Köpråd Hardtail.

Köpråd Hardtail.
Nja jag har bara läst att de som provat ska tycka den är bra inga riktiga recensioner i tidningar men det pratas om den å att den ska vara grym. Det kanske bara är några provcyklar som varit ute i England jag vet faktiskt inte. Har skummat så mycket när jag varit sjuk å febrig de senaste veckorna? men dirt eller nåt engelskt kan det varit fast jag vet inte....eller om det var folk som sa efter provdagen vet inte om de hade med en sån ny.

Köpråd Hardtail.
hiawatha sa:
Först var jag helt inne på FS, men efter att ha provat runt så kan jag säga att jag personligen har roligare på en HT och det passar min stil bättre, kommer cykla en hel del på gatan dessutom och mindre service är bara en passande bonus :)

Jag har dessutom sålt min sista motorcykel då jag ska sluta köra hoj helt och hållet pga barn och kostnader, vi är även ute och cyklar mycket tillsammans så det är på rätt plats i mitt liv.
Känner också att jag kan lägga dom pengarna på något som håller mig i form samtidigt som man har kul, både ensam och med kidsen :)

Åter till ämnet, Cotic ligger bra till då man kan få alla flashiga hope prylar till för schyssta pengar :)
Har även kollat Chromag

Nästa steg blir fatbike låter det som D:

Köpråd Hardtail.
NickPick sa:
hiawatha sa:
Först var jag helt inne på FS, men efter att ha provat runt så kan jag säga att jag personligen har roligare på en HT och det passar min stil bättre, kommer cykla en hel del på gatan dessutom och mindre service är bara en passande bonus :)

Jag har dessutom sålt min sista motorcykel då jag ska sluta köra hoj helt och hållet pga barn och kostnader, vi är även ute och cyklar mycket tillsammans så det är på rätt plats i mitt liv.
Känner också att jag kan lägga dom pengarna på något som håller mig i form samtidigt som man har kul, både ensam och med kidsen :)

Åter till ämnet, Cotic ligger bra till då man kan få alla flashiga hope prylar till för schyssta pengar :)
Har även kollat Chromag

Nästa steg blir fatbike låter det som D:

Njae ja jo visst, nej, va!?

Grymt EST!
Ligger själv hemma och yrar, så tiden att leta runt finns :)

Köpråd Hardtail.
Oki nu har jag hittat en bra deal beroende på hur lång man är det är en demo Nordest komplett fast utan hjul 1600 pund plus frakt medium/large. Inget som är ute men om intresse finns så kan jag förmedla kontakten?

Köpråd Hardtail.
M2 är det å de kostar ju 2800 euro så tio ner fast utan hjul blir det den har gått 3 veckor vet inte hur mycket men mestadels av en testare han som skrivit recensionen.

Köpråd Hardtail.
Köpråd Hardtail.
Bofinken sa:
JLindh sa:
tobgren sa:
Bofinken sa:
Trodde cotic hojjarna skulle va mer slack :(
Gaffelvinklar kan vara lite luriga på hardtails. Vissa anger med 25% sag och visa utan. Just Cotic anger med på sina. Hur gör Bird?

Bird säger såhär om sin AM-ram:
HA static 65,4
HA sagged 67,5

Frågan är då, de värden som presenteras av andra tillverkare på HA är väl static?
Jag skulle tro det. Men hade själv nog mailat och frågat innan eventuellt köp för att vara säker, om det inte står i klartext...

Köpråd Hardtail.
tobgren sa:
Bofinken sa:
JLindh sa:
tobgren sa:
Bofinken sa:
Trodde cotic hojjarna skulle va mer slack :(
Gaffelvinklar kan vara lite luriga på hardtails. Vissa anger med 25% sag och visa utan. Just Cotic anger med på sina. Hur gör Bird?

Bird säger såhär om sin AM-ram:
HA static 65,4
HA sagged 67,5

Frågan är då, de värden som presenteras av andra tillverkare på HA är väl static?
Jag skulle tro det. Men hade själv nog mailat och frågat innan eventuellt köp för att vara säker, om det inte står i klartext...

Jo bäst o slänga iväg mail Innan det närmar sig köp knappen.
Vore ju guld om alla gjorde som bird med båda värdena eller tydligt nämde static eller sag.

Köpråd Hardtail.
jofahjalm sa:
Värdet på sagged HA är ungefär nästa lika exakt som något annat man drar ur en hatt.
Ja det håller jag med om! Det vore trevligt om fler tillverkare kunde förtydliga vad de menar så man slipper undra. Jag skulle inte vilja göra antagandet att de menar static, och så får man hem en cykel med xc-geometri bara för att man inte orkade fråga ;)

Köpråd Hardtail.
hiawatha sa:
Varför vill man ha mer slack?
Blir inte användningsområdena färre?

Nja det var det jag vet lite rädd för när jag köpte min Marino att den skulle vara för lång å flack men det har visat sig att den är bättre på trix i låg fart än mina andra har varit. Men på en ht så dyker ju bara fronten medans på en fs så förblir det samma eftersom den sjunker bak med.
Så enligt mig blev allt bara bättre men det kanske även beror på hur man kör. Med en lång front kan du inte bara sitta å följa med utan du måste sätta tryck på framhjulet i svängar osv vilket inte är ett problem på en ht för när sitter men på en sån vid aktiv körning?

Köpråd Hardtail.
Jag tror att min blir 73 grader när gaffeln är i bott men jag kan ha räknat fel fast jag tror inte å med 25% sag har du 66,4 grader allt beror ju på hur lång cykeln är med fast inte så mycket. Detta är med en 140 gaffel så om du har 68 från början blir det saggad 71,4 å bottnad 77 grader, kanske lättare att fatta då :)

Köpråd Hardtail.
EST sa:
Tobgren vad är det på din taket för den är 27,5" eller hur? Big wig har ju 65 grader.
Ja min Bluepig är 27,5 och har 64 grader osaggat med 150mm gaffel. Men Jag har bytt till 140 gaffel så den är en aning brantare i praktiken. Den har 73 graders vinkel på stolpen i osaggat läge så den klättrar fint också tycker jag...

Tillbaka
Topp