Köpråd Hardtail.

Köpråd Hardtail.
Ja om man inte har ett jävla flyt å gör ett riktigt klipp eller har massa stålar så skulle jag nog vilja påstå det. Finns en anledning att många kör tråkiga xc hojar i alu. De är billiga å lättaå riktigt tråkiga precis så som allmänheten vill ha det?

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Ja om man inte har ett jävla flyt å gör ett riktigt klipp eller har massa stålar så skulle jag nog vilja påstå det. Finns en anledning att många kör tråkiga xc hojar i alu. De är billiga å lättaå riktigt tråkiga precis så som allmänheten vill ha det?

Jao är det 30loppor så får det nog bli en alu för mindre än halvapriset men i samma anda av geometri iaf :) Du har inte bra förslag på alu aggro 29" ? :D

Köpråd Hardtail.
Alltså mitt problem är nog mera att jag inte har koll på de dära med snabb uppför osv? men släng ut en köpes annons på en stålis har du tur så hittar du nån? för alu suger ju?????

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Alltså mitt problem är nog mera att jag inte har koll på de dära med snabb uppför osv? men släng ut en köpes annons på en stålis har du tur så hittar du nån? för alu suger ju?????

Ja gör man inte klipp där så får det va alu för den suger inte för min plånbok :D

Köpråd Hardtail.
Hur uppför sig titan hojjarn jämförelsevis mot stål? Är stål fortfarande att föredra'?
ps. kommer komma så mycket frågor i alla möjliga trådar, skadat knä så får internetcykla bort abstinensen ett par månader :D ds.

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Jag har aldrig kört en titan hoj men då är det dubbla priser på en gång däremot fast Sick bild har en föreställning till kanonpris kvar kolla in det !

Köpråd Hardtail.
Skillnaderna av vilket material ramen är i är ganska små. Det finns också flexiga aluminiumramar. Det kommer ju inte vara märkbart snabbare uppför beroende på vilket material cykeln är gjort i eller om ramen är ett kg tyngre eller inte. Däremot kan en flexig stålram känns marginellt mindre rapp när man stampar på pedalerna. Cykelns geometri kommer vara mycket mer avgörande för cykelupplevelsen.

Köpråd Hardtail.
Jofa inte ett kilo men som våra på ca 14,5 om det ska jämföras med en xc hoj som är snabb uppför det är svårt många fs xc hojar är ju under 10 kilo men de är ju nåt helt annat då de inte går att köra nåt roligt på. Jag menar såfort man hittar nåt kul på en sån hoj så vill den ju dö.
Å ska man ha en som är kul å rapp då kostar det ju eller hur?

Köpråd Hardtail.
Min HT blir seg för att jag måste köra supergravitydäck för att inte punka och dessa rullar asdåligt. Dom är också väldigt tunga.

Det är ju inte vikten på ramen eller cykeln som helhet som är den stora skillnaden om man jämfört med en xc-hoj. Däcken är ju en helt sjuk skillnad. Tracktordäck för fetto-huck-xc har ju säkert 40 W mer rullmotstånd jämfört med svettovarianten.

Köpråd Hardtail.
Ja precis men om du ska ha en bombproof am hoj som han haka på så måste du få ner vikten jag körde hela förra sommaren på ikon å Ardent enduro varianten å då var hojen snabb men fortfarande 14,5 kilo så ända sättet är ju att köpa dyra saker som ändå är lättare eller sluta dricka öl vilket inte kommer att hända?

Köpråd Hardtail.
Förstår ju att man inte kan få båda världar i samma cykel men man kan ju försöka få en hållbar halvbra mix :)
Sneglat på Bird zero tr och am modellen som ändå är 2kg lättare hojjar och rätt prisvärda :) ända kajko är inte 29" :)

Köpråd Hardtail.
Det är en grym växellåda sitter vid veven å håller för allt vad jag fattar. Inga böja växlar osv funkar bra på vintern osv. Men jag har inte testat fast jag skulle gärna ha en tror att de kostar ca 10 papp bara lådan.

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Det är en grym växellåda sitter vid veven å håller för allt vad jag fattar. Inga böja växlar osv funkar bra på vintern osv. Men jag har inte testat fast jag skulle gärna ha en tror att de kostar ca 10 papp bara lådan.

Kollade lite, 2kg vägde de ungefärlisch beroende på modell hur ligger det i jämförelse med nuvarande grejjer i vikt?

Köpråd Hardtail.
Så här är hon på min Jofa har lite flatare vinkar? detta är modern geo jag visste eller trodde jag visste vad jag ville ha å det visade sig att jag hade helt rätt men då har du nåt att jämföra vad vi kör på å detta är en 29 a med 140 mm fram?

Bilagor

• received_10214966567385498.jpeg
    received_10214966567385498.jpeg
    102.7 KB · Besök: 15
Köpråd Hardtail.
EST sa:
Så här är hon på min Jofa har lite flatare vinkar? detta är modern geo jag visste eller trodde jag visste vad jag ville ha å det visade sig att jag hade helt rätt men då har du nåt att jämföra vad vi kör på å detta är en 29 a med 140 mm fram?

Verkar fin :) pipedream moxie såg ju frän ut iaf heh
finns det inga försäljare av dessa cyklar i sverige så man kan sitta på dem ? :D

Köpråd Hardtail.
Em nä min finns ju en av då det är custom å de andra kan jag inte tänka mig skulle finnas men vad vet jag...det är ju små företag som bygger på efterfrågan

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Em nä min finns ju en av då det är custom å de andra kan jag inte tänka mig skulle finnas men vad vet jag...det är ju små företag som bygger på efterfrågan

Fastna lite för Bird Zero AM2, men kanske kan beställa en i stål av en custom svetsare? ;)
Det enda är ju att jag snöat in på 29". Men det kanske går trolla till en likvärdig i 29", för mig som inte är geo-expert ser den ju rätt lik ut din ovanför men vad vet jag några mm hit och dit kanske är det som gör skillnanden hehe
Eller så breddar man bara stallet med en 27,5 HT sida vid sida med FS enduro 29 :) Alla dessa svåra beslut

Köpråd Hardtail.
Mmm mycket att tänka på sen brukar det bli dyrare att köpa alla komponenter lösa ifall du inte har att plocka från nån annan cykel då?

Köpråd Hardtail.
Dom borde ju vara det eftersom lagren innehåller mindre kulor för att få plats när man har BSA-gänga på ramen, men jag har inte upplevt någon skillnad på min cykel.

Köpråd Hardtail.
Vevlager är billigt att byta å de tar slut alltid om man inte köper asdyra skf som hållit länge för mig :)
Jag brukar kolla att de är gängat sen är jag nöjd :)

Köpråd Hardtail.
Inget nytt under solen?

Har nu en budget på 30 lök, skall vara en komplett hoj.
Blivit mer o mer intresserad av den Nordest EST tidigare länkat, även BTR ranger ser grym ut.
Några andra förslag? Hur hade DU gjort?

Köpråd Hardtail.
Har inte en endaste pryttel, bara gamla BMX saker :)
Vill köpa en komplett helst

Läste det igår, där jag fick upp ögonen för den igen :)
Vilken skönhet!

Senast ändrad:
Köpråd Hardtail.
Aha ja det finns många finna gå med i Steel is real på fb där finns massa att kolla på men kompletta cyklar så kolla Cotic, Ragley, production privee för att nämna några sen gillar jag Sick bikes! Fast de säljer bara ramar om de inte har nåt beggat?

Köpråd Hardtail.
Man måste verkligen älska ht för att det ska kännas gött att lägga 30 papp på en. Om du är säker på att en HT verkligen är det du vill ha och du vill betala för hantverk så verkar ju btr asgrymt. En fabrikstillverkad cykel blir självklart billigare. För 30 papp får man en schysst heldämpad cykel vilket jag hade valt om jag bara skulle ha en stigcykel.

Köpråd Hardtail.
Alla som kör btr säger att det är det grymmaste det kört å visst mycket stålar men tröttnar man kan man köpa en ny fs ram. Inte för att jag lagt så mycket på nån cykel men mina håller ju inte så bra...

Köpråd Hardtail.
Först var jag helt inne på FS, men efter att ha provat runt så kan jag säga att jag personligen har roligare på en HT och det passar min stil bättre, kommer cykla en hel del på gatan dessutom och mindre service är bara en passande bonus :)

Jag har dessutom sålt min sista motorcykel då jag ska sluta köra hoj helt och hållet pga barn och kostnader, vi är även ute och cyklar mycket tillsammans så det är på rätt plats i mitt liv.
Känner också att jag kan lägga dom pengarna på något som håller mig i form samtidigt som man har kul, både ensam och med kidsen :)

Åter till ämnet, Cotic ligger bra till då man kan få alla flashiga hope prylar till för schyssta pengar :)
Har även kollat Chromag

Köpråd Hardtail.
Ja de säger att nya geon ska vara bra jag har inte kollat faktiskt men alla recensioner är kalas som jag sett?
Å killarna är riktigt trevliga!

Köpråd Hardtail.
Har faktiskt inte sett många recensioner som gäller den senaste geon, du ligger inte inne på några länkar EST?

Har haft lite mailkontakt med dom angående delarna till och det har varit super!
Det tråkiga är att dem inte finns i lager förens Februari -18

Tillbaka
Topp