Köpråd Hjulset

Dragkroken

Aktiv medlem
Köpråd Hjulset
Hej.

Har idag ett par Syncros Silverton 2.5 som sitter på från fabrik, min tanke är att ha två hjulset. Ett med dhf/dhr och det andra med nått snabbrullat, typ för XC/långturer osv.

Ska jag sätta dhf/dhr på orginalhjulen och köpa ett lättare/snabbare hjulset till den andra kombinationen, eller tvärtom?
Då jag inte har koll på hur pass bra/dåliga/mellanmjölkiga orginalhjulen så ber jag om er hjälp.

Köpråd Hjulset
Kolla vad no-name-hjulen består av av för komponenter:
Fälgar: Alexrims eller DT, det står nog på fälgen. Svetsad skarv eller inte. Öljetter eller inte? 25 mm bredd?
Ekrar: Antal och typ. Raka eller J-bend. Dimension, oreducerade 1,8 mm eller reducerade?
Nav: Formula/KT/Novatec etc eller DT? Om DT, pawl eller ratchet? IS eller Centerlock?
Väg hjulen. Förmodar att de väger ca 930 + 1100 = 2030 gram / set.

Jag skull nog sälja av och välja två nya hjulpar. Livet är för kort för för att brottas med trista hjul.

Köpråd Hjulset
DT RWS är specifikation på själva bakaxeln (tror jag), säger inget om fabrikat av hjulet eller navet.

I princip all relevant information saknas fortfarande. Väg, mät, titta noga, etc. om du är intresserad. Jag tror fortfarande på 25 mm och ca 2030 gram. Vilket är betydligt mer än vettiga 25 mm aluhjul (DT350 SP IS + XR391 = ca 1650 gram) och eller vettiga 30 mm aluhjul (DT350 SP IS + XM481 = ca 1810 gram).

Senast ändrad:
Köpråd Hjulset
Köp hjul och däck och prova båda varianterna. Tycker du efter detta att originalhjulen är trista med båda uppsättningarna däck så får du väl byta dom också.

Tillbaka
Topp