Köpråd, MTB 29er HT < €3000

börker

Ny medlem
Hej

Kanske finns någon tråd för detta ämne redan?

Ska köpa en ny MTB 29er HT och behöver lite hjälp. Har tänkt beställa från någon tysk nätbutik. Taket är €3000 dvs ca 27000 SEK.

Fakta om mig:
175cm
63 kg
Grenlängd 83 cm (dvs något längre ben)

Fokus är att träna kondition i allmänhet. Kommer även köra lite långlopp också med cykeln.
I princip bara stigcykling brukar det bli (vill dock ha en HT trots det).

Tänkbara kandidater:

-Bergamont Revox Team
-Merida Big.Nine Carbon 3000-D
-Scott Scale 29 Pro Bike
-Cube Elite 29 Super HPC SLT
Andra förslag?!

Är mest inne på Bergamont-cykeln. Den verkar ha lättast ram och ett kort kedjestag. Geometrin verkar passa mig vad jag kan se av siffrorna. Det skiljer ju så mycket. En 19" från ena tillverkaren kan motsvara sadelrör och överrör som en 21" från en annan. Det borde standardiseras!

Brukar leta efter sadelrör på ca 42,5-44,5 cm samt topprör på 56,5-58,5 för det är ungefär den dimensionen min 17" MTB har nu och den känns rätt lagom.

Tar tacksamt emot synpunkter!!

/Börker

Hallå
jag gick i samma tankar tidigare i vår, köpa cykel.
Efter lite funderande mellan 29 och 26a HT eller FS. Har aldrig hört om någon (motionär) som ångrat heldämpat. Vart en Merida one-twenty XT från Tyskland. strax under 15lök inkl frakt, 23000 listpris i Meridas svenska katalog.

Jag är helnöjd, cyklar i rätt mycket sten o stök ska jag väll säga men är riktigt nöjd.

Butiken hette s-tec sport.
Kan rekommendera denna butik, då de har "cash on delivery". Leveransen tog någon dag längre än lovat men helt OK, speciellt som varan inte var betald=)
fick skruva dit styre , framhjul, frambroms och pedaler sen var det klart att köra! Skippade att skruva dit ringklockan=) Ok fick köpa en pump till dämparna men det är ju alltid bra att ha.

Olle
Kolla tyska näthandlare om du ska köpa ett tyskt märke skiljer många tusenlappar.
vet att deras big nine 1200 är en kanoncykel!

Tillbaka
Topp