Köpråd mtb 11åring

andreasjoh

Aktiv medlem
Köpråd mtb 11åring
Hej

Behöver råd vad jag ska köpa för mtb till grabben. Kommer från 2 st scott roxter. Cyklar xc. Lite teknik banor och så.

Haft roxter för stt slippa ha kassa dämpare men nu börjar de väl bli dags för de. Han är 146 lång typ.
Är de 26 lr 27.5 som gäller?
Kommer nästan bara uteslutande användas till just mtb lek/hobby så ingen pendlar cykel

Nån med bra prisvärda tips?

Köpråd mtb 11åring
Ja, det går säkert att ha en XS ett bra tag och sen hoppa över S. Nu har jag en dotter som växt färdigt och ska inte har mer än S...

Det enda är att många XS har konstig geometry så man får kolla skillnaden mot S ordentligt. Om jag minns rätt så är tex stoic värdelös men neuron ser fin ut i XS.

Edit. Och en del damcyklar är generellt konstiga men det är nog sällsynt på moderna cyklar

Köpråd mtb 11åring
Mina barn, som tränar cross country, har bytt till 29” i small vid 11 års ålder och de hade ”normal” längd. Jag satte på kortare styrstam bara första två åren så kunde de cykla på dem i tre år.

Köpråd mtb 11åring
Jag ser barn träna på VÄLDIGT stora 29''. Det kanske är bra - men det är inte för alla. Från 150cm går det bra för de flesta i alla fall om ST är 380-390mm nåt.
Vet inte om den finns än men om man kan prova en Merida big trial 200 på tex cykelgiganten så hade jag gjort det innan jag köpt en barncykel. Spec fuse är en liknande cykel men vet ej var man kan testa den

Köpråd mtb 11åring
Tror min skit är rätt kort, ca 146 nu
Hur lång är han om en månad då? :-)

Nu tror jag han har några år kvar till den riktiga tillväxtspurten, men de växer ju lite ryckigt.

Jag var i exakt samma sits som du. Grabben var lite för liten för en xs 27,5”. Men jag köpte ändå, för vi kunde ju ställa undan hojen tills han växt i den ordentligt. 3-6månader uppskattade jag. Grabben tyckte annorlunda, så den började användas direkt förstås. Ett par otäcka krascher på höga drop som han inte orkade landa ordentligt senare, var det en rätt stukad och rädd liten kille som inte tyckte det var lika roligt att cykla längre. Tog minst ett år innan självförtroendet och glädjen var tillbaka.

Så mitt råd är: Köp en cykel med 27,5” eller 29” men vänta tills det är rimligt storleksmässigt. Ju tuffare man kör, desto viktigare. Jag ser många ungar på träningarna på alldeles för stora cyklar, och det går bättre än förväntat så länge hjulen är på marken.

Köpråd mtb 11åring
Hur lång är han om en månad då? :-)

Nu tror jag han har några år kvar till den riktiga tillväxtspurten, men de växer ju lite ryckigt.

Jag var i exakt samma sits som du. Grabben var lite för liten för en xs 27,5”. Men jag köpte ändå, för vi kunde ju ställa undan hojen tills han växt i den ordentligt. 3-6månader uppskattade jag. Grabben tyckte annorlunda, så den började användas direkt förstås. Ett par otäcka krascher på höga drop som han inte orkade landa ordentligt senare, var det en rätt stukad och rädd liten kille som inte tyckte det var lika roligt att cykla längre. Tog minst ett år innan självförtroendet och glädjen var tillbaka.

Så mitt råd är: Köp en cykel med 27,5” eller 29” men vänta tills det är rimligt storleksmässigt. Ju tuffare man kör, desto viktigare. Jag ser många ungar på träningarna på alldeles för stora cyklar, och det går bättre än förväntat så länge hjulen är på marken.
Varit lite min rädsla. Hans kompis har en 27.5 s, han är iofs lite försiktigare än min grabb men när hi varit iväg har han inte vågat köra på balanshinder osv.

Han har haft en rejäl tillväxt redan, mer än normalt så kanske går lite långsammare nu lr så fortsätter de 😅 om man vara viste

Köpråd mtb 11åring
Det berör mycket på barnet. Jag får också intrycket att barn ofta har problem med (för) stora cyklar i trixiga situationer. Min son ville dock gärna cykla på sin nya 27.5" MTB med 430 mm reach (vid sag) från när han var 142 cm. Han är dock en mycket skicklig cyklist. Som Jonte skriver är en kort sadelrör viktig, hans var 380 mm.

Tillbaka
Topp