Köpråd hybridcykel

Silver16

Medlem
Köpråd hybridcykel
Hej,

fick min hybridcykel av märket Giant (Roam 2 HD) stulen igår.
Tyvärr blir försäkringsersättningen extremt låg men jag behöver ändå en cykel för att ta mig runt i vardagen så jag tänkte försöka köpa en ny här innan jul.

Användningsområde är främst cyklande till jobb/träning men ibland nån tur på skogsvägar.
Väl medveten om att Gianten inte var perfekt för det men den fungerade ändå, och jag letar efter nåt liknande.

Budget är ca 5-6000 SEK, öppen för att beställa på nätet.

Jag har kollat lite på följande, är de nåt att ha:

https://www.bikester.se/serious-sonoran-hybridcykel-svart-886071.html
https://www.bikester.se/serious-tenaya-hybridcykel-svart-886089.html

Nåt annat tips i samma pris annars? Jag är 178 lång och körde på en storlek L på Gianten.

Mvh
Gösta

Köpråd hybridcykel
Tips nr 1 är att köpa en cykel med stel framgaffel, fjädrande framgaffel på billiga cyklar är både tunga och dåliga, men kostar ändå mer än en stel.

Köpråd hybridcykel
Der Kaiser sa:
Tips nr 1 är att köpa en cykel med stel framgaffel, fjädrande framgaffel på billiga cyklar är både tunga och dåliga, men kostar ändå mer än en stel.
+1

Tips två, bra stänkskärmar är guld värt på en pendlare. Antingen köper du med dessa påmonterade, eller avsätter pengar för att köpa till som du sätter på själv. Varning för att det kan vara meckigt om man är oteknisk.

Köpråd hybridcykel
Hej,

Tack för råd.
En tanke slog mig, jag fick allt utom bakhjulet stulet på hybriden, är det en idé att istället köpa en mtb för samma pengar och sen ett framhjul och då ha både lite mer lättrullade hjul och ett par mer för skog och off-road?
Finns det några förslag isf på rimlig cykel?

Mvh
Gösta

Köpråd hybridcykel
Silver16 sa:
Hej,

Tack för råd.
En tanke slog mig, jag fick allt utom bakhjulet stulet på hybriden, är det en idé att istället köpa en mtb för samma pengar och sen ett framhjul och då ha både lite mer lättrullade hjul och ett par mer för skog och off-road?
Finns det några förslag isf på rimlig cykel?

Mvh
Gösta
Ja det är en rätt bra idé om du gillar cykla skog. Blir ju så mycket roligare med rätt hoj. Ett hjulpar för lite mer landsvägsbetonat är bra. Kanske försöka hitta en hardtail med 120mm framdämpare.

Köpråd hybridcykel
Har du nåt tips? Nån bra sajt/affär?

Varför just 120mm?

Visst borde ett 28" bakhjul från en hybrid passa i en mtb? Tänker att det är ju smalt nog, frågan är om det finns något annat som måste klaffa?

Köpråd hybridcykel
Silver16 sa:
Visst borde ett 28" bakhjul från en hybrid passa i en mtb? Tänker att det är ju smalt nog, frågan är om det finns något annat som måste klaffa?

120mm är väl en bra kompromiss om man vill köra både grusväg och i skogen. Lagom mycket dämpning helt enkelt.

Ganska osäkert om det går att använda ditt befintliga hjul, många hybrider använder 5mm QR, det är inte försthands-valet på en modern mtb. Du vill kanske också ha en annan utväxling på en pendlare. Kedjelängd mm kan ställa till det. Och något som är mindre stöldbegärligt.

Om du har möjlighet att förvara två cyklar hemma så är det mycket bättre med billigast möjliga hybrid eller liknande för pendlingen (och som du vågar låsa fast utanför mataffären eller gymmet), och sedan en dyrare mtb som är anpassad för skogen.

Tillbaka
Topp