Köpråd landsvägscykel

krstderik

Medlem
Köpråd landsvägscykel
Hej!
Av anledningar så finns det utrymme för att köpa en landsvägscykel för omkring 30 tkr. Kul!
För drygt ett och ett halvt år sedan köpte jag en Serious Gravix https://amzn.eu/d/jg7ovvJ och började motionscykla på. Jag har bytt till snabbare däck och större klinga men känner nu att det skulle vara roligare med en dedikerad landsvägsscykel. Det blir en eller två rundor i veckan på 1 till 3 timmar och det blir till 90% asfalt.
Så klart hoppas jag att kunna öka snitthastigheten med någon procent men det är i huvudsak känslan av en ren landsvägscykel jag är ute efter.
Har tittat på att byta hjul på Gravixen men där var jag kass förstagångsköpare så den har någon slags mountainbikestandard på axlarna så det verkar vara ett jobbigt alternativ.

Jag har tagit lite hjälp av AI och fått fram lite förslag:

Bianchi Infinito 105
• Typ: Endurance • Ram: Kolfiber med Countervail-teknik • Geometri: Mer avslappnad för komfort
• Åkkvalitet: Utmärkt komfort på ojämna vägar • Estetik: Distinkt celeste-färg • Bäst för: Långdistanscykling och komfort
https://www.bike-discount.de/en/bianchi-infinito-105-12sp-1

Giant TCR Advanced 2
• Typ: Tävlingsorienterad med bekväm passform • Ram: Avancerad kompositkolfiber • Geometri: Något bekvämare än traditionella tävlingscyklar
• Åkkvalitet: Utmärkt kraftöverföring och responsivitet • Estetik: Modern och elegant design • Bäst för: Klättring och tävlingscykling
https://bikeshop.se/giant/1096036106/giant-tcr-advanced-2-racercykel-carbon-str-m-l

Rose Reveal 04 105 Di2
• Typ: Endurance • Ram: Kolfiber • Geometri: Avslappnad passform för endurance
• Åkkomfort: Mjuk och stabil, optimerad för komfort• Estetik: Ren design med intern vajerdragning • Bäst för: Långa turer med elektronisk växelprestanda till ett bra pris
https://www.rosebikes.se/rose-reveal-04-105-di2-2722257?product_shape=orange+utan&article_size=55cm

Colnago V3 med Shimano 105
• Typ: Tävlingsorienterad • Ram: Lätt kolfiber • Geometri: Responsiv och aerodynamisk • Åkkvalitet: Balanserad prestanda och komfort
• Estetik: Klassisk och elegant design • Bäst för: Tävling och snabba cyklingar
https://www.lordgun.com/colnago-v3-shimano-105-di2-12v-bicycle-1

Jag lutar åt Rose, hade tyckt det var festligast med Colnago men vill gärna ha extern input. På befintliga alternativ eller i sann happride-anda på helt andra.
Tack på förhand!

Köpråd landsvägscykel
Min tanke med tanke (...) på att du redan har en gravel, som ju därmed är något av en komfortracer, och att du siktar på 1-3 timmars-rundor, *och* vill ha känslan av "racer" är att du borde sikta på en racig
racer! Strunta i det vanliga rådet att köpa en endurance/komfortracer. (Så inte en reveal, i så fall en xlite).

Köpråd landsvägscykel
Om det är känslan av fart och en ”renodlad racer” du är ute efter så skulle jag inte köpa en cykel med exakt samma geometri som du redan har. Alltså inga endurance-ramar. Eftersom du också gått i tankarna om att köpa nya hjul till din befintliga skulle jag råda att köpa en racer som redan har lite djupare och bra hjul.

Det blir stor risk att det blir för liten skillnad om du köper en racer i 30k-klassen mot vad du har idag. Men nu utgår jag bara ifrån vad du hade för målbild med ny cykel. Skulle typ råda dig att spara undan 10-20k till och fortsätta cykla på din nuvarande så länge.

Först några personliga favoriter:

Lite random tips som jag inte kollat jättenoga på, men för att ge dig en bild av vad du får när du går upp ett steg i prisklass:

Mitt sista tips är att gå till din lokala LBS för att kritiskt och utan att bli ”kär” i någon modell försöka provcykla cyklar i 30k klassen/mer endurance-inriktade cyklar och sedan även provcykla några mer renodlade aeroracers med rakare rör och djupare fälgar i nästa hack i prisklassen.

Klart det går att göra bra klipp i 30k-klassen även om det blir svårare, jag själv köpte mig en CAAD13 i aluminum som vid inköp på den tiden kostade mig 27k och är mycket nöjd än så länge. Känner dock att det inte är någon idé att skaffa en ny cykel innan jag har råd med något där jag faktiskt kommer att få något annat än det jag redan har idag.

Köpråd landsvägscykel
Med den får du ganska mycket för pengarna och den bör vara något mitt emellan komfort och renodlad tävlingscykel.

CAAD13 kanske inte är helt dum annars (om du kan tänka dig alu). Då får du ju bra med pengar över till finhjul och justeringar.

Fin om du kan få tag i en i rätt storlek. Bör vara väldigt lik Cube Agree ovan.

Finns ju andra fina modeller också men då betalar du ju ffa. för en riktigt bra ram. Mekanisk 105 och billiga alu-hjul är väl kanske egentligen inget man vill ha om man betalar 30k+ för en cykel.

Köpråd landsvägscykel
Jag hade samma budget när jag köpte racer till sonen i höstas och köpte en Cannondale Supersix Evo 4 för drygt 25’ i höstas och är mycket nöjd med den. Dock tråkiga hjul som alla andra cyklar i denna prisklass och de har jag bytt.

Jag tycker denna Focus är snygg och verkar trevlig. Då får du dessutom pengar över till ett par kolhjul (beg eller skaplig kinakvalitet):

Köpråd landsvägscykel
Tack för alla svar så här långt. Bra tips ochg funderingar som jag tar till mig.
Angående budgeten så är det nog så att ca 30 tkr är vad jag känner att det är värt att lägga i nuläget, då räknar jag med att uppdatera hjul för omkring 10-15 tkr om något år.
Cuben som @JohanRR föreslog har jag också kikat på, den kan nog bli ett huvudspår.

Köpråd landsvägscykel
Är det någon som har kommentar på de "gamla" Colnagon? Det är väl sannolikt att man får betala en del för märket trots att den är på rea pga äldre modell?
https://www.lordgun.com/colnago-v3-shimano-105-di2-12v-bicycle-1
Ingen kommentar förutom att den är skitsexig, bra märke och bra pris. Finns den i rätt storlek är det absolut ett kap. En av de mer raceiga geometrierna av dina övriga förslag också. Samt elektrisk 105-grupp är ju smort och modernt! Du kommer inte att bli besviken om du köper den, och det tycker jag du borde göra eftersom jag utläser en liten kärlek till den redan!

Köpråd landsvägscykel
Som det varits inne på är hjulen viktiga för den där snärtiga lvg-känslan. För 30k får du inte en komplett cykel med bra hjul. Inte för det dubbla heller, många gånger.

Jag hade absolut haft en plan för att snabbare än ”om något år” ha bra hjul. Bra nya hjul kan man nog hitta från ca 8k hos kinesen (sök på forumet) eller tre gånger så mycket om du ska köpa märkeshjul från butik i Sverige. Typ.

Alltså hellre 20-25k för cykel och nya hjul direkt. Kanske också hellre nya hjul än el-växlar, men el-växlar gör sig verkligen på en lvg-hoj… Så höj budgeten antar jag? Hur många njurar behöver du egentligen? 😉

Om jag skulle hjälpa en polare till ”en riktigt kompetent men prisvärd” lvg-hoj hade jag först hittat rätt ram. Sen hade jag rekommenderat den builden med de enklaste elväxlarna (Sram Rival helst). Därefter hade jag hjälpt till att bygga ett par hjul hos EIE, Lightbicycle eller liknande med ca 50mm fälghöjd, modern profil, så lätta man vågar och med så bra nav som ryms i budget (kinesens dt-kopia->dt240->dt180). Mina fem cent!

Köpråd landsvägscykel
Måste man inte också köpa sadelstolpe, sadel, styrstam, styre, styrlager, vevlager, styrlinda, kablar/kabelhöljen osv? Frågar inte för att vara dryg utan tänker att det mesta av detta inte följer med eller? Då går nog priset upp lite till ändå.

Köpråd landsvägscykel
Måste man inte också köpa sadelstolpe, sadel, styrstam, styre, styrlager, vevlager, styrlinda, kablar/kabelhöljen osv? Frågar inte för att vara dryg utan tänker att det mesta av detta inte följer med eller? Då går nog priset upp lite till ändå.
OK, då köper vi RED istället (för samma peng, men med powermeter) och vet åtminstone, varför cykel kostar lite mer (med alla sadelstolpar, sadlar, styrlindor ETC) 😂

Köpråd landsvägscykel
Det lockar visst lite att bygga själv, cykelverkstaden i källaren har växt väsentligt den senaste tiden. Men det får nog bli till nästa runda... :sneaky:

Letade lite efter Cube Agree C:62 One men den var svår att hitta i rätt storlek. Nu lutar det åt Colnagon.

Köpråd landsvägscykel
Jag kommer att vela fram och tillbaka en del och scanna Buycycles lite (initialt intryck var att det antagligen är stor prutmån? Sen är jag lite tveksam till att köpa begagnat på distans).

Men om vi tänker att Colnagon är vägen framåt, är det någon som har en idé om storleken i förhållande till Gravixen? 52s blir nog bra om man kollar på Geometry geeks?

Ed. Återigen tack för hjälpen!

Köpråd landsvägscykel
30c verkar bli standard för proffsen i år och de däcken mäter inte sällan 32 mm på fälgarna som används, det mesta tyder på att bredden kommer öka ytterligare. Som allround landsvägscykel med 90/10 asfalt-grus tror jag du kommer vilja ha utrymme för bredare.

Köpråd landsvägscykel
En Canyon Ultimate kanske?

Köpråd landsvägscykel
Du råkar inte vara lång?

Köpråd landsvägscykel
Råkar tyvärr vara exakt medellängd, men med korta ben och armar så lite mittemellan många storlekar.

@veloc Ja, det är däckutrymmet som är stora nackdelen med Colnagon. Undrar om det kommer att störa mycket, har förstått att det där har utvecklats ganska mycket bara de senaste åren.

Köpråd landsvägscykel
Den är testad av Tour i 10.0-utförande

Vor- und Nachteile des Radon Vaillant​

• Plus: steifes Rahmen-Set, hochwertige Ausstattung, attraktiver Preis
  • Minus: schwache Aero-Performance, geringer Federkomfort
staerken-schwaechen-und-weitere-details-des-radon-vaillant-10-0

Men läs gärna hela testet och som alltid åtminstone hur de har gjort testet

Köpråd landsvägscykel
Det står att min CAAD13 bara tar 30 mm däck, jag kör 32 mm och har fortfarande lite utrymme till. Testa att googla dig fram till hur stora däck folk har lyckats få på i verkligheten!

Köpråd landsvägscykel
Rose, Canyon och Radon har mycket gemensamt. Väldigt lätta, styva och prisvärda. Canyon har tagit ett steg vidare med Aeroroad som är en konkurrenskraftig aeroracer som ett par PRO tour stall sponsras med.

Radon och Rose har en racer de bygger in sin aerodynamik i. De är ett halvt steg bakom får jag för mig.

Köpråd landsvägscykel
Rose, Canyon och Radon har mycket gemensamt. Väldigt lätta, styva och prisvärda. Canyon har tagit ett steg vidare med Aeroroad som är en konkurrenskraftig aeroracer som ett par PRO tour stall sponsras med.

Radon och Rose har en racer de bygger in sin aerodynamik i. De är ett halvt steg bakom får jag för mig.
Jag håller i stort sett med.

För mig, vilket är baserat till stor del på Tours tester, är radons ramar åtminstone snäppet under Canyon och Rose. De satsar mer på att erbjuda bra utrustning till ett attraktivt pris och mindre på utveckla de allra bästa ramarna.
Canyon satsar MKT på sina ramar och vissa av dem hör till de allra bästa, enl tester
Rose är också bra, men kanske inte riktigt lika långt fram som Canyon. Vad Rose har är många olika modeller att välja mellan, så är det ngt nischat man letar efter är chansen större att man hittar en cykel man vill ha hos Rose.

Köpråd landsvägscykel
Det här blev svårare än vad jag trodde. Mest grundat på känsla (vilket även om jag väldigt gärna vill tro att mina inköp är rationella och förnuftiga 😂, är vad vi har att gå på just nu) är listan nu:
Colnago V3, Canyon Ultimate, Cube Agree.
Så då ska vi väga känsla och elväxlar mot tyskt förnuft. Ett enkelt val.

Köpråd landsvägscykel
Det här blev svårare än vad jag trodde. Mest grundat på känsla (vilket även om jag väldigt gärna vill tro att mina inköp är rationella och förnuftiga 😂, är vad vi har att gå på just nu) är listan nu:
Det är rena rama ”land down under” när det kommer till cykelvärlden jämfört med bilar. Här är det fransmän och italienare som kan ingenjörskonsten och allt andas kvalité. Har en teori om att tyska bilföretag dammsuger upp alla duktiga ingenjörer på marknaden tyvärr.

Du är ju kär i Colnagon så sluta tveka och gör dig ett kap vet jag! I värsta fall kan du alltid sälja och köpa nytt om det skulle visa sig vara en cykel du inte gillar sen.

Köpråd landsvägscykel
Råkar tyvärr vara exakt medellängd, men med korta ben och armar så lite mittemellan många storlekar.

@veloc Ja, det är däckutrymmet som är stora nackdelen med Colnagon. Undrar om det kommer att störa mycket, har förstått att det där har utvecklats ganska mycket bara de senaste åren.
Jag har just cyklat ett par vändor på min Xlite 2023 med 38,5 mm breda (som de satt) grusdäck, ingen marginal, men heller inget ram-skrap.
Valde den cykeln för att det var mekaniska/hydrauliska ultegra och bra vikt och bra pris, den var några 100 gram tyngre än annonserat (större och säkert glädjekalkyl) men jag är mycket nöjd med cykeln. Bytte visserligen utväxling och sadel så önskar förstås att Rose hade fortsatt med sin konfigurator, men det blev inte mycket extra kostnad för de bytena.

Köpråd landsvägscykel
Är tanken att cykla landsväg funkar ju 28 mm alldeles utmärkt mht komfort. Och en Colnago till det priset får det ju att vattnas i munnen. De övriga är väl mycket mellanmjölk jömförelsevis ☺️

Köpråd landsvägscykel
Är tanken att cykla landsväg funkar ju 28 mm alldeles utmärkt mht komfort. Och en Colnago till det priset får det ju att vattnas i munnen.
Japp. Kommer vara en ögonsten i TS förvar. Tror också känslan av att ta fram cykeln inför en solskensrunda och se treklövern kommer slå känslan av att dra fram en tysk budgetcykel varje dag, även om det skulle finnas någon marginell skillnad i aerodynamik på den tyska ramen eller vad det nu må vara. Det gör det förmodligen heller inte för den där treklövern är också en kvalitetsstämpel.

Köpråd landsvägscykel
Japp. Kommer vara en ögonsten i TS förvar. Tror också känslan av att ta fram cykeln inför en solskensrunda och se treklövern kommer slå känslan av att dra fram en tysk budgetcykel varje dag, även om det skulle finnas någon marginell skillnad i aerodynamik på den tyska ramen eller vad det nu må vara. Det gör det förmodligen heller inte för den där treklövern är också en kvalitetsstämpel.
Cyklarna är väl "made in China" i vilket fall?

Köpråd landsvägscykel
Hepp. Då blev det en beställning på en Colnago. Hoppas och tror att nyhetens behag gör att hjuluppgraderingen kan vänta till nästa säsong. Såvida det inte dyker upp något fynd mot höstkanten.

Såsom ofta var det kanske mest en hjälp att befästa ett redan fattat beslut som behövdes. Men även den hjälpen är nog så värdefull, tack för alla inlägg.

Köpråd landsvägscykel
Hepp. Då blev det en beställning på en Colnago. Hoppas och tror att nyhetens behag gör att hjuluppgraderingen kan vänta till nästa säsong. Såvida det inte dyker upp något fynd mot höstkanten.

Såsom ofta var det kanske mest en hjälp att befästa ett redan fattat beslut som behövdes. Men även den hjälpen är nog så värdefull, tack för alla inlägg.
Kul. 👍
Var när att köpa en beggad i höstas i den blå färgen. Men den funkade tyvärr inte riktigt i storlek. Vilken färg valde du?

Köpråd landsvägscykel

Grattis till köpet!

Med reservation för att jag är en idiot, fullt möjligt, så skall du kika på din försäkring om du skall börja byta grejer på cykeln. Min "ful räcer" bytte jag typ allt på, sen blev den stulen och jag fick inte ett nickel för alla uppgraderingar jag hade gjort som i pris vida översteg originalpriset.

Köpråd landsvägscykel
Grattis till köpet!

Med reservation för att jag är en idiot, fullt möjligt, så skall du kika på din försäkring om du skall börja byta grejer på cykeln. Min "ful räcer" bytte jag typ allt på, sen blev den stulen och jag fick inte ett nickel för alla uppgraderingar jag hade gjort som i pris vida översteg originalpriset.
Ah, den klassiska filosofiska diskussionen om Theseus skepp..

Tillbaka
Topp