Köpråd instegsmodell till frun

Frun vill börja med MTB och jag är inte sen på att researcha! Det finns många köprådstrådar men hoppas på aktuella deals och tips utifrån hennes situation. Hon väger 60kg och är 170cm lång (innerben 79 cm). Vi har hyrt hardtails i Isaberg ett par gånger och kört både flow-lederna och stigar. Här hemma i Göteborgsområdet har hon lånat cykel och kört lite stigar.

Fokus är stigar med mycket rötter och stenar, stökigt men inte så mycket fart eller downhill utan mer trail. Jag har själv en Canyon Neuron som jag är supernöjd med och tanken är att vi ska cykla ihop. Jag tror dock att en hardtail räcker som första cykel då den kanske känns lite lättare och mer responsiv men jag kan även köpa en fs om ni tror det blir bäst. Tanken är nog annars att köra HT ett par år och se om hon fastnar för intresset och då uppgradera till en FS (eller komplettera med en).

Kraven är luftfjädring som kan justeras utifrån hennes vikt och dropper (inkluderad eller eftermonterad). Hydrauliska bromsar är väl standard på såna cyklar så det tar jag för givet och 2 kolvssystem borde räcka fint med tanke på henns vikt och användning. Sonen har en ny Canyon med CUES 1x10 så det hade ju inte varit dumt om vi kunde dela reservdelar men det är inte ett måste.

Budget håller vi gärna runt 15k men om det blir heldämpat så får det väl gå lite uppåt i prisklass, men 25k känns som ett hårt tak och jag hoppas att vi inte ska behöva ta något så dyrt. Vill att cykeln ska kännas rolig nog så att hon fastnar men ändå inte lägga för mycket pengar på något som kanske inte kommer användas så mycket alls.

MB31 Rescue känns som ett bra val men dels är storlek M på "matt black" slut i lager och dels tycker hon de bruna däcksidorna är bedrövligt fula :)
MB31 Rescue Öhlins SLX finns i lager i storlek M men finns inte i svart och den silvriga "raw" är också ful :)

Jag gillar Canyon så både Grand Canyon AL 6 och Grand Canyon AL 7 känns intressanta men båda är slut i lager i storlek S och kommer först i höst/vinter men det kanske är värt att vänta på...?

Hittade även ett bra pris på Merida Big Trail 500 som verkar checka alla boxar.

Har försökt leta begagnat men tycker det är svårt nog att hitta bra modeller helt nya och ännu svårare begagnat.

Jag tror att det är lättare att få flow o tycka att stigcykling är roligt på en fs.
Har tittat lite för en kompis räkning och det verkar finnas hyggliga fs på k&s för drygt 20 men klart under 30.

@Der Kaiser ja, så kanske det är. Då jag själv gillar Canyon har jag tittat på samma modell som jag har (Neuron 5 AL) och den här färgen tycker hon är snygg. Jag tycker själv att det är en prisvärd och mycket trevlig cykel. Vi lägger hellre lite mer pengar och köper en FS som gör att hon tycker det är kul än att snåla några tusenlappar för att köpa en HT.

Tar tacksamt emot tips även på billiga/prisvärda FS.

Skulle i det här fallet ändå rekommendera att köpa begagnat. Detta pga att om hojen inte funkar för henne, är det onödigt att köpa nytt och riskera stå med skägget i brevlådan om det inte funkar!
1 Första hoj, är alltid 1 första hoj!

Tips: Mät upp hennes mått. Kolla sedan runt på annonsmarknaden...

@Der Kaiser ja, så kanske det är. Då jag själv gillar Canyon har jag tittat på samma modell som jag har (Neuron 5 AL) och den här färgen tycker hon är snygg. Jag tycker själv att det är en prisvärd och mycket trevlig cykel. Vi lägger hellre lite mer pengar och köper en FS som gör att hon tycker det är kul än att snåla några tusenlappar för att köpa en HT.

Tar tacksamt emot tips även på billiga/prisvärda FS.
Bra pris, kanske fel färg: https://tcmcykel.se//p/mountainbike...am-sl-h30-mountainbike-spicy-lime-corn-yellow

Såklart kan merkostnader tillkomma vid begköp. Inget snack om detta.
Men är hojen välskött, behöver inte kostnad för service, bli så hög. Kan man sedan meka själv, är mycket vunnit.
En nedsliten drivlina innebär dock ofta katastrof! Tyvärr är detta ofta fallet på begmarknaden!

De senaste åren, från 2021 och framåt har cyklarna inte utvecklats lika mycket som tidigare så tycker begagnat blivit ett mer rimligt alternativ. Försök hitta några bra ord att bevaka på, de cyklar som är rätt prissatta går åt fort.

Förra Specialized Stumpjumper i S3 kanske, men inte den billigaste modellen, från Comp och dyrare har de bättre delar

Jo, 2021 och framåt funkar ju. På en del märke kan de ha lite långt sadelrör. Kan spela roll om man är kort. På small vill man nog gärna ha 380-390mm.
Är man 170cm vill man kanske ha medium och då blir det väldigt viktigt.

Sen tycker jag prissättningen varierar enormt. Kommer man en bit under 20 för skapliga komponenter så ok. 30+ för beggad instegsmodell är för mycket risk för mig oavsett nypris.
Ingen garanti och ramen kan vara på återvinningen om en vecka

Frugan köpte en Orbea Laufey 29 h30 i höstas.

Tycker det är en riktigt fin cykel, och duger mer än väl till hennes ganska lugna cykling.
Kom ny ram 2024,

Senast ändrad:
Hustrun uppdaterade precis sin billiga HT till sin första FS. 165cm lång. Råtorps cykel i Karlstad reade ut Orbea Oiz H30 (2024) för 20k. Kändes som en lagom nivå för henne. Den verkar finnas kvar online för liknande priser.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp