Köpråd Hardtail.

Köpråd Hardtail.
Jag valde mellan 17 och 18 tum på min bluepig jag hade förut. Köpte 17 men skulle nog egentligen haft 18 eftersom det blev lite lite instick på sadelstolpen när jag hissade upp sadeln i cykla långt höjd.

Köpråd Hardtail.
Ser grymt fin ut!
Nu har jag dock planerat ett köp en längre tid och gjort en hel del sådana där jobb där man slipper skatta ihjäl sig, så jag inbillar mig att jag förtjänar nytt!

Som nämndes tidigare i tråden så ser ju Cotic BFE jäkligt fin ut, börjar luta mer o mer åt en sådan eller Stanton Switchback.
Vad tros?

Köpråd Hardtail.
Lite frågor.
När det kommer till drivpaketet, är det något som är uppenbart bättre än det andra?

Kollar jag tex Cotics kan jag få med följande:

SLX m7000 1-11 med 11-42 eller 11-46 casette och RF Aeffect vevarmar
XT m8000 1-11 med samma casette val och RF Turbine/next armar
eller Sram Eagle GX 1-12 med 10-50 casette med tillhörande vevarmar.

Köpråd Hardtail.
Allt är bättre än vad jag har så det duger nog själv kör jag 10 delat 11-36 & en oval 34 klinga fram fast då är det lite jobbig uppför :)

Köpråd Hardtail.
Prisskillnaden mellan slx / xt är inget större problem, såg också nu att sram delarna kostade en hel del mera ja :)

Är det dubbel-växling på både slx och xt nu eller gäller det bara xt?
Låter onekligen trevligt

Köpråd Hardtail.
Fler frågor!!

Så, jag vart och pillade lite hojar i stan idag samtidigt som jag köpte lite nytt till min nuvarande störtgoa sjösala. ?

Hursom, provade deras Trek med slx bromsar på, och jag blev väl väldigt överraskad över vilken dålig känsla det var i bromsarna, biter direkt och svårdoserade.
Kan man fixa så dem bli mer linjära?
Är XT bättre på detta?

Saknade bromsarna från min stora röda gris aka xr650r direkt! Och det säger en del! ?

Köpråd Hardtail.
Jimel sa:
Sram Har bättre modulation tycker jag.

EST sa:
Det är av Neil på Veloteket men handlar Hope han är kanon!

Ja han är grym.

Va på riktigt på vilka bromsar då?? inte de jag har åtminstånde inte för att jag ver vad jag har förutom att de är 4 kolvs & svarta :)
Sen är det dot ( drar inte åt sig lika mycket vatten ) olja å lika enkelt att lufta som en mc broms man behöver nada specila grejer & behövs det reservdelar har på dagen efter från Neil :)

Köpråd Hardtail.
Jaha nu har jag forskat SRAM Guide RS DH har jag visst på en cykel tycker själv inte att det går att jämnföra med Hope men klart bättre än Shimano sen är ju Magura helt oki med, dock ingen koll på priser å modeller mera än att de jag testat var naijs fast ska man ha problemfria enkelservade så ska man ha Hope PUNKT! Med grym modulation med :)

Köpråd Hardtail.
Är känslig som tusan va kommer till bromsar, vill gärna kunna nypa en bra bit för bara halv bromsverkan, kommer skada mig själv många gånger innan jag lär mig ett par sådana slx bromsar?

Lite Google-fu senare och jag verkar verkar långt från ensam med att tänka såhär, synd att deras Tech3 e4 kostar en slant, tur att dom är snygga så barnet i en bara gråter!

Köpråd Hardtail.
Jag kör på Tech3 e4 å de är grymma man behöver aldrig ändra bitepoint eller nåt bara funkar :) Men kör på billiga tills du hittar några på rea eller beggade annars för de är snordyra tyvärr. Eller kolla om Neil kan göra nåt bra höstpris :)

Köpråd Hardtail.
men hörru! jag har ju för fasen ett par e4 som jag vill sälja. Dock så får du vänta några veckor på dem då jag måste få dom nya först. skall fundera på pris. Dom är svarta med 180 och 200 skivor (osäker om det är 183 och 203 eller det andra). Som nya dessutom

Köpråd Hardtail.
Lånar tråden lite, snöat in på Bird zero tr och Whyte 901 några åsikter mellan dessa två? Eller hugget som stucket?
Finns liknande hoj fast 29"?

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Bofinken sa:
Lånar tråden lite, snöat in på och några åsikter mellan dessa två? Eller hugget som stucket?
Finns liknande hoj fast 29"?

Alu som alu :) Eller visst är de alu ramar?? Så mitt tips köp nåt annat :)

Jo det är alu :)
Har ju ingen erfarenhet av stål, känns dem mycket långsammare pga vikt ? Vill ju kunna blåsa fram snabbare än med min spez enduro i uppförslöpor och platta partier av stig.

Köpråd Hardtail.
Har kört:
Gamla Kona Explosif
Ragley Blue pig (26")
Kör nu:
Commencal Meta HT CrMO

Explosifen var studsig och mer Xc känsla (pga. åldern, kanske logiskt).
Bluepigen fixade allt, heldag i fjällen (ja, lite trött i kroppen…) och mycket bus. Vek ihop baktriangeln vid hjulsläpp (Qr-dum idé!) men inget jag lastar Ragley för, helt logiskt.
Metan känns busigast och som den sväljer väldigt mycket nerförs stök. Svårt att referara men tror faktiskt den är lite Bmx-igare. Behövdes mycket riser styre och kort stam för att hamna rätt på den.

+1 på stål men det är nog ingen radikal åsikt här...

Köpråd Hardtail.
Jag tänker såhär vill man vara snabb kan man sätta på lättrullade däck på sommaren, sen är väl framförallt en sådan cykel mest tänkt för att ha kul på. Jag hakar på mina xc vänner på min Marino fast än det sitter hans damph på den men jag får fan jobba för det med tex min Pyren var det lättare att haka på bägge stål samma vikt olika hjul å den ena fs då vilket såklart underlättar då den sväljer massa rötter mm. Men om du ska köa en kul HU köp en i stål okej :)

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Jag tänker såhär vill man vara snabb kan man sätta på lättrullade däck på sommaren, sen är väl framförallt en sådan cykel mest tänkt för att ha kul på. Jag hakar på mina xc vänner på min Marino fast än det sitter hans damph på den men jag får fan jobba för det med tex min Pyren var det lättare att haka på bägge stål samma vikt olika hjul å den ena fs då vilket såklart underlättar då den sväljer massa rötter mm. Men om du ska köa en kul HU köp en i stål okej :)

Fördelen med stål vs alu?

Köpråd Hardtail.
Bofinken sa:
EST sa:

Har du alltså inte ens läst igenom tråden innan du lånar den!? ?

Köpråd Hardtail.
hiawatha sa:
Bofinken sa:
EST sa:

Har du alltså inte ens läst igenom tråden innan du lånar den!? ?

Kör lazymode och kollar topic ;)
Förutom big wig och commencal finns det fler som sväljer 29" utan att bli alltför elaka mot plånboken?
ps. kollat igenom nu ds.

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Förutom big wig och commencal finns det fler som sväljer 29" utan att bli alltför elaka mot plånboken?
ps. kollat igenom nu ds.[/quote]

Du kan ju göra som endel här ink mig köp en Marino men han gör bara ramar å custom så det blir som du vill :)

Köpråd Hardtail.
EST sa:
ps. kollat igenom nu ds.

Du kan ju göra som endel här ink mig köp en Marino men han gör bara ramar å custom så det blir som du vill :)[/quote]

Vad handlar det om för pengar med Marino hojjar?
Sen är ju jag inte expert på cykel geometri :)

Köpråd Hardtail.
Tror att det är ca 4 papp själv slapp jag tull osv så min blev billig :)Nä det med geo kräver ju att man läser på lite & sen tror sig veta vad man själv vill. Det sistnämnda borde räcka då det finns massa tillgång här tror även att han har nån standard enduro ram men jag vet inte.

Köpråd Hardtail.
EST sa:

Jag vet känslan att åka runt på en FS spez enduro 15kg+ att kämpa efter xc-polarna. Så känslan jag är ute efter är rappare men lekfull med en känsla att kunna hänga på lite mer i uppförs och platt :)

Köpråd Hardtail.
Ja uppför får du söka svar från nån annan för jag har tillåmed svårt att motivera mig i uppförsbackar. På magen är det samma sak sålänge det är bred tråkig stig men såfort vi svänger in på de små roliga så behöver jag inte äns anstränga mig för att haka på snarare så att det ofta går lite sakta men en sådär köra snabbt å uppför då skulle jag titta på nåt lättare å tråkigare dessa väger ofta över 14 kilo å många av xc raketerna under 10 så procentuellt väldigt stor skillnad inte för att jag skulle vilja köpa en cykel som får punka spelet jag ser en stenkista men det är jag det?

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Ja uppför får du söka svar från nån annan för jag har tillåmed svårt att motivera mig i uppförsbackar. På magen är det samma sak sålänge det är bred tråkig stig men såfort vi svänger in på de små roliga så behöver jag inte äns anstränga mig för att haka på snarare så att det ofta går lite sakta men en sådär köra snabbt å uppför då skulle jag titta på nåt lättare å tråkigare dessa väger ofta över 14 kilo å många av xc raketerna under 10 så procentuellt väldigt stor skillnad inte för att jag skulle vilja köpa en cykel som får punka spelet jag ser en stenkista men det är jag det?

Jag förstår logiken därför jag trampat runt på en fs enduro. Men jag eftersöker något i gråzonen inte riktigt super "krallig" men en schysst rappare HT med lekfull geo runt 12-13kg max om det ens finns sånna :)

Köpråd Hardtail.
Jodå såna fina med Reynolds rör osv. Cotic tex! Men då är du uppe på ca 30 papp å även om du hittar en ram så gäller det att inte snåla sen har provat såna men inget för mig då det är för mycket pengar att döda?

Tillbaka
Topp