Köpråd mountainbike för nybörjare

octelot

Medlem
Hej!

Här kommer ännu en tråd som efterfrågar köpråd kring mountainbike.

Förutsättningar:
Nybörjare och har tänkt cykla på stigar i skog och även mountainbike-bana då det finns en sådan i närheten. Har jag förstått det rätt så är det då en trail-cykel jag är ute efter? Är 169 cm lång och väger runt 65kg. Är ute efter något prisvärt och egentligen så billigt som möjligt som fortfarande är en "kul" cykel.

Tittade lite på begagnat först men det känns svårt att avgöra skicka och värde för en oinsatt. Har tittat en del på Radon Cragger 6.0 som går att beställa för runt 12k från bike-discount.de inkl frakt med pedaler. Verkar väldigt prisvärd? Skulle ni rekommendera den eller något annat? Om den, är S rätt storlek för mig? Det verkar vara det enligt deras tabell.

Till stökig stig är Cragger en bra cykel. 6.0 för den pris är nästan orimligt mycket cykel för priset. Enda minuspoäng är bakväxel utan clutch. Men den går att byta om det skulle vara problematiskt. Jag skulle säga att en M är rätt storlek för dig.

Men vilken typ av mtb-bana har du i närheten? Banor är oftast XC-banor och där är det roligare med något mer åt XC-hålet.

Till stökig stig är Cragger en bra cykel. 6.0 för den pris är nästan orimligt mycket cykel för priset. Enda minuspoäng är bakväxel utan clutch. Men den går att byta om det skulle vara problematiskt. Jag skulle säga att en M är rätt storlek för dig.

Men vilken typ av mtb-bana har du i närheten? Banor är oftast XC-banor och där är det roligare med något mer åt XC-hålet.

Vad är det som gör att M passar bättre?

Det där är banan, låter som den är rätt stökig? Och kanske till och med för svår för en nybörjare? :)

Jag var först inne på Radon Jealous AL 6.0 som väl räknas som XC? Men jag tänkte att om jag har ambition att kunna köra stökigare stigar så borde jag gå på trail direkt?

Reach på S är 418 mm, som ger kring 430 mm vid sag (gaffeln sänker ner lite när ducä sitter på cykeln). Det är kort. M har kring 450 mm vid sag (438 mm utan sag), som borde passa bra till 169 cm tillsammans med 40 mm korta stammen. Andra tillverkare rekommenderar 430-445 mm reach utan sag till din längd.

Det där är banan, låter som den är rätt stökig? Och kanske till och med för svår för en nybörjare? :)

Oj, intressant och ovanligt bana där! Cragger är en bra val för den.

Jag var först inne på Radon Jealous AL 6.0 som väl räknas som XC? Men jag tänkte att om jag har ambition att kunna köra stökigare stigar så borde jag gå på trail direkt?

Håller med.

Tycker absolut du ska ta Cragger om du har ambition att köra stökig stig i framtiden. En XC-cykel är lite läskig att lära sig på då den har brantare gaffelvinkel. Medium blir bra, storlekarna är rätt små. Du kan skjuta fram sadeln lite om det känns långt till styret. Kom ihåg att mtbs kommer med väldigt breda styren. Kapa till ca 75cm vid din längd. Annars känns cykeln gigantisk.

Om du tycker det är kul med lite fart och fläkt så ta en tur till Vallåsen för att testa Downhill. Så kanske du på sikt uppgraderar till en egen heldämpad hoj 😁

Tillbaka
Topp