Köpråd heldämpad.

Joona

Ny medlem
Köpråd heldämpad.
Hej! Först och främst så har jag googlat, googlat, googlat, använt sökfunktionen, diskuterat med cykelhandlaren, googlat lite till och nu är jag här. Fortfarande ingen aning om vad det är för cykel jag ska ha.

Vad ska jag då använda min heldämpade mtb till undrar ni förstås. I huvudsak ska den användas i skogen. Jag ser mig själv cyklandes efter skogsstigar upp på fjäll över stock och sten. Sedan ner. Inte alls superbrant men stenigt och jävligt. Det kommer alltså gå uppför men även nerför. Grusväg kommer jag också cykla efter. Asfalt kommer jag cykla men inte alls mycket.

Prisklass då? Jag har ju förstått att jag inte kommer få någon cykel för under 20 tusen men jag är heller inte sugen att lägga så mycket mer än det, det är en cykel.

Har läst mig till att 29 tum verkar vara framtiden men jag tycker 27,5 tum känns som ett bra mellanting. Eller? Jag tycker även det är snyggare med mindre däck. Jag vill lägga mina pengar på en snygg cykel.

Låsbara dämpare har jag förstått är en fin funktion så det vill jag också ha.

Så vad är det egentligen för cykel jag ska ha?

Köpråd heldämpad.
Du ska ha en stighoj med ca 120-140 mm slag i 27,5" (det verkar du ju själv kommit fram till). SKulle säga 2x10 utväxling om du ska cykla fjäll, alternativt 1x11 om du vill byta framklinga mellan gångerna du cyklar fjäll och mer platt terräng.

För din budget skulle jag säga en Canyon Spectral eller Nerve AL.

Köpråd heldämpad.
Jag bytte upp mig till en Nerve AL 7.0 (27,5) från en Fuji HT med 29" hjul å har inte ångrat mig en gång!
Kör väldigt blandad terräng.

Köpråd heldämpad.
Tack för svar! Har snubblat in på canyons hemsida tidigare men inte tittat desto mer pga. har aldrig hört talas om märket. Men har tittat lite mer nu och det verkar ju vara riktigt fina cyklar!

Vad tror ni om Spectral AL 6.0? Perfekt i pris. Sedan att jag inte är så värst kunnig på cykeldelar men jag förstår ju att det inte är ren skit i alla fall.

Känns som att man får mer för pengen än om man tittar på till exempel en scott?

Köpråd heldämpad.
Joona skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svar! Har snubblat in på canyons
> hemsida tidigare men inte tittat desto mer pga.
> har aldrig hört talas om märket. Men har tittat
> lite mer nu och det verkar ju vara riktigt fina
> cyklar!
>
> Vad tror ni om Spectral AL 6.0? Perfekt i pris.
> Sedan att jag inte är så värst kunnig på
> cykeldelar men jag förstår ju att det inte är
> ren skit i alla fall.
>
> Känns som att man får mer för pengen än om man
> tittar på till exempel en scott?

Det är väldigt svårt att tips om vilken cykel du ska ha om du inte har testa att cykla i skogen. Annars så är det så att ingen vill ha en Scott. Spectrak AL 7.0 EX ser väldigt mycket roligare ut jämfört med 6an. Den och en ny klinga så är du hemma.

Köpråd heldämpad.
Canyon verkar ju helt dominera marknaden vad det gäller internetcykling.
Undrar vad folk ute i verkligheten cyklar på?
Men skit i det och på med lurarna så internetcyklar vi tillsammans på våra postorder hojar ;)

Köpråd heldämpad.
Om du orkar vänta så är Canyon bra annars så kika på scott också, har en spark 950 å den är i alla fall jag nöjd med, den finns i 750 (27,5") också, köpte min i höstas för 17500 årsmodell -14 ordpris 23000, så om du kan tänka dej en -14 så kanske det finns nån sån hos din lokala handlare som står i hörnet å skäms, borde ju kosta typ 16 nu

Köpråd heldämpad.
Scotty10 skrev:
> Canyon verkar ju helt dominera marknaden vad det
> gäller internetcykling.
> Undrar vad folk ute i verkligheten cyklar på?
> Men skit i det och på med lurarna så
> internetcyklar vi tillsammans på våra postorder
> hojar ;)

Jag tipsar hela tiden om Canyon även om jag inte har en nu för tillfället. Men de är svåra att förbise om man vill ha mycket för pengarna.

Jag cyklar numera helst Giant men kan inte riktigt rekommendera dem för någon som vill ha maximal utrustning för pengen.

Köpråd heldämpad.
gyttorparn skrev:
> Om du orkar vänta så är Canyon bra...

Jag beställde en Nerve 6.0 i söndags för en vecka sen och fick den i fredags, så det kan gå hyfsat fort. Vet inte om jag hade tur, men är nöjd hur som helst. Väldigt nöjd med själva cykeln med än så länge, men har såklart inte hunnit köra så mycket. Flyter fint på stökig stig och känns aldrig svampig även med dämparna i mjukaste lägena.

Köpråd heldämpad.
saft skrev:
> gyttorparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du orkar vänta så är Canyon bra...
>
> Jag beställde en Nerve 6.0 i söndags för en
> vecka sen och fick den i fredags, så det kan gå
> hyfsat fort. Vet inte om jag hade tur, men är
> nöjd hur som helst. Väldigt nöjd med själva
> cykeln med än så länge, men har såklart inte
> hunnit köra så mycket. Flyter fint på stökig
> stig och känns aldrig svampig även med dämparna
> i mjukaste lägena.

grattis till en fin cykel, Canyon skickar snabbt om dom har hojjen på lager men kärringens nerve 8.0 fick vi vänta på bra länge förra året

Köpråd heldämpad.
Jodå det gick fort när jag väl hade något att rikta in mig på! Verkar gå undan för canyon också. Fick ett mail om att den ska skickas inom 48 timmar från och med idag. Härligt!

Tillbaka
Topp