Köpråd: Merckx EM525 vs. Canyon Aeroad
Om aero och däckbredd: https://silca.cc/blogs/journal/part-5-tire-pressure-and-aerodynamics
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Majoriteten av de tubdäck som erbjuds ligger ju på 22 (conti) så det vore kul med en länk till tour eller något.HåkanC sa:Glöm inte att de senaste åren har även en majoritet av proffsstallen, och då förstås även proffscyklisterna, gått över till 25mm däck.
/Håkan
Det var högt. Hur mycket väger du?Wingman sa:...Just nu har jag 23mm däck på min EMX-3 och jag pumpar dem alltid till maxtryck (10 bar)...
Exakt, kanske läge att kränga på ett par 25:or och köra 6 bar bak och 5 fram :)Igino Cazzola sa:Det var högt. Hur mycket väger du?Wingman sa:...Just nu har jag 23mm däck på min EMX-3 och jag pumpar dem alltid till maxtryck (10 bar)...
Sixten Fors sa:Exakt, kanske läge att kränga på ett par 25:or och köra 6 bar bak och 5 fram :)Igino Cazzola sa:Det var högt. Hur mycket väger du?Wingman sa:...Just nu har jag 23mm däck på min EMX-3 och jag pumpar dem alltid till maxtryck (10 bar)...
Sist jag kollade i almanackan stod det 2018, inte 1998.
Vad är syftet med självplågeri och att cykla långsamt?
Officiellt kör Katusha och Movistar Continetals däck.calleking sa:Katusha och Movistar kör ju Paris Roubaix på 28mm tub så nog räcker det för mig.
Tunna däck blir inte lika stötiga vid högt tryck.Wingman sa:Har dock inte uppfattat det som stötigt
HåkanC sa:Häng inte upp dig på små skillnader mellan hjul/fälgar.Wingman sa:Frågan är hur mycket bättre Canyons 62mm hjul är jämfört med Merckx 46mm, och skillnaden i dessa ramar. Misstänker att skillnaden blir ganska liten, men det hade varit kul att ha tillförlitliga siffror på det.
Som jag skrev ovan så visar aerotester att en bra ram är upp till dubbelt så viktig för aerodynamiken som bra aerohjul.
Aeroad, även i disc-version, är en uppmätt bra aeroram.
Så bra att den även med låga 32-ekrade hjul kommer att vara mer aerodynamisk jmf med en "vanlig" ram med riktigt bra aerohjul (typ Zipp FC-hjul)
Men förutom ramen, och hjulen, är sittställningen det som är viktigast för aerodynamiken,
vilken strl behöver du? Hur lågt och långt fram kan du ha styret?
Dvs på vilken av ramarna får du den snabbaste sittställningen som du kan hålla under en VR?
HåkanC sa:Försök att få prova själv, det viktiga är ju vilka skillnader du upplever.Wingman sa:Har försökt förstå skillnaden mellan 6800 och 8000 och det finns en väldigt bra artikel på Cycling weekly om det:
http://www.cyclingweekly.com/news/p...vs-ultegra-6800-series-key-differences-334205
Verkar vara en hel del små förbättringar men inga radikala förändringar. Vikten verkar t o m vara något högre för 8000 men kompenseras genom ökad styvhet och något bättre funktion och ergonomi.
Är idag väldigt nöjd med mitt äldre 6700 Di2 med 10 växlar så både 6800 och 8000 blir ett steg uppåt.
Jag tycker att mekaniska 6700 är riktigt trista, på gränsen till dåliga, men då jmf jag med DuraAce 7800.
Däremot är 6800 riktigt bra både vad gäller funktion och ergonomi och det lilla jag har använt 8000 så verkar det ännu bättre.
Men det viktiga för dig är din egen upplevelse, inta vad jag eller ngn annan upplever och/eller skriver.
emmer sa:Tunna däck blir inte lika stötiga vid högt tryck.Wingman sa:Har dock inte uppfattat det som stötigt
Samma fenomen som ger breda däck lägre rullmotstånd vid samma tryck (formen på anlägget) gör även att aren ökar snabbare vid deformation - aka stötigt. Om man går ner i tryck på de bredare så att man får samma deformation så är inte skillnaden lika stor (map stöddigheten). Men då vinner man ju inte så mycket i rullmotstånd heller (under antagandet att det är inre förluster vid deformationen av däcken som räknas).
[Vill man krångla til det för sig och kika på ljudutbredningshastigheten - vilket är högsta hastigheten för en tryckförändring av att kör över något i något så när fart - så är fälgbredden väl så viktig för stöddigheten som däcket. Som tur är är det inte så statiskt :-) ]
calleking sa:Det som har betydelse är hur mycket däcken växer på fälg X och inte specad bredd. Skiljer mycket mellan märken och modeller där GP4KS2 växer absurt mycket.
Aeroad med ENVE SES 4.5 kanttråd
28mm Michelin Pro 4 Endurance V2 6 Bar
Michelin Power Competition 25mm hamnar på 27,6mm.
Runt 28mm är nog gränsen på vad jag vågar köra. Tycker det är mer än tillräckligt. Katusha och Movistar kör ju Paris Roubaix på 28mm tub så nog räcker det för mig.
Marcel Kittel trycker 1800-1900 watt i spurterna så Aeroaden är nog tillräckligt styv :)
emmer sa:Officiellt kör Katusha och Movistar Continetals däck.calleking sa:Katusha och Movistar kör ju Paris Roubaix på 28mm tub så nog räcker det för mig.
Vanliga Contituber är 22:or där en 25:a av Competition finns ibland.
Nu är ju inte "katalogtuber" och "teamtuber" samma sak (försök köpa Contis med latexslang), och för vissa lopp kör man även ommärkta andra däck än sponsorn. Men någon form av Conti Competition (eller Comp med Giroslitbana) är nog det normala.
Sixten Fors sa:Aeroad Medium har 172,5 mm vevar, Large har 175 mm. Vad vill Du ha för vevarmslängd?
Medium reach 397 mm, Large 403 mm, alltså 6 mm längre reach men 12 mm i överrör och hjulbas.
Medium har 100 mm stam, Large 110 mm, men man kan välja 100 även till Large. Båda med 410 mm styrbredd.
Det skiljer hela 20 mm i höjd, alltså styrhuvud och stack.
Hur slammat sitter du? Mediumram slammat? Medium med 20 mm spacerstack, eller Large utan spacers?
emmer sa:Majoriteten av de tubdäck som erbjuds ligger ju på 22 (conti) så det vore kul med en länk till tour eller något.HåkanC sa:Glöm inte att de senaste åren har även en majoritet av proffsstallen, och då förstås även proffscyklisterna, gått över till 25mm däck.
/Håkan
Och då är det väl antingen de äldre 22/23 eller de nyare 25 förmodar jag?Eapea sa:Comp Pro Ltd på de som kör Conti..
Nä, tyvärr (sägs det).Henrik_E sa:Vi vanliga kan inte köpa det WT-lagen kör på.
emmer sa:Och då är det väl antingen de äldre 22/23 eller de nyare 25 förmodar jag?Eapea sa:Comp Pro Ltd på de som kör Conti..
calleking sa:Jag kör medium Aeroad utan spacers istället för en small med spacers. Tycker det ser bättre ut så. Är 178cm. Kanske att en small hade fungerat men jag är ganska nöjd att det blev en medium ändå för lite över 2 år sen. Svårt att säga vad som passar men allt beror ju på förhållandet mellan överkropp/armar/ben. Jag är av normala proportioner tippar jag.
Aeroaden är lång och ganska utsträckt i geometrin jämfört men dom flesta ramar. Jag har ingen extrem position men har fått jobba lite för att bli tillräckligt vig så hojen känns naturlig att sitta på i alla situationer.
Oavsett vad du väljer så blir det riktigt bra så snöa inte in dig på små tekniska skillnader som du troligtvis inte märker i av. Nästan alla nya finare ramar är väldigt bra och skillnaderna du upplever har oftast mer att göra med komponenter, däck, däcktryck m.m.