[köpråd]Inte bara cykel, allt annat också.

deadmeat

Aktiv medlem
Jag tänkte inhandla en Cube Acid från CRC. Som vanligt i trådar som dessa så velar jag med storleken,18" eller 20". mtb som motionsform är nytt för mig så jag vet inte riktigt vart jag kommer hålla till med cykeln, men jag gissar på att det kommer bli en del mil på platta vägar och stigar.

Frågan är bara vad jag bör slänga med för prylar för att det ska bli så komplett som möjligt från början? pedaler, skor, hjälm, verktyg kläder?

Pedaler: ett par SPD.
Skor: Ett par som sitter bra på foten och som har skruvhål för SPD-klotsar.
Hjälm: En som sitter bra på huvudet.
Verktyg: insex som passar till det du har på hojen. Det är lite olika, men en juste sats från Clas Ohlsson och ett miniverktyg att ha med dig i ryggan är en bra start.. En pump att ha i ryggan och en fotpump att ha hemma. Eventuellt ett gaffelpump och ett luftningskit till bromsarna. Några reservslangar.
Kläder: De du trivs i. Jag gillar cykelbyxor, andra skulle aldrig ha på sig det i skogen.

Generellt, kör du mer teknisk stig - mindre hoj, mer grusväg - större hoj. Annars är en hjälm bra att ha, ev spd pedaler/skor om du vill sitta fast. Slang, pump och något däcksjärn om du får punkor och ett multiverktyg... Kanske ett par sköna handskar med. Sen är det bara att ha kul ty den som har roligast vinner.
Lycka till!!

Tack för svaren, men det är köpråd jag är ute efter.

Ska jag har eggbeaters för runt tusenlappen eller shimano för 200kr?
Det finns en uppsjö av kompakta pumpar och multiverktyg, villet märke och fabrikat
rekomenderas i den kategorin?

Åkej.
Skor och hjälm som sitter bra, märke modell ointressant. Köp Shimano för 300:- om du inte behöver float.

Blackburn tror jag gör bra pumpar och Park Tools bra verktyg.

Specializeds handskar gillar jag men det betyder ju inget för dig.

Köp så billiga grejer som möjligt i början (inom rimlighetens gränser). Du har säkert en budget, eller din sambo, eller mamma. Köp en så dyr cykel som möjligt och så billiga prylar du kan. När sedan allt är betalt så går det köpa nya handskar, en ny insex eller en ett par andra brallor utan att det känns som det riktigt hör till cykelköpet.

Jag "direktavskriver" allt jag köper. Jag skulle aldrig räkna kr/mil eller något annat jobbigt. Kostnaden belastade ju bara mig en gång, alltså kan jag glömma den och gå vidare och drömma om nästa projekt.

Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller pedaler så köp Shimano's
> PD-M520 för 200:-, finns ingen anledning att
> börja med värre!

+1

När du står i skogen och har punkat vill du nog byta till en hel slang och laga när du kommer hem istället. Dessutom behöver du bara köpa finnish lines gröna, den klarar du dig långt på. Annars verkar det vettigt!

Ja, asså pedalerna... viss anledning kanske det kan finnas att gå upp några snäpp. Jag hade ett par budgetpedaler till en början. Pedalerna hade den egenheten att de inte löste ut när jag ramlade - trots lättaste justeringen - vilket fick konsekvensen att jag skaffade mig hyggliga skrapsår och ett brutet revben när jag ramlade från stillastående. Att ramla från stillastående måste f ö vara den farligaste SPD-åkomman. Klart underskattat som självskadebeteende.

Nu har jag iofs bara testat ett par M520 under en kort tur, men kan ändå tycka att det fanns lite kvar att önska vad gäller pedalernas vilja att lösgöra foten när man ramlar.

Jag har sagt det förr och vidhåller det. X-pedos pedaler med SPD-infästning är den absolut bästa investering jag gjort på min cykel. Ser ut som XTR-grejer, men kostar mindre.
http://www.hagacykel.nu/tillbehor/pedaler/xpedo-xmf07ac.html är ett tips. De är lite dyrare, men kanske går de att hitta på någon tysk sida om man letar lite.

Vurpa stillastående gör man i början. Och ur pedalerna kommer man inte, oavsett vilka pedaler man har. Efter en (eller något fler, men oftast en), så är det dock inte något problem längre. Jag såg förresten årets första SPD-vurpa från tunnelbanefönstret vid Stora mossen. Tre killar med likadana gula räsrar som var på väg hem från Ekerö troligtvis. Alla bromsar in vid rödlyset och en lägger sig ned. Och sitter som vanligt fast med ena foten.

Sedan finns det massor med anledningar till att köpa dyrare pedaler, men inte precis när man ska börja cykla.

Ser dom ut som xtr kan jag lika gärna köpa xtr på en gång om jag skulle vilja det. Hade dom varit 500kr billigare så kanske, men nu var det juh en skillnad på 100-150kr det var frågan om.

Jag betalar gärna 300-400kr för pedaler om det gör någon skillnad.

Cykel i rätt storlek med ett par bra däck för avsedd cykling, cykelbyxor, hjälm, handskar, pump och miniverktyg samt ett par skor. Sedan har du det mesta du behöver. Pedaler jag har god erfarenhet av är CB candy. Har 2 par och de har funkat oklanderligt. Rensar lera bra och man kan röra foten en del vilket är skönt. De är lätta att komma i och ur men saknar lite den distinkta känslan när man klickar i. (viktigt dock att lätt komma ur när man behöver vilket oftast är det svåra i början) Billiga som tusan är de också så om du inte gillar dem har du inte förlorat mycket mer än en pizza med en öl.

Planerar du att köra spinning med samma skor som till cykeln är det i princip Shimanosystem du får hålla dig till. Time, CB funkar inte. Vad gäller Xpedo vet jag inte.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54823 160:-

Vet du vad du vill ha, behöver köp bra saker (dyra). Är du osäker köp billiga och testa.

Lycka till.

Litet inlägg om Xpedo är att de kör med SPD-infästning och att styrkan med dem är att de är sjuuuuuukt förlåtande. Jag har inte gjort en enda SPD-vurpa sedan jag skaffade dem, men de borde gå att få tag på billigare någonstans eller så hade jag en jäkla tur när jag köpte dem förra året för kag fick tag på min för 550 spänn och de är snäppet över de jag länkade till.

Tillbaka
Topp