Köpråd: höst/vinter/vår-jacka med långa ärmar

Startgas

Aktiv medlem
Behöver en jacka lämplig för mtb-cykling under kalla/blöta dagar.
Vad jag vill ha är:
Långa ärmar
Lågt ryggslut/går ner lite över rumpan
Regntålig/vattenavstötande
Får gärna andas
Kan ha huva, kanske är praktiskt

Jag är för övrigt 194cm lång, om någon som läser detta råkar vara av liknande dimensioner och kan rekommendera något.

Har bara haft vanlig regnjacka som är lika tät innåt som utåt, och nån icke regntät shimano-jacka som jag tyvärr har tappat bort, så vet inte riktigt hur bra en bra jacka kan vara, tex om tyg som kan andas verkligen fungerar.

Vad säger expertisen, vilken jacka ska jag köpa?

Jag älskar Castellis kläder. De är dyra men värd varenda krona. Deras jacka ”Perfetto” kör jag med ner till minus två med en långarmad funktionströja under. Klarar lätt regn bra. Känner mig aldrig svettig i den men den blir blöt på insidan men är ändå varm, så den påminner lite om ylle på det sättet. Är i princip vindtät. Extremt bra kvalitet på sömmar och blixtlås. Jag har även deras vinter-bibs och de är extremt bra de med och jag kan cykla med dem till minus fem.

Jag är 1.80 och har storlek XL och är inte trådsmal. Finns i 2XL och 3XL. Italienare har små storlekar så kolla deras size chart om det funkar för dig.

https://www.castelli-cycling.com/us/men/tops/protection/p/451650719P-085

Mathias sa:
Jag älskar Castellis kläder. De är dyra men värd varenda krona. Deras jacka ”Perfetto” kör jag med ner till minus två med en långarmad funktionströja under. Klarar lätt regn bra. Känner mig aldrig svettig i den men den blir blöt på insidan men är ändå varm, så den påminner lite om ylle på det sättet. Är i princip vindtät. Extremt bra kvalitet på sömmar och blixtlås. Jag har även deras vinter-bibs och de är extremt bra de med och jag kan cykla med dem till minus fem.

Jag är 1.80 och har storlek XL och är inte trådsmal. Finns i 2XL och 3XL. Italienare har små storlekar så kolla deras size chart om det funkar för dig.

https://www.castelli-cycling.com/us/men/tops/protection/p/451650719P-085

Håller med om castellis storlekar. Har också en perfetto i XL och är 182 cm lång 85kg. L hade kanske fungerat, men XL är inte för stor. Då har jag både M och L på andra cykeltröjor...

Jag har en Dhb-jacka i softshell-liknande material som funkar bra i kallt väder med underställ under. Lite ångad blir man men inget som plågar mig så länge jag har långärmat under. Håller bra för regn också och är av tåligt material så det funkar att vara närgången med buskar och liknande utan att man oroar sig för att den ska gå sönder. Vill man hålla nere budget så är den ett rätt bra val skulle jag säga men jag hade nog köpt dyrare/bättre nu om jag inte redan haft den jackan.

När det gäller tunna regnjackor kan jag rekommendera Goretex jackor. Köpte deras jacka utan Gore tex (Active eller liknande hette det) som var i princip regntät men betydligt bättre andningsförmåga än Goretex vilket gjorde att summan av kardemumman var torrare på insidan (jämfört med andra Goretex-jackor jag haft i andra sammanhang) förutsatt att det inte var monsunregn. Tappade tyvärr jackan på en runda för två år sen, förhoppningsvis hittade någon den som kunde ha nytta av den.

Ställer mig bakom hyllningskören av Castelli!

Jag fick en Castelli Perfetto jacka med avtagbara ärmar, gillar jackan skarpt men har ännu inte använt funktionen att plocka av ärmarna.
Jag har använt jackan mellan från 0 upp till +10 och den har funkat kanon både vid lugnare tur och även hårdare pass.

https://www.bikester.se/castelli-perfetto-cykeljacka-svart-656379.html

Jag brukar köra M på jerseys från Castelli men när det gäller jackor så passar L bättre.
Jag är 184cm lång och väger 75-82kg beroende på form.

Castelli perfetto är bästa plagget jag har köpt för cykling.
Sub 70g och 184cm. Medium är rätt och sitter bra.

Tillbaka
Topp