Köpråd motion/gravel/pendel

Olivander

Aktiv medlem
Är i tagen att testa på motionscykling som omväxling till övrig träning, dvs jag är en total amatör, mer än tio års sedan jag cyklade längre än 10km på en och samma gång. Bor i Norrlands inland så det är gott om grusvägar och dåliga asfaltsvägar. Bättre asfaltsvägar är få och tungt trafikerade så jag vill undvika att cykla på dem. Därför är jag i funderingar på en gravelbike. Om jag lyckas uppnå en så pass bra form så funderar jag på att ta med cykeln in till jobbet och cykla hem ett par dagar i veckan under snöfria säsongen, ca 40km 70% asfalt och 30% grusväg (utopi att palla med att köra ToR, dvs 80km någon gång). Jag kommer inte cykla under vintern.

Där jag bor är det inte direkt gödslat med cykelaffärer så att provcykla är svårt/omöjligt.Jag är 184cm och har 88cm innerbensmått så jag får intrycket att en cykel av storlek 56 borde vara lämplig storlek hos de flesta tillverkare. Budgeten vill jag hålla ner under 10k, helst så lågt under som det bara går då jag inte vet hur biten jag kommer bli, men vill ändå lägga pengarna på en vettig cykel inte totalt skräp för då har man bättre nytta av pengarna på annat. Därför jag vänder mig till ni kunniga människor på detta forum.

Under 10k blir det mekaniska skivbromsar och antingen claris/sora/tiagra växlar.

De jag väljer mellan är:
Kona rove http://www.wiggle.se/kona-rove-2018-road-bike/
Vitus Substance Sora http://www.wiggle.se/vitus-substance-gravelcykel-2018-sora/
Vitus Substance Tiagra http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908
Superior X-Road Comp (2017 års model som verkar väga 11.4kg och endast finns i storlek 54, så kanske lite liten. https://www.cykelkraft.se/superior-x-road-comp-matte-black-team-red-black
Serious Grafix cyclocross https://www.bikester.se/serious-grafix-cyclocross-svart-712483.html lite skeptisk till denna, svårt att veta hur bra serious är, men är ju en tiagra försedd cykel under 11kg för 9k.

Som altenativ är ju att gå till näramre 12k för att få hydraliska skivbromsar, då finns:
Vitus Substance v2 105 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-substance-v2-gravel-bike-105-2018/rp-prod159909 rabatt just nu så just under 12k.
Giant Toughroad Slr Gx 2 Sora https://www.cyclestore.com.se/giant...MI9bDqhISK2wIVRc-yCh12vAnQEAQYAiABEgI8VPD_BwE

Jag lutar mest mot Vitus Substance Sora/Tiagra (är tiagra så mycket bättre att det är värt 1100kr mer för i övrigt samma cykel?) eller Kona Rove, alla är tyvärr i 12kgs klassen men det är ju vad man får i denna prisklass. Nackdel för Konan är väl att det "bara" är claris växlar, men som amatör kan jag inte göra bedömningen själv om övrigt på cykeln gör att den ändå är ett bättre köp än substance sora för samma pris.

Giant eller Substance V2 är ju intressanta men då jag inte vet hur biten jag blir känns det dumt att lägga 12k nu om det visar sig bli en garageprydnad.

Vilken cykel skulle ni rekommendera? Eller någon annan cykel som är privärd som jag missat i detta inlägg så får ni gärna tipsa om det.

Faema sa:
tror nog du ska gå upp en storlek till 58, cykeln kan "kvitta", bara du sitter bra. Nog borde någon LBS finnas eller??

För 2 år sedan hade vi 2 LBS på närmsta ort, första stängde i fjol den andra nu i februari.

Ang storlek 58, så finns ju denna http://www.wiggle.se/gt-grade-carbon-racercykel-2017-tiagra/ måste väl vara ett riktigt bra pris för carbon, dock enligt storleksguiden hos wiggle för den står det 191-196cm och 89,5-93cm innerbensmått. Känns ju lite stort.

Olivander sa:
Faema sa:
tror nog du ska gå upp en storlek till 58, cykeln kan "kvitta", bara du sitter bra. Nog borde någon LBS finnas eller??

För 2 år sedan hade vi 2 LBS på närmsta ort, första stängde i fjol den andra nu i februari.

Ang storlek 58, så finns ju denna http://www.wiggle.se/gt-grade-carbon-racercykel-2017-tiagra/ måste väl vara ett riktigt bra pris för carbon, dock enligt storleksguiden hos wiggle för den står det 191-196cm och 89,5-93cm innerbensmått. Känns ju lite stort.

Jag har en Grade carbon 105 (2017) i stl 58 som jag sitter bra på. Jag är 194 cm med 93 cm innerben. Så här sitter sadeln på min:

C940A25F-D17C-4AAD-9D74-33A2EB862892.jpeg

Du hade antagligen kunnat köra 58 med en lite kortare stam, risken är att det blir lite väl upprätt sittställning när du sänker sadeln till ditt mått.

Vrider man snabbt styret 90 grader vänster är det inte helt osannolikt att man snart därefter "sitter" på huvudet.

Olivander sa:
Jag lutar mest mot Vitus Substance Sora/Tiagra (är tiagra så mycket bättre att det är värt 1100kr mer för i övrigt samma cykel?) eller Kona Rove, alla är tyvärr i 12kgs klassen men det är ju vad man får i denna prisklass. Nackdel för Konan är väl att det "bara" är claris växlar, men som amatör kan jag inte göra bedömningen själv om övrigt på cykeln gör att den ändå är ett bättre köp än substance sora för samma pris.

.

Om det är nya Tiagra 4700 är svaret ja.
Fungerar till min förvåning oerhörd smidiga och precisa.
Sora och Claris tillhör generationer som ännu inte uppdaterats.

Pfaff sa:
Olivander sa:

.

Fungerar till min förvåning oerhörd smidiga och precisa.
Sora och Claris tillhör generationer som ännu inte uppdaterats.

Sora har väl precis uppdaterats till nya 3000.

Jag har nästan samma mått som dig, en cm kortare och 1-2 cm kortare ben (svårt att mäta exakt).
Reach 39-40 passar mig bra. Stack handlar ju främst om flexibilitet och hur djupt ner du vill (kan) krypa ihop. Sikta på hyfsat lågt och lägg till några spacers som du kan plocka bort efterhand.
Jag tror också på storlek 58 i de flesta fall.

Fjärdebrunn sa:

Tack för tipset, men skall försöka hålla ner priset lite. Den blir tyvärr 17k med frakt.

Pfaff sa:

Tyvärr skriver varken wiggle, Chainreaction eller Vitus på sin hemsida om det är 4700. Kan äldre versioner av tiagra ännu säljas på "nya" årsmodeller av cyklar, för jag förstod det som att 4700 iaf kom för ett par år sedan då jag googlade (hittade en review från okt 2015).

Edit: På bilden ser det iaf ut att vara Tiagra 4700 reglagen på Vitus Substance 2018.

Senast ändrad:
Var iväg på en liten resa i helgen då jag passade på att springa in på en LBS . De hade en 2017 Specialized Diverge Sport A1 av storlek 56 som jag testade lite. Efter en provtur så var det första säljaren sa att jag nog borde gå upp på en 58 så han delar er åsikt här. Men 56:an var inte helt fel heller då de ställde in den lite bättre (de hade endast 56a kvar). Så nu har jag beslutsångest.

Var nästan på väg att spontan köpa GT Grade AL Expert 2018 online https://www.bikester.se/gt-bicycles-grade-al-expert-racercykel-28-svart-785632.html men den är ju över min tänkta budget.

Så egentligen är jag nu mest fundersam på antingen den specialized jag provcyklade (1 timmes körning så man får väl kalla det min LBS) eller vitus substance tiagra, båda dessa hamnar jag under 10k med. Fördel vitus är tiagra och i mina ögon lite snyggare cykel. Nackdel vikt. Divergen har nackdel att den verkar klara max ca 35 däck, endast 56:a och Sora växlar. Fördel att jag köper hos LBS som kan hjälpa mig ställa in cykeln bra. LBSen hade även 2018 diverge E5 elite med deras nya geometri (som klara större däck), men då blir det det över 13k (dock tiagra), tyvärr verkar dock specialized snåla på bromsar då det bara är tektro mira. Vad jag förstått är spyder bromsarna som sitter på vitusen och 2017 diverge betydligt bättre.

https://www.specialized.com/us/en/diverge-sport-a1/p/106496
http://www.wiggle.se/vitus-substance-gravelcykel-2018-tiagra/
https://www.specialized.com/us/en/mens-diverge-e5-elite/p/129178?color=239512-129178

Angående storlek så har jag ungefär samma mått som dig (183/89) och har cyklar med liknande mått som Diverge 2017 i storlek 56 (reach=387, stack=591). Hur kändes den i längd och höjd när du provkörde?

mkallstrom sa:
Angående storlek så har jag ungefär samma mått som dig (183/89) och har cyklar med liknande mått som Diverge 2017 i storlek 56 (reach=387, stack=591). Hur kändes den i längd och höjd när du provkörde?

Min upplevelse av reachen att den kunde absolut vara lite längre, men lite för mycket amatör för att kuna göra en bra bedömning. Höjden tycker jag kändes ganska bra, sadeln hamnade ungefär 5 cm över styret, vilket väl borde vara ganska ok för en gravel så att man sitter lite mer upprätt.

Senast ändrad:
Olivander sa:
mkallstrom sa:

Min upplevelse av reachen att den kunde absolut vara lite längre, men lite för mycket amatör för att kuna göra en bra bedömning. Höjden tycker jag kändes ganska bra, sadeln hamnade ungefär 5 cm över styret, vilket väl borde vara ganska ok för en gravel så att man sitter lite mer upprätt.

När det gäller just den cykeln och de måtten tror jag du kan hitta en bra position på storlek 56 också. Hur lång styrstam satt på den cykeln du testade?
När jag nyligen köpte min senaste cykel som är någon slags gravel/touring-variant så hade jag en rätt lång mejlkonversation med tillverkaren, en mindre brittisk sådan som hjälpte mig mycket, och när jag antydde att jag befann mig mellan storlekar fick jag det här svaret som faktiskt, ju mer jag tänker på det, är helt riktigt:

I wouldn't say you are between sizes. Like many other people you can fit 2 sizes but depends on the sort of adjustment you need in the future .i.e. Option to go higher, shorter, longer or lower etc.

I mitt fall behövde jag inte möjligheten att "go lower" men möjligen "longer" så jag valde den större.
5 cm drop kan nog vara rimligt på den typen av cykel du kikar på men det kan också vara bra att ha möjlighet att flytta ner styret ytterligare något, särskilt med tanke på att att du kallar dig amatör vilket kan innebära att du i takt med att du cyklar mer kommer att uppskatta en lägre position.

mao sa:
När det gäller just den cykeln och de måtten tror jag du kan hitta en bra position på storlek 56 också. Hur lång styrstam satt på den cykeln du testade?
När jag nyligen köpte min senaste cykel som är någon slags gravel/touring-variant så hade jag en rätt lång mejlkonversation med tillverkaren, en mindre brittisk sådan som hjälpte mig mycket, och när jag antydde att jag befann mig mellan storlekar fick jag det här svaret som faktiskt, ju mer jag tänker på det, är helt riktigt:

I wouldn't say you are between sizes. Like many other people you can fit 2 sizes but depends on the sort of adjustment you need in the future .i.e. Option to go higher, shorter, longer or lower etc.

I mitt fall behövde jag inte möjligheten att "go lower" men möjligen "longer" så jag valde den större.
5 cm drop kan nog vara rimligt på den typen av cykel du kikar på men det kan också vara bra att ha möjlighet att flytta ner styret ytterligare något, särskilt med tanke på att att du kallar dig amatör vilket kan innebära att du i takt med att du cyklar mer kommer att uppskatta en lägre position.

Gissar på original styrstam, så 100mm om jag läser rätt på specialized hemsida. Men får jag ihop detta rätt så rekommenderar du en cykel med lägre stack och kanske höja styret lite i början för att kunna sänka det sedan? Cykeln jag provade hade stack 591 och reach 387. Men då jag upplevde "reachen" på testcykeln lite kort (nu påverkar väl styrstammen en del av den känslan) så bör jag väl försöka hitta en med längre reach. Tar jag då tex vitus så har 56:an stack 582 och reach 382 medan 58:an har stack 604 och reach 390. Styrstammen på vitus är 105mm. Gt grade som jämförelse har högre stack och kortare reach jämfört vitus/specialized för samma storlekar vilket medför mer upprätt sittställning som jag förstått det. Sedan kompenserar gt den kortare reachen med 120mm styrstam. Gt 56: 601/381 och 58: 627/382.

Olivander sa:
Gissar på original styrstam, så 100mm om jag läser rätt på specialized hemsida. Men får jag ihop detta rätt så rekommenderar du en cykel med lägre stack och kanske höja styret lite i början för att kunna sänka det sedan?.

Precis så!
Nu har jag ju inte sett hur du sitter på cykeln och, ärligt talat, så har jag bara kunskap från internet samt att jag cyklat en del så, som alltid, ta inte rekommendationer på för stort allvar.

Vad jag menar är att det är bra att ha se till att ha utrymme för justeringar, särskilt om du är lite osäker på vad som passar just dig.

100 mm styrstam är bra. Om reachen kändes lite kort så går det att byta till en längre stam. Och tvärtom.
Stack: Hur djupt ner du vill ha styret är just en sån där grej som man brukar vilja ändra efterhand, särskilt eftersom man som "nybörjare" gärna sitter mer upprätt. Därför tror jag det är bra att har lite utrymme neråt, men stack 591 som på cykeln du provade är inte jättemycket så jag gissar att du utan spacers kan får ett sadel/styre drop på uppemot 7 cm? Jag tycker det låter rätt okej. Sedan går det ju att hitta styrstammar med olika vinkel också.
Av de du listar så skulle jag (med ungefär samma kroppsmått som dig alltså) välja Diverge 56. Endast utifrån geometrin då, och att jag vet vad jag trivs med.
För mig har wrenchscience "fit system" funkat bra:
www.wrenchscience.com

Tack för hjälpen och tipsen, men jag kovände och föll för Giant anyroad 2 som bikester sänkt priset på idag, var på väg att beställa en anyroad 1 med hydralisk broms, tiagra och tubeless men någon hann ta deras sista L under tiden jag for hem från jobbet.

Cykeln har högre stack och lite kortare reach tvärsemot det som Mao tipsade om. Men känner att som nybörjare så kör jag på en mer upprätt ställning som anyroad ger så får jag sänka styret allteftersom och kanske en längre styrstam och den dagen det är dags för ännu mer drop så är det nog också dags att uppgradera till en cykel med hydraliska bromsar, bättre växlar osv och sälja denna.

Det jag som sagt ville var att köpa en cykel för att testa på "allvar" och se om det är så skoj som jag hoppas det skall vara. Vi kan debattera i evighet om anyroad är en snygg cykel eller extremt ful men något speciellt är det med den som gjorde att jag gillade den. Vikt på en bit över 10kg vilket får anses som ok i denna prisklass, den senaste sora som visst ska vara ett lyft och trp spyre vilket jag förstått är de bästa mekaniska skivbromsarna så det känns som en helt ok cykel att börja med. Och vad jag kan hitta på diverse forum verkar anyroad ägare nöjda med sitt val. Så jag hoppas jag ska höra till dem.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp