Köpråd Hardtail.

hiawatha

Aktiv medlem
Köpråd Hardtail.
Efter mycket velande i vanlig ordning har jag kommit fram till att jag ska köpa en HT men har lite frågor.

Vill ha lekfull geometri men vet inte 100 vad jag ska leta efter, vill ha nått smidigt med korta kedjestag som gärna lättar på framhjulet.
Är det värt att satsa på stål före alu? Ser ju helt fantastiskt ut om jag får säga det själv.

Kollat lite tester på bla Ragleu blue pig, Orange p7 osv, alla känns lovande
Fick även upp ögonen för Diamondbacks Sync`R pro, verkar ju också helgrym men kan inte hitta någon EU försäljare som har den modellen.

Vad cyklar ni med för något, ni som har HT?
Kom gärna med förslag.

Köpråd Hardtail.
Jag gillar aggro ht med 29" hjul , har kört Ragley Big wig i många år men nu en custom Marino länk till film i min signatur ;)

Köpråd Hardtail.
Du ser ut att ha Grymt kul i klippet! i like!
Du föredrar alltså 29 före 27,5?
Jag har hört ganska mycket bra om 27,5 plus till just HT annars men inte provat själv.

Köpråd Hardtail.
Nja ja jag tror nog att plus är skönt fast om man kör som jag måste man ändå ha så mycket tryck i däcken så då tappar ändå grejen. Men omkretsen är ju typ samma på de å det är det viktiga för då kommer man över stöket bra? själv kör jag med 2 bar i däcken så min är inte så förlåtande på småstök? sen som sagt kolla in fb gruppen på länken där finns massvis tipps men köp stål inte alu det är fan natt å dag på vibrationer jag har haft bägge!
Å tack jag hade grymt kul?

Köpråd Hardtail.
Blue pig är helnajs! Geometrin är verkligen som gjord för att ha roligt med. Är du intresserad av stål verkar det finnas hur mycket kul som helst. Spana gärna in Cotic bfe också, den tycker iaf jag verkar riktigt trevlig. Jag förstår att EST gillar 29". Men det är absolut inget fel på 27,5 heller ?

Köpråd Hardtail.
Varför just Orange Davewolf?

Sjukt fin EST! Älskar färgcombon (ja det är viktigt :D )
Hade inte velat lägga mycket mer än 20 på en HT dock

Köpråd Hardtail.
Aha inget koll på priset jag letade bara ramar när jag kollade? men för 20 lär du kunna hitta en grym hoj inga problem!

Köpråd Hardtail.
180, känns sådär då jag enligt många storlekstabeller ligger mellan M och L :)

Hade ju vart smutt om man kunde hitta en fin -17 på rea :)

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Ska du ha den som komplement till nåt annat? Kan ju påverka hur man vill att geometrin ska vara, tänker jag. Om du till exempel har en långslagig FS så kanske det är trevligt med en lite mindre, rappare HT.

Köpråd Hardtail.
Nej jag har ingen FS utan detta blir den enda till att börja med, har en Sjösala tant-hoj som drar barnvagn och sålde precis min BMX som stått ett bra tag :)

En rolig cykel är absolut prio, och hellre roligare på plant än nerför, vill kunna nyttja lite av min nuvarande stil från BMX:en, åtminstone ett tag till.
Är ute och cyklar mycket med kidsen också i väldigt lågt tempo, då blir de mycket leka bakhjul och annat trams.

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Då funkar en utförs ht bra de som är till för platten bland ht är sånna för lycra svetton å de går av om du ska leka på de :)

Köpråd Hardtail.
Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Nä han jag köpte av har lagt ned men på riktigt så måste du väl dra en större än medium jag är ju 173 å har kört på många large ramar. Har dock hänt att jag fått kapa sadelstolpen lite för att få plats med dropper?
Ska kolla lite återkommer.

Köpråd Hardtail.
Hamnar ju mellan M och L enligt den flesta, men XL låter ju liksom EXTRA LARGE! ?

Uppskattar hjälpen btw!

Kan absolut inget om delar man ska leta efter heller så all info uppskattas.

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Enligt deras sida så rekommenderar de den från 186 så lite stor kanske...
Finns endel där med de flesta i England vill inte skicka över vattnet....

Köpråd Hardtail.
Men det är saftiga stålar för en Chinaram hade jag fått välja vad som så är det nog Sick bikes! De har haft en drive nu med växellåda pinion ramar från China med visserligen men de gör det mesta av ramarna själva i England å så har de sjukt snygga t-shirts!

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Då funkar en utförs ht bra de som är till för platten bland ht är sånna för lycra svetton å de går av om du ska leka på de :)

Åja, det finns mellanting också! :-) Jag har en Kona Explosif som är skitrolig (tror du skulle tycka det också) utan att vara alls så flack och lång som de mer utförsinriktade hojarna som nämns i tråden.
67,5° gaffelvinkel, 450 mm reach (large), 420 mm kedjestag. Hjulbasen är i sammanhanget kort, samtidigt som det är hyfsat långt till styret.

26555753396_0512dcd870_o.jpg

Den är väldigt, väldigt långt ifrån en ren XC-cykel i känslan, samtidigt som den är snärtig och direkt. Funkar till det mesta utom det jävligaste utförsbrötet (men det beror nog mer på min försiktighet än cykeln).

Köpråd Hardtail.
Jag tycker cykeln blir följsammare å snällare sen så tar det bort lite vibrationer om man kör mycket utför å lättare att svetsa å laga?

Köpråd Hardtail.
hiawatha sa:
Hur stor skillnad är det egentligen mellan stål / alu? Är det mestadels vibrationer vid tuffare slingor som äts upp?

Det är rätt stor skillnad vid större smällar. De tålramar jag har haft har också flexat ganska ordentligt om man bryter på pedalerna. Jag gillar känslan i stål. Dessutom är det supermycket tuffare, bara en sådan sak.

Köpråd Hardtail.
rullar på en Orange p7 med pike, RF ARC 30-hjul och typ XT. Köpte den som vintercykel men väljer den altt oftare framför min Alpine 6 (som jag också älskar). P7:an är en otroligt kapabel cykel som klarar typ allt och lite till. Stabil i högfart utan att jag upplever den som alltför trög- styrd när det går långsamt. Haft motsvarande i alu tidigare men det gillade jag inte alls pga vibrationer och kärv känsla (hade samma däck f.ö.). Stål är ju det man skall ha om man vill bröta runt och inte åka långlopp.

Köpråd Hardtail.
Tanken är alltså, hojen ska vara rolig som fan.
Vill kunna trampa på slangen, rulla manuals med enkelhet till jobbet, bunnyhoppa, lätt trial och annat trams. Rent nöje Mao, sen hålla konditionen uppe genom skogen med samma vapen.
Jag antar att en lite mer nervös, kortare hoj hade passat mig fint (hojat mycket BMX)

En som ser magisk ut - https://www.stantonbikes.com/product/switchback-631-next-gen-standard-complete-build/

Åt det dyrare dock

Köpråd Hardtail.
Ja jag blev ju sugen efter ditt klipp!!
Nej men jag är alltid glad för att skutta runt lite, vilka mått ska jag egentligen kolla efter?

När man köpt BMX har det varit rätt TT, kort CS och lågt pris, nu är det en jävla djungel för mig här ?

Köpråd Hardtail.
Ja det är skitsvår detta när man inte har nånting att jämföra med å sen att det är olika hjulstorlekar osv men kort bak ca 425 då blir den lättare att manuala å köra på bakhjulet. Gaffelvinkel runt 65+- lite sen är det bb dropp vilket påverkar utförsstabilitet tex men om det är för lågt drar man i tramporma överallt osv allt hänger ihop. Sen om cykeln är kort så är den instabil i hög fart....Jag postar geon på min. Annars så gillar jag Ragley big wig förutom att den har lite mycket bb dropp så man slår i tramporma mycket...

received_10214966567385498.jpeg

Tillbaka
Topp