Köpråd: Heldämpad

ZiNN

Medlem
Hejsan,
jag har, efter att ha cyklat en hel del naturstig och flow-trails börjat snegla på att uppgradera mig till en heldämpad model.
Jag bor och kommer i huvudsak cykla i Sundsvall. Jag har av mer erfarna stigcyklister i Sundsvall hört att man bör ha ca 140/140 slaglängd för att kunna bemästra rot och sten-stigarna som staden är omgärdad av.
  • Vilka märken rekommenderar ni, vilka märken ska jag absolut strunta i osv?
  • Spelar det någon roll om jag kör Shimano eller SRAM?
  • Vad ska jag undvika?
  • Är det några affärer/butikskedjor jag bör undvika?
  • Stämmer min fördom att dyrare komponenter är lättare och därmed skörare?
Jag är ganska stor och tung (189cm 110kg) så vikten på cykeln är av väldigt liten betydelse.
Jag tänker mig att skaffa en enklare modell som jag kan köra i flera år och uppgradera vid behov så instegsmodeller är att föredra.
Tack på förhand!

Det vanliga svaret med önskas slaglängd är väl Orbea Occam och LT samt Canyon Neuron 2023 års modell. Bägge ger mycket för pengarna.

Min erfarenhet är att de håller lika bra eller bättre men de slits lika fort som billigare delar = Dyrare driftskostnad
Eller om man "kraschar" en bakväxel så grinar man lite mindre över en billigare. :)

Min erfarenhet är att de håller lika bra eller bättre men de slits lika fort som billigare delar = Dyrare driftskostnad
Eller om man "kraschar" en bakväxel så grinar man lite mindre över en billigare. :)

I början på kurvan tycker jag kvalitet/funktionalitet ökar mer per krona än i slutet (eller över mitten kanske är mer korrekt då jag aldrig testat det riktiga slutet på kurvorna).
I slutet på kurvan däremot blir det i allmänhet lägre vikt ju mer man betalar.

Att man gråter eller svettas mer om man knäcker en dyrare komponent tycker jag stämmer, men köper man sämre än man egentligen vill ha så ju är risken stor att man kommer vara lätt missnöjd, kanske inte cykla lika mycket som om man har en cykel man bara ler så fort man ser och det är stor risk att man direkt köper ytterligare en gång. Är man däremot tvärnöjd med det mesta, inte så noga med om det funkar perfekt eller lite halvdant och bara är glad och kör är det ju bara att gratulera...

Kollar man på en instegsmodell av ett lite större märke, t ex Scott eller Trek, så kommer de ofta med ganska enkla dämpare och gafflar. Det är dyrt och inte alltid helt lätt att uppdatera så ett tips är att gå upp en nivå för att slippa uppdatera dessa komponenter det första du gör.

Canyon och Occam har väl i allmänhet lite bättre bestyckning även på modeller runt 25k..

YT Jeffsy
Canyon spectral
kan ju vara något att kolla på.

Om man bara hojar någon gång per vecka så behöver man ju inte uppgradera på länge. Så skippa SX eagle och de billigaste grejerna.

Väger man 110 kilo så behöver man starka hjul och man behöver se till att ekrar och sånt är rätt åtdragna, ofta. Rekommenderar att köra någon sorts insert pä bakhjulet för att slippa fälgskador, Se till att det är hjul som tar 130 kilo iaf.., typ DT Swiss E1900.

Är man tung så tycker jag att man kan köra 4-kolvsbromsar och kanske lite större skivor (200/200). Sundsvall är ju kuperat så det går ju utför ibland.

Spectral eller Spectral 125 kanske också kan vara något.

Tack för alla fina svar! :-)
Jag kommer ju troligtvis starta med 250 höjdmeter uppför de flesta rundor och succesivt jobba mig nedåt. Men det blir ju def. fart utför.
Hur bör jag tänka när det gäller trail vs enduro? Är det bara slaglängden som skiljer mellan de typerna av hoj?
Enduro är närmare DH än trail?
Eller är det flera saker?

Jag kommer ju troligtvis starta med 250 höjdmeter uppför de flesta rundor och succesivt jobba mig nedåt. Men det blir ju def. fart utför.
Hur bör jag tänka när det gäller trail vs enduro? Är det bara slaglängden som skiljer mellan de typerna av hoj?
Passa på att åka in och kolla på Catu Bikes. Dom kommer att stänga butiken och har utförsälning nu. Någon trailcykel med runt 140-150 slag funkar bra, men om du vet om att du tycker om hög fart nedåt så kan du fundera på en enduro.

Slaglängden skiljer sig åt men främst känslan om jag har förstått allting rätt. Enduro cyklarna är mer stabila och självförtroende givande nedför men lite tunga och slöa uppför. Kanske inte det man vill ha på vanliga stigar men om man klättrar på grusväg och stig ner så är det nog perfekt.

Det finns även cyklar som är lite mitt emellan trail och enduro som t.ex. Canyon Spectral (150/160) och YT Jeffsy (150/160). Finns även modeller från andra märken som Specialized Stumpjumper Evo men de flesta ligger långt utanför din budget med vettigt spec

Är Canyon en bra rekommendation idag med tanke på deras historia med ramar som spruckit? Har de fått ordning på det nu?

Gällande vikt/styrka så brukar enduro-cyklar ha kraftigare komponenter än en trail-cykel. Så ju mer fjädringsväg desto kraftigare.
Framgaffel, hjul och själva ramen är det som märks tydligast när de är lite för veka, grejerna kommer flexa och cykeln kommer orma sig fram i stök. Det inger inte förtroende.
140mm fjädring räcker för det mesta, men på sånna cyklar så blir komponenter ofta för fladdriga, och då väger jag 15 kg mindre än TS.

Denna är väl oerhört prisvärd map komponenter etc? Ser ut att matcha önskemål tämligen bra:

Allebike MB31 FS

Slaglängden skiljer sig åt men främst känslan om jag har förstått allting rätt. Enduro cyklarna är mer stabila och självförtroende givande nedför men lite tunga och slöa uppför. Kanske inte det man vill ha på vanliga stigar men om man klättrar på grusväg och stig ner så är det nog perfekt.

Det finns även cyklar som är lite mitt emellan trail och enduro som t.ex. Canyon Spectral (150/160) och YT Jeffsy (150/160). Finns även modeller från andra märken som Specialized Stumpjumper Evo men de flesta ligger långt utanför din budget med vettigt spec
Det där mitt emellan kallades förut för All-Mountain. En rätt bra beskrivning av cyklar som är roliga på hela berget men inte bäst på någon del. Nu har väl trailcyklarna i 140-mm klassen taget över det segmentet helt i princip. Bra allround helt enkelt.

Tillbaka
Topp