Köpråd Heldämpad MTB

Dedron112

Ny medlem
Köpråd Heldämpad MTB
Hej!
För ca ett år sedan köpte jag min fösta MTB, en Votec VC Comp.
Fick det tipset från detta forum och jag är super nöjd!
Nu är det så att jag börjar fundera på gå steget vidare med en heldämpad MTB.
Jag cyklar mest stigar med mycket rötter,stenar och blandar med lite grusvägar.
Sitter kollar runt lite för att få mera kunskap inför ett förmodligen blivande köp.
Min budget är 20-30.000.

Vad skulle ni rekommendera?

Köpråd Heldämpad MTB
Hej
Om fokuset för dig ligger på stigar så skulle jag säga:
https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/spectral-al-6.0/1997.html
Förutsätter kanske att du som mig anser att grusvägarna är mer av en transportsträcka till nästa stig. Kan även tillägga att jag själv varken äger eller har haft någon Canyon. Anser dock att den verkar ruskigt stigkompetent inom din budget.
Ska bli kul att höra hur fel folk anser att jag har.

Köpråd Heldämpad MTB
rpw_mtb sa:
Hej
Om fokuset för dig ligger på stigar så skulle jag säga:
https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/spectral-al-6.0/1997.html
Förutsätter kanske att du som mig anser att grusvägarna är mer av en transportsträcka till nästa stig. Kan även tillägga att jag själv varken äger eller har haft någon Canyon. Anser dock att den verkar ruskigt stigkompetent inom din budget.
Ska bli kul att höra hur fel folk anser att jag har.

Jag tycker inte du har fel. Värt att tänka på är att beräknad leveranstid är september på Spectral 5 & 6

Edit
Lite beroende på storlek och färg förståss. Poängen var att det är inte något man får på en gång.

Senast ändrad:
Köpråd Heldämpad MTB
Är i samma sitts och väljer mellan Trek Ex 8 och Canyon Neuron CF.
EX8 har jag testat och den är extremt rolig i skogen. Däremot upplevde jag den trögrullad på grusväg (berodde troligtvis på 2,4 däcken som satt på)

Canyon har jag inte provat men den lockar dock mer då den vägar drygt 1 kg mindre och är i mitt tycke snyggare. Dessutom i kolfiber.

Köpråd Heldämpad MTB
Med rätt däck o lufttryck rullar den lika lätt som något annat, däremot sitter du som en surikat, så byte av styrstam o styre ger förbättrad aerodynamik.

Köpråd Heldämpad MTB
Enduro har testat ett gäng stigcyklar i din budget, kan vara värt att läsa:

https://enduro-mtb.com/en/best-budget-trail-bike-you-can-buy/

Commencal och Orbea är två märken som saknas i testet men som gör bra cyklar.

Vad tror du själv är tillräcklig slaglängd på de stigar du vill cykla, 130-140 mm eller 150-160 mm? Har du tänkt ösa på så kanske en modell med progressiv geo passar bättre, eller vill du lunka fram i maklig takt?

Köpråd Heldämpad MTB
Jag har en Kona Hei Hei. Den är kul på både grus och stig tycker jag. Bara 120mm fram och 100 bak, men den gör jobbet än så länge. Kör inte superaggressivt dock. Går att köpa över disk på MTBstore i Gbg eller på Fixmybike i Sthlm.

Köpråd Heldämpad MTB
Turkhud sa:
Jag har en Kona Hei Hei. Den är kul på både grus och stig tycker jag. Bara 120mm fram och 100 bak, men den gör jobbet än så länge. Kör inte superaggressivt dock. Går att köpa över disk på MTBstore i Gbg eller på Fixmybike i Sthlm.

Glömde säga att jag har bytt till 34t fram och Minion DHR 2 2,3” bak. Det gjorde susen på stigen.

Tillbaka
Topp