Köpråd - lätta SPD til CX

Shadyboy

Aktiv medlem
Har ett par XTR monterade på crossen idag. Då jag knappast är proffs på detta med pedaler så är jag lite osäker på vad problemet är, men jag stör mig på att jag inte sitter fast tillräckligt säkert. Antingen/förmodligen är pedalerna slitna då klossarna är helt nya och de är spända till max utan att ge ett sånt där tydligt "smack" när man trampar fast. Det går liksom FÖR lätt att komma i och ur (har dock inte släppt ofrivilligt än). Funderar på om det är dags för nya pedaler och då kommer ju själva frågan... vad ska man satsa på. De alternativ som ligger bäst till är antingen ett par Look S-track Race (alt CF/ti), ett par Ritchey WCS XC, ett par Xpedo M-force 8 eller så ett nytt par XTR. Vikten spelar roll (crossen väger ca 7,1 kg) men så även funktionen och driftsäkerheten. Eller är det ett par äggvispar man ska ha? Stabila, lagom med Float och tydligt i- och ursteg önskas. Ni som testat några av varianterna, ge gärna er högst subjektiva vild av de pedaler ni testat.

Självklart Shimano PD-A600. Lätta, enklsidiga och greppar hårdare än XTR. Sen är ju enkelsidiga lite bökigare, men skall du inte i och ur stup i ett går det bra. Byt klossarna också - de slits och slitna klossar greppar sämre.

Kör själv SPD (M520) men tittar avundsjukt på de som har S-Track då de verkar ha mycket mindre problem att klicka i när man sprungit upp för en lerig slänt :-)
Brukar ju vara lite si och så med distinkt klick på SPD när sulan är full med kläx :-)
[Har look quartz men för få cleats för att köra på det, men de känns finemag det lilla jag provat och S-Track ska ju vara ändå distinktare och mer lättrensade sägs det...]

Bengt-re sa:
Byt klossarna också - de slits och slitna klossar greppar sämre.
+1
Dessutom är det väl fortfarande så att shimanopedaler kräver shimanoklossar för att det ska fungera riktigt bra,
medan SPD-kopiorna(typ Wellgo o likn) inte är lika kräsna.

/Håkan

emmer sa:
Kör själv SPD (M520) men tittar avundsjukt på de som har S-Track då de verkar ha mycket mindre problem att klicka i när man sprungit upp för en lerig slänt :-)
Brukar ju vara lite si och så med distinkt klick på SPD när sulan är full med kläx :-)
[Har look quartz men för få cleats för att köra på det, men de känns finemag det lilla jag provat och S-Track ska ju vara ändå distinktare och mer lättrensade sägs det...]
Ja alltså rent visuellt känns ju Look S-track som en ganska så idiotsäker konstruktion. Lite crankbrothers-känsla (samt Time) men förhoppningsvis inte lika usla lager? En grej man funderar på är ju avsaknaden av justeringsmöjligheter som jag förstått det. Är ju trevligt att kunna justera men skulle pedalen vara så pass distinkt att man inte VILL justera så är det ju ingen fara.

emmer sa:
Shadyboy sa:
En grej man funderar på är ju avsaknaden av justeringsmöjligheter som jag förstått det.
Mnja, det finns ju easy och comp på klossarna vilket är lösa resp. fasta.

Är det S-track som har möjligheten att köra olika klossar? Eller Time? Och vilka klossar följer med pedalen vid köp i så fall? Och är det endast float och urkopplingspunkt som förändras eller även den upplevda hårdheten när man trampar fast skon i pedalen? Ursäkta många frågor... :)

Bengt-re sa:
Stumpy sa:
Bengt-re sa:
Självklart Shimano PD-A600. Lätta, enklsidiga och greppar hårdare än XTR.
Fast det är väl det sämsta valet för just cx, där man vill komma ur och i pedalerna hela tiden.

Ja. Insåg att TS skulle köra CX med sin CX och då är A600 kass. Men som lvg-pedal för spd är den bra!

Fast faktum är att förslaget inte är så fel ändå. Kommer komplettera hojen med ett par lvg-hjul med skivbroms och även mata landsväg med den. Då är ju ett par lite mer lvg-betonade pedaler ett bra alternativ utan att behöva byta skor. (Men för tillfället är det CX-bruk det gäller.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp