Köpråd mtb. 12000-20000 nybörjare

Kinect

Medlem
Hejsan ska nu försöka ge mig ut på lite cykling. Känns nästan som jag vill ha en cykel som klarar allt. Men de är så att jag har lite vänner som vill ha med mig ut i skogen på helgerna. Men även någon som vill locka med mig till downhill. Men samtidigt skulle de vara skönt att pendla med den till jobbet då bränslepriser dragit åt helvete ?

En bra allroundhoj inom din budget skulle jag säga är Orbea Laufey, finns i olika nivåer men tror att H10 ryms inom din budget och den har, skulle jag säga bra komponenter som Bomber Z2 dämpare, SLX växlar osv.

En bra allroundhoj inom din budget skulle jag säga är Orbea Laufey, finns i olika nivåer men tror att H10 ryms inom din budget och den har, skulle jag säga bra komponenter som Bomber Z2 dämpare, SLX växlar osv.
Okej det låter bra. Men hur är de med heldämpad ? Tänkte om de var skönare att köra med. Eller om de helt enkelt är en smak sak ?

Vad är dessutom fördelen med full gung om man jämför med hard tail ? Är de värt extra pengen ?
Jag tyckte det var en stor grej att gå över till fullgung. Bättre grepp uppför, följsammare nerför. Ännu roligare på alla vis. Dock mer som kan gå sönder och mer att serva och underhålla.
Men om det är "värt pengarna"...om det är det för dig kan ju bara du svara på...
Försök få provcykla (i skogen) och känn efter, men låt bli om du inte har budget, för då är det bättre att vara ovetande tycker jag.

Vad är dessutom fördelen med full gung om man jämför med hard tail ? Är de värt extra pengen ?
Det beror väl lite på hur/var man cyklar, det blir ju såklart något bekvämare och vissa skulle kanske även säga enklare då du räddas av dämpningen i trixiga partier på ett sätt som man inte gör med HT. Samtidigt så brukar ju HT anses vara tex mer trampeffektiva som första hoj tror jag dock en HT kan vara nog så bra, jag själv kör HT och tycker det är kanon. Som nämndes ovan så innebär ju fulldämpad mer som kan gå sönder och mer service/fixade med runt omkring åkningen vilket är något jag idag inte har varken tid eller lust/utrymme för och en vettig fulldämpad får man nog räkna med uppåt 30 för i varje fall. Beggad går väl hitta billigare men då ska man också veta lite vad man köper tänker jag.

Okej tack för all input. Kollar på den där HT som nämnts ovan. Men min kollega äger denna är den skit ? ? https://www.bikester.se/marin-hawk-hill-1-M894426.html?vgid=G1280793&cgid=36900
Skit är ett hårt ord, men man skulle kunna säga att den är sub-optimal beroende på vad man är van med. Jag skulle inte klara mig utan dropper exempelvis, skulle hellre ha en bra HT med dropper än en instegs FS utan dropper. Många kan vara lite hårda i sina utlåtanden och få cyklar liknande denna att låta som om de vore en biltema cykel, men den duger säkert utan problem som första hoj när man cyklar gröna-blåa leder och eventuell nån sväng in på en röd led. För en inbiten cyklist skulle jag kalla gaffeln och dämparen för undermåliga då gaffeln är känd för att ha varierande funktionsgrad och bakdämparen har i princip bara lufttryck och rebound som inställningar. Men för exempelvis min sambo som har en Trek Fuel EX 5 -21 med samma lika gaffel och dämp så funkar de klockers, hon är nybörjare och behöver egentligen bara komma ut på stigen, cykeln valdes mer för färgen än för delarna som satt på den. Mitt råd är att leta begagnat och se om det kanske kommer nån till bra pris, annars köpa en instegsmodell likt den du länkade plus en dropper och kom ut på stigen istället för att försätta sig själv i finansiell kris för ett eventuellt nytt intresse. Blir du fast i träsket som oss andra så kommer du ändå byta cykel om 1-2 år och då kan du slå på stort för att du vet att detta är något du gillar :)

Okej tack för all input. Kollar på den där HT som nämnts ovan. Men min kollega äger denna är den skit ? ? https://www.bikester.se/marin-hawk-hill-1-M894426.html?vgid=G1280793&cgid=36900
såg denna, kan vara ett alternativ då man fick något bättre prylar på den :)

såg denna, kan vara ett alternativ då man fick något bättre prylar på den :)
Den är ett betydligt bättre val än 1an iaf.
Kanske inte de bästa komponenterna men det kan man inte förvänta sig för det priset heller.

Hejsan ska nu försöka ge mig ut på lite cykling. Känns nästan som jag vill ha en cykel som klarar allt. Men de är så att jag har lite vänner som vill ha med mig ut i skogen på helgerna. Men även någon som vill locka med mig till downhill. Men samtidigt skulle de vara skönt att pendla med den till jobbet då bränslepriser dragit åt helvete ?
Du måste köpa två cyklar. Ett billig racer/hybrid för pendling och då kommer du att spara så sjukt mycket pengar att du förtjänar en bra mtb, också. Pendla på en mtb är som att springa i sand. Du blir bara trött.

Tillbaka
Topp