Köpråd, heldämpad mtb

Jakob-MTB

Medlem
Köpråd, heldämpad mtb
Hej, började cykla stig för ca 1,5 år sen och köpte då min första mtb Vitus Sentier 29 VR HT. Som så många andra vill jag nu byta ut den och istället köpa mig en heldämpad cykel.
Söker tips på prisvärd bra heldämpad mtb runt 25000 (priset kan diskuteras).
Har inte brottom att köpa. hade tänkt mig den till nästa år.
Har läst många liknande tråder men då har det varit mer brottom att köpa och därför har tipsen gällt cyklar i lager.
Om man kan vänta till nästa år vilka cyklar bör man ha koll på? Prisvärda, populära, bästa cyklar etc.
Kör gärna bökiga stigar, så lite grus och asfalt som möjligt.

Köpråd, heldämpad mtb
Leta efter en begagnad i bra skick, och med servade dämpare. För din summa kan du få en kolfiberhoj med bra spec 3-4 år gammal.

Köpråd, heldämpad mtb
Hej!
Jag åker på en Scott Spark 960. Den ligger på runt ~26.000. Är helnöjd med den. Rockshoxdämpare fram, x-fusiondämpare bak. Det är 120/130 slag, vilket är perfekt för stig och grus. Sjukt prisvärd ??

Köpråd, heldämpad mtb
Hej, började cykla stig för ca 1,5 år sen och köpte då min första mtb Vitus Sentier 29 VR HT. Som så många andra vill jag nu byta ut den och istället köpa mig en heldämpad cykel.
Söker tips på prisvärd bra heldämpad mtb runt 25000 (priset kan diskuteras).
Har inte brottom att köpa. hade tänkt mig den till nästa år.
Har läst många liknande tråder men då har det varit mer brottom att köpa och därför har tipsen gällt cyklar i lager.
Om man kan vänta till nästa år vilka cyklar bör man ha koll på? Prisvärda, populära, bästa cyklar etc.
Kör gärna bökiga stigar, så lite grus och asfalt som möjligt.
Hur lång är du?

Köpråd, heldämpad mtb
Leta efter en begagnad i bra skick, och med servade dämpare. För din summa kan du få en kolfiberhoj med bra spec 3-4 år gammal.
Absolut, får ha koll på begagnadmarknaden. Känner ändå att en ny cykel är att föredra. bra tips ändå. ska ha koll. är det blocket, happyride köp och sälj och typ facebook annons man ska ha koll på, nå fler ställen?

Köpråd, heldämpad mtb
Om du är nöjd med din Sentier och har tålamod, varför inte försöka få tag på en Escarpe? De är ju grymt prisvärda.
Jag äe nöjd med min sentier förutom sx växlarna (hoppar fram och tillbaka trots service). Excapen verkar ju nice, även den billigaste CR modellen. samma dämpare som jag redan har.
Escape CR verkar ju ha kolfiberram, Är kolfiber bättre än alu, lättare förstoss men riskerar den att gå sönder?

Köpråd, heldämpad mtb
Escape CR verkar ju ha kolfiberram, Är kolfiber bättre än alu, lättare förstoss men riskerar den att gå sönder?
Kolfiber är lättare än aluminium och generellt sett starkare och mer tåligt mot de krafter cykeln utsätts för när du kör på den. Det är däremot mer känsligt för vissa sorters skador på ett sätt som aluminium inte är — alla material är olika.

Köpråd, heldämpad mtb
Jag äe nöjd med min sentier förutom sx växlarna (hoppar fram och tillbaka trots service). Excapen verkar ju nice, även den billigaste CR modellen. samma dämpare som jag redan har.
Har du kollat växelörat? Hade liknande problem med mina växlar och tyckte inte att jag gjort nått som växelöra borde ha tagit skada av, men sen kollade jag med riktverktyget och då var det snett. Blev bra efter att jag böjt tillbaka det.

Köpråd, heldämpad mtb
Jopp. Samtidigt verkar man kunna knäcka ett kolfiberstyre genom att dra åt lite för hårt och när min QR-axel hade hamnat lite skevt och börjat gnaga i ramen sa lbs "tur att du inte hade kolfiber". Så, olika.

Köpråd, heldämpad mtb
Har du kollat växelörat? Hade liknande problem med mina växlar och tyckte inte att jag gjort nått som växelöra borde ha tagit skada av, men sen kollade jag med riktverktyget och då var det snett. Blev bra efter att jag böjt tillbaka det.
hade cykeln inne på verkstad (örebro Bike Nation) pga av att min kedja gått av 2 ggr det senaset året. dom sa att allt var rakt och såg bra ut, dom gjorde lite växeljusteringar men jag tycker fortfarande att dom funkar dåligt. dom bytte kedja ockå.

Köpråd, heldämpad mtb
mycket bra tips alla. har under tiden gått igenom liknande gamla trådar och sammanställt vad folk tipsar om:
Mycket att välja bland.
1629201512575.png

Köpråd, heldämpad mtb
Skulle jag köpa en stighoj idag skulle jag lätt slå till på Radon Skeen Trail, absolut bäst "bang for buck" och vettig geometri. Finns också tillgänglig.

Tillbaka
Topp