Köpråd heldämpat eller ej? Nu är den köpt!

PeterW

Medlem
Har funnit tjusningen i att köra i skogen igen efter ett genomfört CV? Har bestämt mig för att köpa ny mtb så idag för jag till min lokala cykelhandlare och nästan köpte en Cube reaction gtc SL för ca 20"kr. Men har nu börjat fundera på heldämpat också. Det jag vill göra är att cykla stigar/spår (Hellas)i Stockholmstrakten samt köra lite olika lopp så som Vc, Lidingö m.m. Som amatör blir jag lite förvirrad i alla dessa val men vill ha en cykel som jag kan använda övertid och göra bra resultat på de lopp jag kör. Budget är 20"kr. Cuben verkar grym men som sagt enbart framdämpning... Så har ni några goda råd tar jag gärna emot dem ?.

/P

Senast ändrad:
Har du råd tycker jag du ska välja FS. Det finns en orsak till varför väldigt, väldigt många kör FS idag. Jag ser HT-cyklar i skogen max 5-10 gånger på ett år och då är det oftast någon som precis har börjat cykla MTB.

Det här är vad jag tycker om HT kontra FS.

Fördelar HT
- Billigare
- Vägar lite mindre

Fördelar FS
- Har mycket bredare användningsområde så du kan välja att cykla både på enkla otekniska stigar, grusvägar, mm, men framför allt på mycket mer tekniska stigar där HT är en klar begränsning
- I regel mycket roligare att cykla på
- Snabbare i de allra flesta fall
- Extremt mycket skonsammare för kroppen vilket gör att du kommer ha roligare längre och slippa ryggont och annat otyg som många HT-cyklster drabbas av
- Lättare att sälja vidare
- Är mer förlåtande för misstag (på en HT riskerar du att krascha i mycket större utsträckning om du gör ett misstag än på en FS)

Nu kommer säkert någon skriva något om att FS kräver mer service och det stämmer, men en HT kräver också service och skillnaden är väldigt liten.

FS alla dagar i veckan. Har senaste året kört både HT och FS, och jag sålde min HT när jag köpte min FS för att HTn bara blev stående. Hade tänkt köra båda två, men nehedå! Inte ens på enkla grusvägar tog jag HTn.

När du ändå är i köp tagen. Skulle jag nog spara lite till ett tag, och lägga lite mer på en bra FS. Kan tycka att 20 tusen blir lite i snålaste laget.

Nu rear dom iofs ut 2016 års modeller för 20-30% mindre än ordinarie pris lite var stans. Så kolla marknaden :-)

Jag har kört FS sedan 1998........ Tävlade en del förr, men nu kör jag bara för att det är så jäkla kul. I min värld finns det inget annat än FS. Nu är jag inne på min 7:e FS som är en Giant Anthem 29 som jag bara älskar.
Lycka till med ditt val

Var noga med att tänka igenom vilken typ av åkning du i huvudsak kommer att göra. HT vs FS är en sak, rätt ramgeometri är en annan. Är det en XC-raket som tex Spec Epic, Scott Spark, Giant Anthem du vill ha, en snabb stighoj som Spec Camber, Canyon Nerve, en stighoj med dragning åt enduro light som Spec Stumpy, Giant Trance, renodlad enduro osv.

Tack för alla goda råd!! Det låter dom att det är en FS jag ska köra! Efter PKJoacims inlägg så blev jag ännu mer förvirrad, fattar att det finns olika typer av cyklar men vad är jag. Kommer att köra stigar/spår (Stockholmstrakten Hellas' m.m.) samt lite lopp där jag vill pressa tiden så mycket jag kan ?. Med detta som grund vilken typ ska jag rikta in mig på är det en XC-raket eller mer en snabb stighoj?

/P

Spec Camber eller liknande, en snabb stighoj är ju roligast om du frågar mig. De flesta lopp är lite mer tekniska än CV, men är det just CV som är din grej så är en XC-raket ditt vapen. T.ex Epic / Spark.

Ångrar bara en sak.. att jag inte köpte fs direkt.... Skillnaden är enorm på en bra fs jmf med ht anser jag. Det är säkerligen så att detta är individuellt, är man yngre så berörs man kanske inte till samma grad av en stötigare resa osv. Helt klart är jag hade nytta av fs även på en rel slätt lopp som CV.

Både Jenny o Nino vann XC-OS på heldämpade (Scott) cyklar, vikthandikappet till trots.

En xc-raket är ju i mycket som en ht som du kan sitta på lite mer, pressa tiden på långlopp låter som XC-raket...
Men som jag upplever Hellas vill du ha minst ett steg till i cykeln för det, dvs minst Spec camber/Canyon Nerve/Cannondale Habit/...
(det finns iof ett gäng riktiga cyklister som, på HT, kränker de flesta av oss med FS även i Hellas-terräng.)
Men jag skulle rekommendera en cykle liknande de jag räknade upp, förvånansvärt allsidiga så du kommer klara dig bra på loppen, Och ta dig ut i värre miljö än du kanske tänkt dig från början (se upp bara så du inte börjar vilja köra riktigt stökig terräng, ett tu tre vill du ha en enduro-hoj ;) )

Började min karriär i Hellas med en XC HT. Fick prova en heldämpad trail cykel och blev kär att cykla den i Hellas så jag köpte den.

Nu tror jag mer på att jag blev kär i geometrin, cykla runt i Hellas med en HT XC är skillnad mot en HT AM. Tröttnade iaf. på att cykla heldämpat i Hellas då det börja kännas som att cykla landsväg.

Nu har jag köpt en AM HT som jag tycker är roligare att cykla än min enduro hoj i Hellas. Heldämpad använder jag nästan enbart på nerförs cykelsemester.

Jag skulle satsa på en AM HT med däck med stor luftkammare(2.4" Ardent) för Hellaskörning iaf. om jag hade vetat vad jag vet nu. Man blir dock inte lika snabb på cykelvasan men cykelvasan och Hellas är två olika saker.

Nån skrev något om ålder FS vs HT. Jag är närmare 40 så man behöver inte vara 20 för att cykla HT.

Senast ändrad:
etnica sa:
Började min karriär i Hellas med en XC HT. Fick prova en heldämpad trail cykel och blev kär att cykla den i Hellas så jag köpte den.

Nu tror jag mer på att jag blev kär i geometrin, cykla runt i Hellas med en HT XC är skillnad mot en HT AM. Tröttnade iaf. på att cykla heldämpat i Hellas då det börja kännas som att cykla landsväg.

Nu har jag köpt en AM HT som jag tycker är roligare att cykla än min enduro hoj i Hellas. Heldämpad använder jag nästan enbart på nerförs cykelsemester.

Jag skulle satsa på en AM HT med däck med stor luftkammare(2.4" Ardent) för Hellaskörning iaf. om jag hade vetat vad jag vet nu. Man blir dock inte lika snabb på cykelvasan men cykelvasan och Hellas är två olika saker.

Nån skrev något om ålder FS vs HT. Jag är närmare 40 så man behöver inte vara 20 för att cykla HT.

Skulle precis skriva att HT inte behöver vara XC. Att geometrin ska passa den tänkta åkningen. Jag och många med mej tänker nog spontant XC när vi läser HT. (visst är det kul med förkortningar)

-Andy- sa:
Nu kommer säkert någon skriva något om att FS kräver mer service och det stämmer, men en HT kräver också service och skillnaden är väldigt liten.

Skillnaden är:
1. En extra dämpare
2. Ett helt länkage
3. Ett antal bussningar
4. En jäkla massa skruvar som behövs kollas

Det är STOR skillnad i den service som en heldämpad cykel kräver och även i vad som kan gå sönder på en heldämpad hoj

Fulkinesen sa:
-Andy- sa:

Skillnaden är:
1. En extra dämpare
2. Ett helt länkage
3. Ett antal bussningar

Det är STOR skillnad i den service som en heldämpad cykel kräver och även i vad som kan gå sönder på en heldämpad hoj

Servar hellre länkaget än ryggen :)

eiskall sa:
Fulkinesen sa:
-Andy- sa:

Skillnaden är:
1. En extra dämpare
2. Ett helt länkage
3. Ett antal bussningar

Har man bara sylt och ingen råg i ryggen så blir det så.

Köp en heldämpad TRAILcykel då. Runt 120mm i slag för en 29". Det är ju en kompromiss om man bara ska ha en cykel.

Enduro heldämpat i Hellas verkar ju vara tråkigt om man läser ett av inläggen, så då kanske en sån cykel är lite overkill helt enkelt?

Tex: Kona hei hei trail.
Specialized Camber 2016--->.

Konkret sa:
eiskall sa:
Fulkinesen sa:
-Andy- sa:

Skillnaden är:
1. En extra dämpare
2. Ett helt länkage
3. Ett antal bussningar

Har man bara sylt och ingen råg i ryggen så blir det så.

Äh, fimpa HT:n och köp en FS nu :)

Så får du roligare och blir snabbare. Komforten kommer på köpet!

Härlig diskussion att följa! Kan tillägga att jag närmar mig 40 och har en dålig rygg som krånglar ibland!! Som jag tolkar inläggen här är det en Heldämpad som jag bör välja då jag får mest flexibilitet i vad jag vill köra, typ lite av allt. Gillar Canyon förslaget men hur står de sig emot typ en Spec Camber i samma prisklass? Nackdelen med Canyon är att man inte kan testa den innan köpet samt hur funkar det med garantiärenden m.m.?

Det finns en fin Giant anthem till salu nu på Happy, köp den om den passar, grym hoj för billig peng.

Annars får du en ypperlig anledning att köpa en badboll(pilates) och träna coremuskler med. 99:- på Rusta=)

PeterW sa:
Härlig diskussion att följa! Kan tillägga att jag närmar mig 40 och har en dålig rygg som krånglar ibland!! Som jag tolkar inläggen här är det en Heldämpad som jag bör välja då jag får mest flexibilitet i vad jag vill köra, typ lite av allt. Gillar Canyon förslaget men hur står de sig emot typ en Spec Camber i samma prisklass? Nackdelen med Canyon är att man inte kan testa den innan köpet samt hur funkar det med garantiärenden m.m.?

Senast ändrad:
eiskall sa:

På långlopp som billingen och ränneslätt håller jag med dig. Sista delen på loppen blir jag jäkligt trött i kroppen och har svårt att hålla uppe tekniken som i början.

Det jag inte gillar med fs är att dom gungar så fruktansvärt, hade velat testa en riktigt rapp med nån brain liknande dämpare som gör att man kan stå upp och jobba i tuffa partier och i branta backar.

Under en test runda med en kona hei hei slog jag två segment på strava direkt så visst blir man snabbare. Men som i länken ovan, det är en tjusning att känna varenda kotte i skogen.

Senast ändrad:
Konkret sa:
eiskall sa:

På långlopp som billingen och ränneslätt håller jag med dig. Sista delen på loppen blir jag jäkligt trött i kroppen och har svårt att hålla uppe tekniken som i början.

Det jag inte gillar med fs är att dom gungar så fruktansvärt, hade velat testa en riktigt rapp med nån brain liknande dämpare som gör att man kan stå upp och jobba i tuffa partier och i branta backar.

Under en test runda med en kona hei hei slog jag två segment på strava direkt så visst blir man snabbare. Men som i länken ovan, det är en tjusning att känna varenda kotte i skogen.

Ja, man kan ju ha en av varje om inte annat :)

Jag var HT-förespråkare innan, men har gått över till FS för två säsonger sen.

Hade först en Nerve 29 2015, och den kunde gunga lite även i låst läge. Nu har jag en Nerve 29 2016 med Fox nya Performance-gaffel och bakdämpare, och de är sjukt stumma i låst läge. Inte långt ifrån en helstel i känsla med låst fram och bak. Perfekt om det är en grussträcka och och man vill dra på lite. Samtidigt är det sällan jag låser, även om jag har remote till gaffeln.

Även jag har Fox nya gaffel och dämpare och kan intyga att i läge låst blir en 140mm-fullgungad Giant Trance nästan stum som en ofjädrad cykel.

Sluta nu övertala mig! Jag har inte råd och plats med en ny hoj. ;)

Dessutom är jag under rehabilitering med en bruten handled.
Hade säkert aldrig hänt om jag kört fs :)

Min Scott Spark 920 blir nära nog stum i låst läge.. men jag kör sällan/aldrig så... det halvlåsta läget är magiskt. Min son fick min ht direkt efter att jag provat fs. Insåg direkt att jag aldrig kommer att cykla ht igen.

Vill inte vara sån men att lyfta fram en FS som tex Spark 920 när TS anger budget på max 20 kkr blir väl lätt lite missvisande?

julgus sa:
Finns väl som begagnade.
NLC sa:
Vill inte vara sån men att lyfta fram en FS som tex Spark 920 när TS anger budget på max 20 kkr blir väl lätt lite missvisande?

Fast nae, håll dig ifrån begagnat första hojen. Det är ett helvete att se skicket på inte minst dämpare, men också drivlina osv. Pengarna tickar på! Köp hellre en Canyon eller annan postorder om budgeten är tight, även om det såklart är bättre med lbs första hojen.

Gick i samma tankar i våras och nu slog jag till på en Camber. En bra allround. Du kan få en för 20 på höstrean.

eiskall sa:
Fulkinesen sa:
-Andy- sa:

Skillnaden är:
1. En extra dämpare
2. Ett helt länkage
3. Ett antal bussningar

+1

Om vi nu börjar snacka trailcykel kanske nya Bird Aeris med 130/120 mm fram/bak kan var något? Lanseras 1/9 finns en egen tråd om den till och med?

Min nästa blir en helstel ss stål mtb med cantisar och 26" hjul. Slang skall jag ha också så det så!

HT är skitkul, men det kräver att man är mycket mer aktiv som cyklist. Funkar ju inte att sitta ner och trampa över stök, och det är svårt att hålla samma fart som med en FS om man inte är väldigt följsam. Jag skulle därför bara rekommendera det till nån som är hyfsat erfaren.

Ett alternativ kan kanske vara en HT med plus-däck. Men det är nog ingen höjdare för långlopp.

NLC sa:
1,9" däck, 130 mm stam + axelbrett styre och du är hemma ;-)

Vad tusan - det fungerade ju 1991!

Roligt måste inte vara snabbt och lättkört. Men vi är alla lite olika - finns ju folk som cyklar cx på stig. Inte tusan vinner de några lopp, men kul är det om man gillar den typen av utmaningar.

405f2e86881a46798731e9f0ef86f1fc.jpg

Var inne hos min lokala handlare idag som säljer Trek. De rekommenderade en Fuel ex 7 jag kan tänka mig att sträcka mig till runt 25000kr. Vet att den inte är kika bra utrustad som vissa av de andra cyklarna men jag gillar att handla lokalt samt att de ger bra service när det behövs. Tycker också att man ska gynna handlarna här hemma så att de finns kvar ?. Synpunkter på Trek?

Tillbaka
Topp