Köpråd heldämpad mtb

pe7er

Medlem
Köpråd heldämpad mtb
Hej

Önskar köpråd för en fulldämpad stigcykel.
Budget 20-30k kan ev tänja den till 35 om cykeln skulle vara avsevärt bättre än liknande för tex 30k. Tänker även på ekonomi då det gäller värdeminskning samt vilken som skulle vara mest lättsåld om det skulle vara så att jag inte gillar modellen eller av annan anledning vill byta.

Erfarenhet:
Cyklade casual mtb i yngre år.
Köpte mig en mtb hardtail för 2år sedan och ville börja stigcykla men kände snabbt att jag tyckte den blev stötig och saknade en bakre dämpare på stökiga stigar. Samma år blev cykeln stulen och kom mig inte för att handla nytt men nu är suget tillbaka.

Typ av cykling:
Det jag skulle vilja köra är lokala cykelstigar i Piteå av blandad svårighet tänker att man får arbeta sig uppåt allt eftersom man känner sig säkrare och bättre fysik.
Tror inte jag kommer vara intresserad av att vara snabbast på grusvägar eller asfalt men samtidigt vill man ju inte ha en superslö hoj tänker jag. Gärna lätt att trampa när det går tungt upp men ändå stabil när det bär av utför å blir lite stökigt.
Skulle gärna vilja ha en relativt upprätt sittposition ej xc med tanke på diskbråcket men detta kanske man löser med olika styren eller dylikt?
Tänker att jag vill ha en cykel som är så allsidig som möjligt.

Fysik
181cm 88cm benlängd, 77kg, 40år, diskbråck som strular stundvis (rehabbar)

Ambitioner:
Motion och ha kul på cykeln 2-3 timmar i veckan.

Har kikat på dessa tre modeller hos handlare 8mil bort.

Spark 970 2022? 23995 nätet, lokalt 26995
Spark 960 2022? 28995 lokalt
Spark 950 2022? 29995 nätet
Genius 950 2022 (gamla ramen) 24995

Sedan har jag även kollat hos lokala trekhandlaren i Piteå då trek har kampanj tom 30/4 med ca 25% på många modeller och dom jag kollat på är.

Fuel ex 5 gen 5 22100 lokalt
Fuel ex 7 gen 6 29100 lokalt
Fuel ex 8 gen 6 35289 annan handlare 7mil
Fuel ex 8 gen 5 27869 online om det finns.

Såg även stumpjumper Alloy samt comp Alloy fanns eventuellt i butik nära i lager till kampanj för 22tkr respektive 32tkr.

Känner att jag gärna vill handla lokalt för service å garantier.

Har inte jättekoll på komponenter vad man behöver för att inte växa ur grejorna direkt men samtidigt vill man ju inte betala premium för något som blir onödigt ”bra” för det man cyklar. Ingen koll heller om shimano eller SRAM är att föredra.

Blev många modeller nu men ni kanske kan hjälpa att solla ut det en aning. Gillade spontant handlaren av scott väldigt trevlig och kunnig men känns som man får minst cykel för pengarna där.

Länk till dom olika cyklarna i jämnförelse

Senast ändrad:
Köpråd heldämpad mtb
Jag skulle skippat Fuel EX 5 (onödiga kompromisser när du har budget för bättre) och förra generationen Scott Genius (om inte annat dåligt andrahandsvärde), men övriga du länkar till funkar nog perfekt för det du beskriver. Trek Fuel gen 5 har lite mer upprätt sittställning än gen 6, kan vara värt att ha i åtanke.

Köpråd heldämpad mtb
Det ligger en jättefin BMC i Skåne till Salu. BMC foustroke, superbra i stök men ändå lätt och kvick. Lite över budget men du får en cykel som går fort i stök och även snabbt på grusväg. Fanns 120mm eller 100mm slag att välja på. Du får så mycket mer cykel begagnat.
Lycka till med letandet

Köpråd heldämpad mtb
Det ligger en jättefin BMC i Skåne till Salu. BMC foustroke, superbra i stök men ändå lätt och kvick. Lite över budget men du får en cykel som går fort i stök och även snabbt på grusväg. Fanns 120mm eller 100mm slag att välja på. Du får så mycket mer cykel begagnat.
Lycka till med letandet
Skulle absolut aldrig köpa en beggad hoj i andra ändan av landet.

Köpråd heldämpad mtb
Min röst ligger på allebike polstar för 35” sitter öhlins fjädring, rockshox el dropperpost, xt rakt igenom ( bromsar,växlar), dt swiss hjul och styre å ram i kolfiber. Har nyss kört premiären på min å den funkar riktigt bra på stigarna, är 130mm fram å 120mm bak i fjädring men öhlinarna slätar ut rötter å sten väldigt bra så även med diskbråck ( har jag också) är det en fröjd att cykla. Hojjen faller in på katagorin downcountry. Den finns bara i storlek m/l och för mina 182cm blev den helt perfekt ?

Köpråd heldämpad mtb
Hade definitivt vart sugen på Allebike alpha Polestar edition. Öhlins gaffel/dämpare, Xt drivlina och dt Swiss XM1700hjul för 29'500kr ?

Har ingen koll på hur det är att serva Öhlins eller om de är dyrare att underhålla.
Finns ju inte lokalt ..

Köpråd heldämpad mtb
Hade definitivt vart sugen på Allebike alpha Polestar edition. Öhlins gaffel/dämpare, Xt drivlina och dt Swiss XM1700hjul för 29'500kr ?

Har ingen koll på hur det är att serva Öhlins eller om de är dyrare att underhålla.
Finns ju inte lokalt ..
Men du vill väll ha dropper? Kollade lite snabbt på min igår men såg inga hål för att dra kabel till dropperpost ? har inte kollat upp servicen men gissar att lower och air sleeve är lika som rockshox å fox ?

Köpråd heldämpad mtb
Men du vill väll ha dropper? Kollade lite snabbt på min igår men såg inga hål för att dra kabel till dropperpost ? har inte kollat upp servicen men gissar att lower och air sleeve är lika som rockshox å fox ?
Ja, dropper ett måste. Min sadel åker på/ner precis hela tiden. Har den knappt i samma läge ens i nån min förutom transport.
Jämförde inte så noga, såg att den ena hade trådlös dropper men antog nog att den andra hade "vanlig". Inte upptäckt vad som skiljer dem åt förutom det

Köpråd heldämpad mtb
Kanske sparkar jag in en vidöppen dörr men andrahandsvärde på en fs är ju sisådär, särskilt när slaglängden ökar. Att handla lokalt är ytterligare ett påslag som du antagligen inte ser röken av ifall du skulle vilja sälja den efter ett tag.

Köpråd heldämpad mtb
Har fått pris på trek fuel ex 8 gen 6 för 33000 lokalt, alternativt fuel ex 7 för 28000, känns som att det borde vara värt att köra på 8an då man får vad jag antar betydligt bättre fram gaffel men i övrigt eller ska jag spara 5000kr å köra på den billigare :)

Köpråd heldämpad mtb
Helt klart värt att lägga på de 5000, bättre gaffel, bakdämpare, bromsar och t o m styre (!).

Tillbaka
Topp