Köpråd Heldämpad MTB 29er

PH82

Ny medlem
Hej!

Skulle behöva lite råd/förslag på en prisvärd heldämpad 29er i prisklass 14-15k. Faktum är att jag för ca 2mån sedan köpte min första cykel, en Cube LTD Race 29 HT, och är toknöjd och fastnat helt för detta. Min tanke är att sälja min cykel så fort som möjligt innan den tappar i värde och lägga till mellanskillnaden. Det som jag dock inte är helt säker på, är hur stor skillnad det är att gå från en HT i prisklass ca 12k och öka på några tusen till FS? Tips på cyklar i prisklassen och åsikter/råd om det är lönt det, eller om jag gör bättre i att behålla cykeln?

Jag använder cykelen till träning endast, och cyklar väldigt varierat, beroende på vad skogen erbjuder :)

För att kunna ge ett råd, vad är ditt eget motiv för att ev. byta?

Hur många timmar per vecka/månad används den?
Kommer du att cykla hela vintrarna?
Servar du dämpare själv, eller lämnar in?

Eftersom jag inte tävlar eller liknande så är det väl främst ökad körglädje och komfort jag är ute efter. Hur väl den används kommer säkert variera, just nu runt 5h/v men säkert upp mot 10. Jag har inte ens tänkt att det funkar cykla vintertid, men jag är ganska grön också, men nej :) Inga planer på att serva själv.

toker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick precis hem min canyon nerve al 7, 9 och
> är toknöjd

Ja den ser väldigt trevligt ut, och vad jag hört ska den vara prisvärd, men vill ha någon som är något billigare :)

med den budgeten tror att du har problem att hitta en beprövad 29er som är heldämpad ifall du letar nytt. kanske om du hittar en som är rea på eller ifall du satsar på en fin ram med lite "sämre" komponenter (läs deore/SLX/X7). se till att ram, dämpare och gaffel är vettiga. resten är slitdelar eller saker som man ända vill kunna byta för att finjustera komforten på hojen. Hjul är nästan alltid enkla ifall man inte köper cyklar i 30'-40' kr klassen och knappt då heller.

Kolla in Rose root miller 2 med 130 mm dämpning, för 15.7K inkl frakt. De reas ut nu för 15.2K kostar annars 18K.

Eller DR Z som är lite billigare med 100mm dämpning.

Senast ändrad:
JMa skrev:
> Kolla in Rose root miller 2 med 130 mm dämpning,
> för 15.7K inkl frakt. De reas ut nu för 15.2K
> kostar annars 18K.
>
> Eller DR Z som är lite billigare med 100mm
> dämpning.

Ah tack ska kolla in den nu :)

http://www.giant-bicycles.com/en-us...9er.4/11510/55866/#specificationssquarepusher skrev:
> med den budgeten tror att du har problem att hitta
> en beprövad 29er som är heldämpad ifall du
> letar nytt. kanske om du hittar en som är rea på
> eller ifall du satsar på en fin ram med lite
> "sämre" komponenter (läs deore/SLX/X7). se till
> att ram, dämpare och gaffel är vettiga. resten
> är slitdelar eller saker som man ända vill kunna
> byta för att finjustera komforten på hojen. Hjul
> är nästan alltid enkla ifall man inte köper
> cyklar i 30'-40' kr klassen och knappt då heller.

Men är det bättre att behålla cykeln jag har än att köpa heldämpad då? Jag hittade en Giant anthem x 29er 4 som fått bra recensioner och ser trevlig ut. Går på 16 k i Sverige och ca 14 i UK. Vad tros om den?

Någon som äger en rose dr z 2 och kan dela med sig av upplevelse? Läste recension av den här på happymtb.org och den var väl sådär, men den lär väl vara gjord av finsmakare :)

Även intresserad av åsikter på gianten jag länkade till ovan.

PH82 skrev:
> Är det moms och tull från UK?

Nej, men länken du klistrade in går till en US-sida med pris i dollar.

Dr Z 8 gillar i allafall av http://m.bikeradar.com/mtb/gear/cat...uspension/product/review-rose-dr-z-8-13-47047 men den har ju i o f en helt annan spec. Annars tror jag helt klart du är inne på rätt spår, en Ny MTB gör ju ett skapligt hål i plånboken och du kommer således vilja nyttja den i flera år framöver, varför inte skaffa dig något du verkligen känner dig nöjd med (eftersom du uppenbarligen inte är det idag)...
En kortslagig FS är ju nästa steg upp på bekvämlighets skalan, och det är ju precis vad Dr Z och Anthem X29'er är. Ev kan du också titta på Norco Revolver http://m.bikeradar.com/mtb/gear/cat...ikes/product/review-norco-revolver-2-12-46024 samt Whyte T-129 http://m.bikeradar.com/mtb/gear/cat...pension/product/review-whyte-t-129-s-13-47173 som ser ut att passa in i samma kategori.
Cheers // Larsa :)

Efter mycket om och men har jag valt ut två cyklar, varav en jag kommer slå till på. Behöver dock råd av någon kunnig på dessa två cyklar innan jag bestämmer; Giant anthem x 29er 3 (ca 16000kr) och Cube ams pro 120 29er (ca 17000kr). Ett uttlande om specen och prisskillnad på ca tusen spänn tas väldigt tacksamt emot!

Giant anthem x 29er 3

Frame
Sizes S,M,L,XL
Colours Black/White/Red
Frame ALUXX SL-Grade Aluminium, 4" Maestro Suspension
Fork Fox 32 FLOAT 29" O/C CTD, 15QR Thru-Axle, OverDrive 2, 100mm
Shock Fox FLOAT CTD Evolution
Components
Handlebar Giant Connect 31.8
Stem Giant Connect SL, OverDrive 2
Seatpost Giant Connect, 30.9
Saddle Giant Performance XC
Pedals N/A
Drivetrain
Shifters Shimano Deore, 3x10 speed
Front Derailleur Deore
Rear Derailleur SLX 10-SPEED
Brakes Shimano M395 [F] 180mm [R] 160mm rotors
Brake Levers Shimano M395
Cassette Shimano HG62 11-36, 10s
Chain KMC X10L Silver, 10-speed
Crankset Shimano FC-M552 42/32/24
Bottom Bracket Shimano Press Fit
Wheels
Rims Giant S-XC29 2
Hubs Giant S-XC29 2
Spokes Giant S-XC29 2
Tires Schwalbe Racing Ralph, 29x2.25 Performance Folding

http://www.giant-bicycles.com/en-gb...t.anthem.x.29er.3/11847/56850/#specifications

Cube ams pro 120 29er

HPA 7005 Advanced Hydroform, Triple Butted 29er, Agile Ride Geometry, Efficient Ride Control FSP 4-Link, X12
black anodized ‘n’ white
Fox 32 Float 29 CTD O/C 120mm
Fox Float CTD, 200x51mm, Trail and Climb (Lockout) mode option, Rebound, SV air canister
FSA Orbit Z-t-(R) semi-integrated, oben Zero Stack 1 1/8", Durchmesser 44 mm, unten integriert 1 1/2"
Syntace F149 Oversized, Lenkerklemmung 31.8mm, 6°
RFR Flat Race Bar, 31,8x720 mm, 9°
CUBE Race Grip, 1-clamp
Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow 10-speed
Shimano XT, FD-M781-D-L, direct mount, Down Swing, 3x10-speed
Shimano SLX SL-M670, 10-speed
Magura MTC hydr. Discbrake (180/180mm)
Shimano SLX, FC-M670 Hollowtech II 42x32x24T, 175mm, Innenlager PressFit SM-BB91-41,
Sun Ringlé Radium wheelset, QR/X12, 32 spokes,
Schwalbe Nobby Nic 2.35
Selle Italia X1
RFR Prolight 31.6*400mm
RFR Varioclose 34.9mm
13,4 kg
456200
v: 22x8mm h: 40x8 mm

http://www.cube.eu/sv/full/allmountain/ams-120-pro-29/

PH82 skrev:
> Efter mycket om och men har jag valt ut två
> cyklar, varav en jag kommer slå till på.
> Behöver dock råd

Mina 50 öre är:
1. Tusen spänn är ingen skillnad i ett subjektivt "tycka-om"-perspektiv. M.a.o välj den som du gillar bäst, när du sen köper nästa FS så vet du mer om vad du vill ha gällande specen.
2. Bakdämparens placering på Cuben är mindre utsatt ur nedsmutsnings/renhållnigsaspekt.

Cuben har ju snäppet vassare komponenter och lite extra slaglängd. Om du märker någon skillnad i praktiken är väl oklart. Vet inte om samma sak gäller för Gianten, men på Cuben är det samma ram som sitter på de mycket dyrare race-modellerna.

Själv kollar jag på Scott spark 960.. men vet inget om kvalitet.. Cykloteket har kampanj på de nu för 13.6K, annars finns de på bunnyhop.de för 1360euro+frakt.

Jimi skrev:
> Själv kollar jag på Scott spark 960.. men vet
> inget om kvalitet.. Cykloteket har kampanj på de
> nu för 13.6K, annars finns de på bunnyhop.de
> för 1360euro+frakt.

Fast Spark 960 matchar ingen av Giant eller Cube'ns spec'ar, likvärdig Scott borde vara 950-modellen http://www.bunnyhop.de/Scott-Spark-950-29er-Bikes-2013::9845.html
Av TS två modeller är ju Giant lite lägre spec'ad men mer rejsig i geometrin. Så enl vad TS skrev i sitt första inlägg så borde det bli Cube'n eftersom du inte hade tävlingsambitioner...
Å'andra sidan är ju Giant'en närmre vad du kör idag, fast bekvämare. // Larsa

Tack så mycket för era svar! Gianten var slut så bara cuben kvar. Däremot fick jag tips på en scott spark team 29er, dock förra årets modell. Går dock bara på 13000kr! Hur står denna sig mot cuben? Den ser ganska trevlig ut måste jag säga :)

FrameSpark Alloy 6061 custom butted, hydroformed tubes, tapered Headtube, replaceable derailleur hanger, 135mm, U-Mono Link, rear PM 160, BB height adjustable, 100mm rear travel
ForkRock Shox Recon Silver 29 RL Solo Air, Alloy Steerer, Motion Control Lockout, Rebound adjustable, 100 mm travel
HeadsetRitchey OE 1 1/8“, semi integrated 44/50mm
Rear DerailleurShimano SLX, RD-M663 SGS, Shadow Type, 30 Speed
Front DerailleurShimano SLX, FD-M660-10E, DM
ShiftersShimano Deore, SL-M591-10, Rapidfire Plus, 2 way release, w/gear indicator
Brake LeversAvid Elixir 1
BrakesAvid Elixir 1, 180/F and 160/R mm GS Rotor
CranksetShimano FC-M522, 42Ax32Ax24T
BB-SetShimano ES25 Octalink, 73-113mm
HandlebarScott Pilot T OS 31.8mm, T shape Flat, 680 mm, 9° bend
StemScott Comp, Oversize 31.8mm, 1 1/8“, -6° angle
PedalsWellgo C-128
SeatpostScott Comp zero offset, 31.6mm
SeatScott Racing
Front HubScott Comp Disc IT
Rear HubSram MTH 306 Disc IT
ChainShimano CN-HG54
CassetteShimano CS-HG62-10, 11-36 T
SpokesDT Swiss Champion Black 1.8mm
RimsAlex XC-49 Disc, 32H, Eyelets
TiresSchwalbe Rocket Ron, 29 x 2.25, 67EPI Kevlar Bead, Performance Serie
Rear ShockDT Swiss M210, Air, ABS Spring, 165 x 38mm, Rebound adjustable, Lockout
Remote SystemScott Twinloc remote lever, front & rear lockout activate by one lever

Har en sån o e helnöjd, skulle aldrig köpa en fs utan låsfunktionen till dämparna, kanske sämre specad?men låsfunktionen uppväger det i så fall

Betydligt bättre bakdämpare på Cuben! Du får XT mot SLX vilket kanske inte betyder så mkt i prestanda egentligen.

Låsfunktion? När använder man den? Möjligen på grusväg men inte i skogen :)

jag slår om den så fort dämpningen inte behövs, och det är ofta, även i skogen, alltid uppför tex, men även på stigar, är det slätt 50m, av med dämpningen o mata på....som sagt, jag skulle aldrig ha en fs utan den funktionen, tycker man får 2 olika cyklar i en, ht och fs, visseligen en liten kompromiss som ht då den inte låser 100%, men ändå.

Om du har begränsad erfarenhet köp en cykel hos en cykelhandlare nära där du bor. Det är riktigt bra att kunna få hjälp om det behövs! Först och främst välja cykel sedan inställningar, luftning av bromsar (har jag tvingats göra på många nya cyklar) osv.

Känslan är viktigare än märke och spec.

29 tum och FS för 15000.- är ett vågspel, jag hade verkligen övervägt stelt!

Lycka till.

Lite halvflummigt från mig...

Har aldrig kört fs! Men fick hem min Nerve al 29 8.9 i går. Skall bli jäääääkligt intressant att se om fs är bra för mig eller inte.

Har ägt tre olika ht, den första vara med cromo och vanliga gammaldags bromsar. Märkte snabbt att det inte var så lätt att ta sig fram i skogen som jag hoppats på. Köpte en ny med lx prylar och v-broms. Fortfarande odämpat! Men nu blev det roligare i skogen! Så jag köpte delar och byggde ihop en egen. Fortfarande v-broms, men med en RockShox Race PRO gaffel. NU blev det riktigt kul att köra i skogen!

Och i skrivande stund håller min nuvarande skogshoj på att pensioneras till förmån av en Nerve.

Jag föredrar stigar, sitter mycket.

När det är som bäst blir det kanske två rundor i veckan på 25-30km.

Har märkt tydligt hur odämpad cykeln känns i början av säsongen,, men när jag fått upp både flås och styrka blir det bättre!

Andra lärdomar är att enklare komponenter inte funkar så bra i skogen. Det blir fler stopp, fler problem, mer krångel,, vilket tar lusten ur det hela. Bättre komponenter ger en bättre och säkrare upplevelse helt enkelt!

Och nu skall jag snart kasta mig ut i skogen igen, men nu med en fs.

Spännande tider väntar!

Intressant att ingen över huvud taget har nämnt något om geometri eller länkagekonstruktioner.
Eller är cyklarna som TS frågar om i stort identiska på den punkten?

När jag köpte cykel i vintras började jag med att sätta maxbudget, sen hitta cyklar inom den med geometri jag gillar. Därefter försökte jag lista ut om länkagen var någorlunda trampeffektiva. Även gaffel/dämpare fanns med som parameter men det blir ofta ganska likt i ett prissegment. Sist på listan kom komponentnivå.
I mitt fall så blev det fin ram, fin dämp/gaffel men komponenter och hjul hoppas jag ha råd att uppgradera då pengarna inte räckte till det i vintras.

larason skrev:
> Har en sån o e helnöjd, skulle aldrig köpa en
> fs utan låsfunktionen till dämparna, kanske
> sämre specad?men låsfunktionen uppväger det i
> så fall

Hur pass erfaren åkare är du?

Lenny skrev:
> Om du har begränsad erfarenhet köp en cykel hos
> en cykelhandlare nära där du bor. Det är
> riktigt bra att kunna få hjälp om det behövs!
> Först och främst välja cykel sedan
> inställningar, luftning av bromsar (har jag
> tvingats göra på många nya cyklar) osv.
>
> Känslan är viktigare än märke och spec.
>
> 29 tum och FS för 15000.- är ett vågspel, jag
> hade verkligen övervägt stelt!
>
> Lycka till.

På vilket sätt är det ett vågspel med FS? Märket i sig skiter jag i, men iom att Jag har en Cube nu så känns det lätt till hands att fortsätta på det spåret :)

Light Head skrev:
> Lite halvflummigt från mig...
>

Har du hunnit testa? Omdöme?

Vet inte hur graderingen ser betr erfaren eller inte, jag har cyklat mycket på min cykel, men har inte provat någon annan, men den vart klockren för mig o mitt cyklande, tycker det är kul o köra grusvägar typ vykelvasan, långa turer med dåmparna låst, men kommer ibland in på tvättbräde vägar o stökiga"genvägar" då man får lösgöra dämparna.
Men varvar det med väldigt tekniska(steniga,"rotiga") turer i"berg", med oländig terräng, och roliga utförskörningar.

Lurigt med FS 29 tum och din prisnivån för att det krävs bra hjul, bra dämpare, bra gaffel och bra bromsar för att cykeln ska uppföra sig trevligt! För samma peng får du bättre komponenter om du väljer HT 29tum eller ännu hellre HT 26 tum.

Risken är att du får en tung tråkig cykel med taskiga egenskaper! En vettig bakdämpare går på 2-3000 och sedan är ju även ramen dyrare!

Men Lycka till...jag har cyklat FS, först 26 och nu 29, och jag kan inte tänka mig något annat, men tyvärr det kostar en hel det mer än HT!

Slå till på spark teamen så är du färdig och kan börja cykla, Du kommer att bli nöjd, sen kan du sälja och uppgradera om du vill utan å förlora så mycket.

> Risken är att du får en tung tråkig cykel med
> taskiga egenskaper!

Det här har jag funderat lite på. Var räknas som "tung" när det gäller FS?
Går det att sätta en gräns i kilo eller beror det mycket på vem som cyklar på den?
Tänker på vikt, styrka, smidighet och skicklighet hos den som cyklar.

Jag sålde min Anthem 26:a i våras. Testade en Cube värsting HT 29:a för ett pa veckor sedan och upptäckte att man inte behöver FS. En sån Cube drömmer jag om just nu. Tyvärr rätt dyr...

Tack för alla råd och tips!

Jag la på en dryg tusenlapp från ovanstående budget och köpte en cube ams 120 pro. Måste erkänna att jag är oerhört nöjd med denna det lilla jag hunnit prova den. En liten nackdel är väl det som du larason var inne på med remote lockout, eftersom jag hade det på min tidigare cube, men det funkar och i värsta fall får jag komplettera med det i efterhand. FS är dock precis det jag var ute efter så det känns skönt att det blev rätt :)

Tappade tråden...

Nu har du ju köpt en hoj, och jag har testat min Nerve AL 29 8.9

Först en kort grusgång på 5km, det kändes riktigt bra! Hade redan här en positiv känsla från både bakdämparen och geometrin.

Sedan blev det 25km runt Delsjöarna, mestadels grusgångarna. Men det är rätt kuperat!

Gick som attan! Fs är hittills en mycket positiv upplevelse. Jag känner tydlig skillnad på min gamla 26" ht med v-broms. Konstigt vore det annars?! Min gamla har tjänat mig väl i skogen! Min nya känns inte bara som en vettig uppgradering till fs och skivbroms, utan den gav direkt en ökad körglädje!

En sak, som min gamla hade,, den var skumpig och krävde mycket mer i vissa lägen, t.ex. kurvtagning och gupp. Vilket i sig upplevs som mer fartfyllt. Den nya upplevs lugnare, på gott och ont. Trots att det kändes lite långsammare, förmodligen IOM mjukare gång, bredare styre och en mer upprätt ställning, så tog jag min vanliga runda på rekordtid! Brukar ta 1.20 nu tog det 1.07

Det kändes ändå som om jag hade gott om krafter kvar...

Tillbaka
Topp