Köpråd Landsväg

Konte

Medlem
Köpråd Landsväg
Hej!
Börjat få sug för att köra landsväg igen. Tidigare har jag kört med Shimano 105 (2014)
Priserna har gått upp en hel del sen dess och jag vill helst inte lägga mer än 15k.
Frågan är följande!
Är det mest värt att
- Vänta på att nya cyklar kommer in i Mars
- Köpa begagnad
- Köpa en 2022 modell ny nu

De jag har kollat på är
Scott Speedster 20 (2022) - 14300kr
Cube Attain Race - 12215kr
BH Quartz 1.0 - 14000kr
Ribble Endurance AL Disc - 15000kr

Alternativt vänta på att XXL får in deras nya White cyklar som brukar vara ganska billiga.
Om ni vet några andra prisvärda skriv gärna!
Jag har alltid lagt mycket fokus på delarna tidigare för att få en "smooth" upplevelse, vet inte riktigt hur stor skillnad ramarna gör.
Målet är att komma i form igen och göra det via cykling, så ingen proffs nivå.

Tack för era åsikter på förhand!

​

Köpråd Landsväg
Jag skulle säga köpa en 2022. Kanske kan vänta med det tillåmed. Det ser ut som att många butiker har stort överskott pga sena leveranser så det är nog rätt många som rear ut eller kommer rea ut dem. Annars så är det inget jättedramatiskt som har hänt i utvecklingen på lvg hojar i den prisklassen senaste (2-3) åren så en fräsh beggad kan va riktigt prisvärd

Köpråd Landsväg
Scott speedster har jag haft, den var ganska sur. White-hojar har jag haft, ganska sura. Om det är viktigt med skivor och 32mm däck: Rose pro sl disc 105. Om det är ok med fälgbroms, 28 mm däck och ett frihjul som lever rövare: Rose pro sl 105.

Vänta inte för länge, nu är en bra tid att köpa. Till våren blir det alltid hysteriskt, med yrvakna köpare som kommer på att de måste ha en hoj fort som fan.

Senast ändrad:
Köpråd Landsväg
Håller med om begagnat, eftersom du tycks veta vad du behöver. Inkludera eller pruta bort i priset en genomgång på en verkstad, den vet vad man ska kolla efter med kedja, slitage, hjulriktning mm.

Köpråd Landsväg
den intressanta frågan är vad som egentligen hänt sedan 2014? det är väl mer plats för fetare däck och sedan skivbromsar? inte så intressant i sverige, däremot i alperna och på mallorca.

så vad önskar du förbättra? är du ute efter bättre ergonomi än den gamla är det ju bra om det går att provcykla.

lite svårt med cykeltypen så här års, och när våren kommer brinner pengarna i köparnas fickor. det kan vara lättare hitta din pärla under sommaren och hösten. om du inte redan vet vad du skall ha.

Köpråd Landsväg
den intressanta frågan är vad som egentligen hänt sedan 2014? det är väl mer plats för fetare däck och sedan skivbromsar? inte så intressant i sverige, däremot i alperna och på mallorca.

så vad önskar du förbättra? är du ute efter bättre ergonomi än den gamla är det ju bra om det går att provcykla.

lite svårt med cykeltypen så här års, och när våren kommer brinner pengarna i köparnas fickor. det kan vara lättare hitta din pärla under sommaren och hösten. om du inte redan vet vad du skall ha.
Hej! Skulle tillagt det, min gamla cykel sålde jag efter flytt :(
Är väl inte krav med skivbroms eller 32mm däck, verkar bara varit dit trenden gått när jag tittat runt

Köpråd Landsväg
Tyvärr väger ju en instegsräser numera ungefär som en heldämpad xc-hoj. Därför skulle jag letat efter en beggad med fälgbromsar och gärna extern dragning av bakväxelvajern om du tänkt serva själv.

Köpråd Landsväg
Hej!
Börjat få sug för att köra landsväg igen. Tidigare har jag kört med Shimano 105 (2014)
Priserna har gått upp en hel del sen dess och jag vill helst inte lägga mer än 15k.
Frågan är följande!
Är det mest värt att
- Vänta på att nya cyklar kommer in i Mars
- Köpa begagnad
- Köpa en 2022 modell ny nu

De jag har kollat på är
Scott Speedster 20 (2022) - 14300kr
Cube Attain Race - 12215kr
BH Quartz 1.0 - 14000kr
Ribble Endurance AL Disc - 15000kr

Alternativt vänta på att XXL får in deras nya White cyklar som brukar vara ganska billiga.
Om ni vet några andra prisvärda skriv gärna!
Jag har alltid lagt mycket fokus på delarna tidigare för att få en "smooth" upplevelse, vet inte riktigt hur stor skillnad ramarna gör.
Målet är att komma i form igen och göra det via cykling, så ingen proffs nivå.

Tack för era åsikter på förhand!

​

Vilken storlek passar?
Denna finns på K&S

Köpråd Landsväg
Hej! Jag är 172cm så 50 - 52 ram har passat förr, finns en Specialized ute men det är långt ifrån där jag bor
Brukar komma ut flera cyklar på k&s lite längre fram mot våren, tror de flesta inte tycker det är lönt att annonsera nu. Men man kan testa med en köpes-annons. Köper du beg. så är mitt tips att satsa på en som gått få mil, landsvägscyklar kan se väldigt fina ut men ändå vara ganska slitna.

Köpråd Landsväg
Brukar komma ut flera cyklar på k&s lite längre fram mot våren, tror de flesta inte tycker det är lönt att annonsera nu. Men man kan testa med en köpes-annons.
Kommer hålla koll, känns som att de flesta rekommenderar begagnad då det är väldigt överprisat just nu.
Kommer nog släppa skivbroms o satsa på bättre delar, tack för alla svar! <3

Köpråd Landsväg
Lägg stor vikt vid att få rätt ram, a och o skulle jag vilja säga för att trivas med cykeln.
Storlekmässigt eller hur den är byggd?
Jag skrev inte med allt innan med cyklar jag haft är.
Trek med Tiagra funkade ok
White med Sora, mycket krångel med växlar
Merida med 105 funkat bäst o kändes bra.

Jag vet inte riktigt vad jag letar efter när det kommer till ramar eller hur stor skillnad de gör.

Hört mycket bra om t.ex Canyon och Rose

Köpråd Landsväg
Jag lurar lite också på en +1 i den prisklassen. CAAD13 har fastnat för mig. Finns med 105 och helt ok hjul, fästen för skärmar om man blir biten och vägrar kliva av trots regn..

EDIT: Begagnat såklart, ingeting i butik som kostar 15k är värt det imho.

Köpråd Landsväg
Storlekmässigt eller hur den är byggd?
Jag skrev inte med allt innan med cyklar jag haft är.
Trek med Tiagra funkade ok
White med Sora, mycket krångel med växlar
Merida med 105 funkat bäst o kändes bra.

Jag vet inte riktigt vad jag letar efter när det kommer till ramar eller hur stor skillnad de gör.

Hört mycket bra om t.ex Canyon och Rose
Föregångaren till denna hade jag innan min nuvarande räser.
En SL3 från 2011, det var en mycket trevlig, och långt mycket sprättigare än vad man kunde förvänta sig utifrån dess komfortegenskaper, cykel.
Sannolikt är den vidareutvecklade SL4 ännu bättre.
Imo är växel/bromsgrupp långt ner på listan för att ha en skön upplevelse på cykeln. rätt storlek > ram > gaffel > sadel > hjul > däck > styre > skor/pedaler, därefter kommer komponenter.
105 på denna, och sannolikt rätt storlek:
Ett par vassare hjul framöver så är du hemma.

Köpråd Landsväg
Föregångaren till denna hade jag innan min nuvarande räser.
En SL3 från 2011, det var en mycket trevlig, och långt mycket sprättigare än vad man kunde förvänta sig utifrån dess komfortegenskaper, cykel.
Sannolikt är den vidareutvecklade SL4 ännu bättre.
Imo är växel/bromsgrupp långt ner på listan för att ha en skön upplevelse på cykeln. rätt storlek > ram > gaffel > sadel > hjul > däck > styre > skor/pedaler, därefter kommer komponenter.
105 på denna, och sannolikt rätt storlek:
Ett par vassare hjul framöver så är du hemma.
Hade under många år en Specialized Tarmac SL4 med SRAM Red som vägde in på 6,7 kg. Trevlig den också. Tror jag fick 12' för den för ett par år sedan. Nu är väl fälgbromsat ännu ohippare, men kommer kanske tillbaka snart. Bytte enbart för att få samma komponenter på landsvägshojen som på crossarna.

Köpråd Landsväg
Scott speedster har jag haft, de tycker jag är sura. De flesta white-hojarna tycker jag är ordentligt sura. Om det är viktigt med skivor och 32mm däck, rose pro sl disc 105. Om det är ok med fälgbroms, 28 mm däck, och ett frihjul som lever rövare, rose pro sl 105.
Kört min pro SL med force 11sp dryga 2k mil. Är jkl nöjd för den pengen den kostade ny.

Köpråd Landsväg
Columbus var Cykelcitys namn på "katalogramar" de sålde.
Om jag kommer ihåg rätt är Capomodellen från mitten/slutet av 00-talet,
alltså upp emot 15 år gammal.
Det har även kommit flera nyare generationer av Ultegra.
Vare sig att det är en "katalogram" eller att den är 15 år gammal behöver vara ngn nackdel,
men både ram, hjul, utrustning; hela cykeln kan behöva kollas riktigt noggrannt.

Köpråd Landsväg
Vevpartiet ser ut som Ultegra 6800 som kom ut 2013, så äldre än så borde inte cykeln vara då bilden ser ut att vara en ”katalogbild”. Om det stämmer så är det en 11-delad mycket bra grupp.

Köpråd Landsväg
Jag lurar lite också på en +1 i den prisklassen. CAAD13 har fastnat för mig. Finns med 105 och helt ok hjul, fästen för skärmar om man blir biten och vägrar kliva av trots regn..

EDIT: Begagnat såklart, ingeting i butik som kostar 15k är värt det imho.
Var det ingen som hakade på mitt tips om Cannondale CAAD13 105? Jag hoppades lovorden skulle hagla (för att stötta mitt eget val också ?).

Tillbaka
Topp