Köpråd/input på FS 29"

Khayman78

Medlem
Köpråd/input på FS 29"
Vänder mig till expertisen här på forumet för att få någon form av styrsel i min urvalsprocess.

Jag har konstaterat att jag behöver en fulldämpad 29" stigcykel då jag vill ha möjlighet till lite mer fart när jag är ute och kör.

Det finns säkert de som tänker att det här bara är en ursäkt och att de stora hjulen enbart behövs för att dölja min grava inkompetens och brist på teknik, till er vill jag bara säga att ni har helt rätt MEN jag vill också ha något som går lite fortare än min nuvarande 27,5:a :).

Då jag inte är byggd som en fågel utan har en cykelvikt (fullkittad) på kanske 93-95kg beroende på luftfuktighet och brist på mat disciplin, vill jag ha en cykel med minst 120 i slag fram och bak...och helst mer då jag inbillar mig att 120 kan bli i minsta laget när jag plöjer omkring i Ursvik, Grimsta, Hellas eller Lovön som är de vanligaste rutterna.

Har inga planer på några "fritt fall" upplevelser i Åre eller liknande, offentlig förnedring genom lopp finns inte heller med i kalkylen. Jag cyklar för motion....och för att det är satans roligt.

Har bara kört i ett år så jag är fortfarande novis i många avseenden men trots detta har jag efter sjukt många sena nätter lyckats internetcykla mig fram till ett par kandidater som jag tror skulle kunna vara något.

Utöver en mer fartbenägen cykel så vill jag ha "modern" geo men inget extremt. Vill gärna ha en cykel som känns liiite pigg och poppig när man är ute och trampar i terrängen. Hyggligt korta chainstays, lagom flack gaffel, helst 1x11/12, känsla av att sitta mer "i" cykeln än på om ni förstår vad jag menar.

Tar gärna emot allsköns förslag och synpunkter om ni tycker jag bortsett från någon relevant detalj.

Har ni egna erfarenheter av någon modell så är jag överlycklig om ni vill delge era åsikter. Även synpunkter på kolfiber kontra aluminium mottages tacksamt, kvalite/driftsäkerhet kontra vikt men framförallt om det är en påtaglig skillnad (positiv) på hur cykeln känns i kolfiberutförande.

Så till de kandidater jag tagit fram och försöker kora en segrare bland:

1, Trek Fuel EX 9 (9.7)

Fördelar:
Känt märke med god kvalitet.
LBS
Bra geometri (justerbar)
130mm fram och bak
Boost fram och bak med möjlighet till 27,5+ om det någonsin skulle kännas aktuellt
Helt intern vajerdragning.
Riktigt bra komponentnivå på aluminium ramen - hyggligt bra på kolfibervarianten.

Nackdelar:
Hyggligt tung (även i kolfiberutförande)
Feta fälgar (30mm, mer tungrullat men borde kanske räknas som en fördel också iom att det blir mer gummiprofil i backen)
Priset (40 loppor är aldrig lite pengar och märket samt lbs gör att det kostar)
Däcken (ingen stor erfarenhet av Bontragers gummi men inbillar mig att XR3 inte är det bästa man kan rulla omkring på)

2, YT Jeffsy 29 CF One

Fördelar:
Kolfiber till vettigt pris
Mycket bra komponenter överlag
Märke med gott kvalitetsrykte som det verkar
140mm fram och bak
Modern och omställbar geo
Boost bak
Hyggligt lätt hoj

Nackdelar:
Ingen LBS vid garantiärenden
Ingen boost fram (varför???)
Däcken verkar inte vara överdrivet uppskattade

3, Whyte T-129RS

Fördelar:
Modern geo, verkar vara mycket pigg och poppig enligt omdömen
Bra komponentnivå överlag
Threaded BB (hatar gnekande ljud i en cykel)
Boost fram och bak
Hyggligt prisläge för "märkescykel"
Bra fälgbredd och vad som verkar var bra däckskombo
Kvalitet

Nackdelar:
Inte heller superlätt
Reverb hisspinne (inga egna erfarenheter men överallt läser man om strulande konstruktioner???)
120mm fram och bak ( är rädd för att det ska bli precis på gränsen eller för lite)
160mm bromsrotor bak
30T cahinring (går den att byta mot en oval som motsvarar 32-34T så faller denna punkt)

Som sagt, inte suttit på någon av kandidaterna och är därför grymt intresserad av att höra om ni har egna erfarenheter av hur de är att cykla på. Hade T-129 haft 130mm i slag så hade den varit extremt intressant, bakre bromsrotor och chainringen borde väl gå att byta ut ganska lätt?

Trekken finns i lägre spec, EX 8 att hyra hos cykloteket vilket jag tänkte gör om någon vecka. YT blir verkligen att köpa grisen i säcken även om jag hitills inte hört någon som sågat den rakt av.

Fire away och tack på förhand för er hjälp :)

Köpråd/input på FS 29"
Tjena,
Jag hade en Trek Remedy 29a 2015 och har nu en Jeffsy CF 2016.

Nu har ju Trek gjort om modellerna till 17, så dåvarande Remedy är nog mer lik dagens Fuel EX än dagens Remedy.

Jag gillade Treken, den var rolig och kändes välbyggd. Jag upplever dock Jeffsyn som lite "piggare" och den känns (och är) lättare. Den är också lättare att få upp framhjulet på iom kortare Kedjestag.

Sammanfattningsvis gillar jag Jeffsyn skarpt, den känns lätt, lekfull och snabb :)

Jonas

Köpråd/input på FS 29"
Förstår inte varför du tror att du automatiskt skulle cykla snabbare på en 29:a? Beror väl helt på cykel, spec, omständigheter osv.
Roligt att du nämner att du vill sitta i cykeln - tycker personligen man i regel sitter mer "i" cykeln på 27.5 än på 29:a.
Hade 29:e alltid varit snabbast hade ju alla kört 29:a.

Men om vi bortser från det, och tänker oss att du inte har behov av att ha något jätteexotiskt bara för sakens skulle så hade jag kollat på en Camber. Det är ett beprövat tryggt val som det finns gott om lbs:er för i Stockholm och där du också kan provcykla.

Senast ändrad:
Köpråd/input på FS 29"
@glitch jag var nog otydlig. Tror inte att jag blir snabbare på 29" men generellt brukar völnstörre hjuldiameter innebära lite bättre rullegenskaper?!

Jag brukar (med undantag för Hellas) cykla till slingan, köra den och sen cykla hem. Kan i vissa fall bli 45km+ och då är det skönt med lite mer rull per tramptag än nuvarande 27,5:a bjuder :).

Ska kika lite på camber, tyvärr 2 delat på comp modellen såg jag. Sen är den som T-129 precis på gränsen vad gäller dämpning. Dock som du påpekar lär deb finnas att provcykla hos en av alla lbs så det blir plus i kanten.

@Jonas kul att höra dina intryck av både Jeffsy och Trek. Det du säger om lättare och lekfull låter toppen och är väl lite av hur min teori kring de båda sett ut.

Vet inte hur lång/tung du är men hur styv eller flexig upplever du Jeffsy. Tänker framförallt på framhjulet som saknar boost men även ramen och hjulen i stort.

Övriga intryck av Jeffsyn, om du har några mottages tacksamt :)

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
@glitch jag var nog otydlig. Tror inte att jag blir snabbare på 29" men generellt brukar völnstörre hjuldiameter innebära lite bättre rullegenskaper?!

Jag brukar (med undantag för Hellas) cykla till slingan, köra den och sen cykla hem. Kan i vissa fall bli 45km+ och då är det skönt med lite mer rull per tramptag än nuvarande 27,5:a bjuder :).

Ska kika lite på camber, tyvärr 2 delat på comp modellen såg jag. Sen är den som T-129 precis på gränsen vad gäller dämpning. Dock som du påpekar lär deb finnas att provcykla hos en av alla lbs så det blir plus i kanten.

@Jonas kul att höra dina intryck av både Jeffsy och Trek. Det du säger om lättare och lekfull låter toppen och är väl lite av hur min teori kring de båda sett ut.

Vet inte hur lång/tung du är men hur styv eller flexig upplever du Jeffsy. Tänker framförallt på framhjulet som saknar boost men även ramen och hjulen i stort.

Jag har upplevt ramen styv, faktiskt även hjulen. (Jag har en CF Comp 2, så det är m1700 hjul). Jag har dock inte kört jättemycket än så länge, och ingen DH, endast brötig stig. Jag är 178 och väger ca 80 cykelklädd. Jag är så här långt supernöjd med cykeln och har inget att klaga på, förutan att sadeln passar mig dåligt samt att navet har för få POE så det blir nog ett nytt Star ratchet samt en sadel men det är ju småpengar i sammanhanget.

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
Jag brukar (med undantag för Hellas) cykla till slingan, köra den och sen cykla hem. Kan i vissa fall bli 45km+ och då är det skönt med lite mer rull per tramptag än nuvarande 27,5:a bjuder :)

Det där har du nog missförstått lite. 29 har bättre rullegenskaper än 27,5 som i att en 5 cm hög rot blir ett relativt sett mindre hinder för ett större hjul.

Ju slätare det blir, desto mindre är den vinsten.

Köpråd/input på FS 29"
eiskall sa:
Khayman78 sa:
Jag brukar (med undantag för Hellas) cykla till slingan, köra den och sen cykla hem. Kan i vissa fall bli 45km+ och då är det skönt med lite mer rull per tramptag än nuvarande 27,5:a bjuder :)

Det där har du nog missförstått lite. 29 har bättre rullegenskaper än 27,5 som i att en 5 cm hög rot blir ett relativt sett mindre hinder för ett större hjul.

Jag är absolut inte någon expert på det här alls, min första mtb var dock en 29", om än en HT men den, upplevde jag iaf, rullade betänkligt bättre och kändes snabbare på platten än min nuvarande 650b.

Heldämpat är en annan karaktär men då dämpare går att låsa så kommer det nog under själva transporterna kunna kännas snarlikt tänker jag. Det exemplet som du tar upp är dock ytterligare en egenskap som jag vill ha, dvs att inte "fastna" på vissa hinder lika lätt.

@Jonas, tack för ytterligare intryck på Jeffsyn. Sadeln är väl som de allra flesta "standardsadlar" misstänker jag....spartanskt stoppad och kanske inte ett under av komfort ; )? Men det är som sagt en smal sak att byta.

Det du tog upp om navet, går det att förklara på "för dummies" sätt tror du :), inte riktigt med på vad du menar annat än att jag tolkar det som att ett nytt nav skulle ge andra egenskaper, vad/vilka?

Köpråd/input på FS 29"
Jonasm sa:
Khayman78 sa:

Jag har upplevt ramen styv, faktiskt även hjulen. (Jag har en CF Comp 2, så det är m1700 hjul). Jag har dock inte kört jättemycket än så länge, och ingen DH, endast brötig stig. Jag är 178 och väger ca 80 cykelklädd. Jag är så här långt supernöjd med cykeln och har inget att klaga på, förutan att sadeln passar mig dåligt samt att navet har för få POE så det blir nog ett nytt Star ratchet samt en sadel men det är ju småpengar i sammanhanget.

Lånar tråden en sväng: 178 cm, samma som mig. Kör du M eller L och hur känns den storleken för dig? Är sugen på en jeffsy men jag är osäker på deras storleksrekommendation som ju sätter mig i en L.

Till TS
Jag kan inte bidra med konkreta erfarenheter, bara hur jag själv resonerar kring ganska precis samma situation som dig.

Funderar över om jag ska skaffa en Camber eller en jeffsy/stumpjumper
Jag har redan en hardtail i kolfiber som jag kan använda för turer eller motionstävlingar som inte är för brötiga. Tänker mig att Camber är en bättre Do it all cykel men att jeffsy måste vara sjukt skoj på berg och brötigare stigar.
Jeffsy verkar vara bissart mycket värde för pengarna helt enkelt.

Men om du tittat på en Camber och känner att det kan vara nåt för dig, bli inte avskräckt att att det är en 2x11. Det är ingen avancerad operation att konvertera.

Men ärligt, köp en jeffsy så du inte sen går runt och känner att du har för lite slaglängd. Är ju ändå en lätt och fin cykel hursomhelst!

Uppdatera gärna tråden när du bestämt dig. Älskar att läsa såna här trådar då jag själv vill byta cyklar hela tiden...
?

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
eiskall sa:
Khayman78 sa:

Jag är absolut inte någon expert på det här alls, min första mtb var dock en 29", om än en HT men den, upplevde jag iaf, rullade betänkligt bättre och kändes snabbare på platten än min nuvarande 650b.

Heldämpat är en annan karaktär men då dämpare går att låsa så kommer det nog under själva transporterna kunna kännas snarlikt tänker jag. Det exemplet som du tar upp är dock ytterligare en egenskap som jag vill ha, dvs att inte "fastna" på vissa hinder lika lätt.

@Jonas, tack för ytterligare intryck på Jeffsyn. Sadeln är väl som de allra flesta "standardsadlar" misstänker jag....spartanskt stoppad och kanske inte ett under av komfort ; )? Men det är som sagt en smal sak att byta.

Det du tog upp om navet, går det att förklara på "för dummies" sätt tror du :), inte riktigt med på vad du menar annat än att jag tolkar det som att ett nytt nav skulle ge andra egenskaper, vad/vilka?

POE kan man väl beskriva som ingreppspunkter, alltså på hur många "klick" det går på ett varv med vevarmarna. Så om du tex trampar bakåt för att sedan börja trampa framåt igen så (kan) man uppleva ett visst glapp innan navet "biter". Det blir viktigare ju brötigare det är eftersom du då kanske inte kan trampa runt ett helt varv för att du riskerar att slå pedalen i marken.

Så, ju fler "POE" eller vad vi nu ska kalla det, ju mindre eventuellt glapp innan det biter.

(Det är inte unikt för Jeffsy, ganska vanligt att det är så i standardutförande på cyklar i prisklassen)

Jonas

Köpråd/input på FS 29"
Milamber sa:
Jonasm sa:
Khayman78 sa:

Lånar tråden en sväng: 178 cm, samma som mig. Kör du M eller L och hur känns den storleken för dig? Är sugen på en jeffsy men jag är osäker på deras storleksrekommendation som ju sätter mig i en L.

Till TS
Jag kan inte bidra med konkreta erfarenheter, bara hur jag själv resonerar kring ganska precis samma situation som dig.

Funderar över om jag ska skaffa en Camber eller en jeffsy/stumpjumper
Jag har redan en hardtail i kolfiber som jag kan använda för turer eller motionstävlingar som inte är för brötiga. Tänker mig att Camber är en bättre Do it all cykel men att jeffsy måste vara sjukt skoj på berg och brötigare stigar.
Jeffsy verkar vara bissart mycket värde för pengarna helt enkelt.

Men om du tittat på en Camber och känner att det kan vara nåt för dig, bli inte avskräckt att att det är en 2x11. Det är ingen avancerad operation att konvertera.

Men ärligt, köp en jeffsy så du inte sen går runt och känner att du har för lite slaglängd. Är ju ändå en lätt och fin cykel hursomhelst!

Uppdatera gärna tråden när du bestämt dig. Älskar att läsa såna här trådar då jag själv vill byta cyklar hela tiden...
?

Hej!

Jag kör en M. Det beror på att droppern är 150mm så skulle det inte räcka med att ha den i botten, den hade blivit för hög, men det kan ju bero på hur ditt "ap-index" är, jag är 180 mellan fingerspetsarna så jag är mer apa än T-Rex ;), om du har motsatt förhållande så kanske du skulle kunna ha en L.
Alternativt byta till en 125mm dropper....

Jonas

Köpråd/input på FS 29"
supreeme sa:
Trådkapning/tips
Vart erbjuden att köpa denna för 22kkr hos lbs i Stockholm. Prisvärt?
https://www.merida.se/cyklar/mtb/fulld29-one-twenty-9-800-15608

Är dessvärre helt nollad på Merida som märke, tittar man bara på specen så ser den väl helt ok ut. Hittar inga uppgifter på geometri eller tex vilka hjul som sitter på men det kanske är någon annan som har koll och kan bidra med input.

@Jonas kör du med orginaldäcken på Jeffsyn, Ibexarna alltså? Isf, vad tycker du om dem? Många i Jeffsy-tråden verkar mindre imponerade av dem.

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
eiskall sa:
Khayman78 sa:

Jag håller med @eiskall här.

Vad hade du för däck på ht29an? Tippar på att de på 27,5an var av mer tungrullad karaktär. Däcken gör rätt mycket mer än hjulstorlek på asfalt.
Rötter och liknande däremot rullar 29 lättare över!

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
supreeme sa:
Trådkapning/tips
Vart erbjuden att köpa denna för 22kkr hos lbs i Stockholm. Prisvärt?
https://www.merida.se/cyklar/mtb/fulld29-one-twenty-9-800-15608

Är dessvärre helt nollad på Merida som märke, tittar man bara på specen så ser den väl helt ok ut. Hittar inga uppgifter på geometri eller tex vilka hjul som sitter på men det kanske är någon annan som har koll och kan bidra med input.

@Jonas kör du med orginaldäcken på Jeffsyn, Ibexarna alltså? Isf, vad tycker du om dem? Många i Jeffsy-tråden verkar mindre imponerade av dem.

Ja, jag har faktiskt kört på dem nu, kände att jag ville ge dem en chans i alla fall. Jag upplever dem absolut inte så dåliga som man kan tro i tråden, tycker dem är ganska ok faktiskt. Men jag har kört bättre..

Jonas

Köpråd/input på FS 29"
Köp en Trek Fuel EX hos LBS. Cykloteket har som du säger cyklar att testa inne, och de kan ju ta hem en med rätt spec åt dig då de förmodligen är stockholms största Trek-dealer.

Köpråd/input på FS 29"
Får tacka alla som bidragit med råd och dåd.

Efter att nästan ha internetcyklat mig till en utmattningsdepression så lyckades jag till sist klicka på köpknappen.

Blev till att sponsra en fellow happyit som varit utomordentligt hjälpsam med att besvara alla frågor och funderingar :)

Nu blir det en dryg veckas väntan på den Whyte T-129 RS som valet föll på i slutändan.

Fridens liljor

Köpråd/input på FS 29"
Khayman78 sa:
Får tacka alla som bidragit med råd och dåd.

Efter att nästan ha internetcyklat mig till en utmattningsdepression så lyckades jag till sist klicka på köpknappen.

Blev till att sponsra en fellow happyit som varit utomordentligt hjälpsam med att besvara alla frågor och funderingar :)

Nu blir det en dryg veckas väntan på den Whyte T-129 RS som valet föll på i slutändan.

Fridens liljor

Grattis till ett toppenval!
Hade jag själv köpt färdighoj för stig idag, hade det med största sannolikhet blivit just en T129RS.

Lycka till o ha det så skoj i skogen :)

Tillbaka
Topp