Köpråd MTB 7000:-

Jejja80

Medlem
Hej
Jag kommer strax vara ägare till min första MTB. Jag vill inte investera för mycket då jag inte vet om jag kommer älska eller bara gilla denna sport så har jag satt en budget på 7000:-.

Den cykel jag tittar på är en Scott Aspect 960 (29”).

Jag kommer cykla stigar, traktor- och grusvägar till mesta del.

Det jag undrar är om denna cykel är värd dessa pengar eller ett riktigt felköp? Tacksam för svar av er kunniga då jag själv vet absolut noll om vad som är bra för det pengar jag lägger.
Mvh
Jejja

Hej
Jag kommer strax vara ägare till min första MTB. Jag vill inte investera för mycket då jag inte vet om jag kommer älska eller bara gilla denna sport så har jag satt en budget på 7000:-.

Den cykel jag tittar på är en Scott Aspect 960 (29”).

Jag kommer cykla stigar, traktor- och grusvägar till mesta del.

Det jag undrar är om denna cykel är värd dessa pengar eller ett riktigt felköp? Tacksam för svar av er kunniga då jag själv vet absolut noll om vad som är bra för det pengar jag lägger.
Mvh
Jejja
En billig mtb är det. Väldigt billiga komponenter. Vettiga cyklar för cykla Stig börjar lite över 10-12k.

OT: du har inte spelat EVE online en gång i tiden?

En billig mtb är det. Väldigt billiga komponenter. Vettiga cyklar för cykla Stig börjar lite över 10-12k.

OT: du har inte spelat EVE online en gång i tiden?
OT: Nej inte just det spelet men vissa andra med detta användarnamn. ☺️

Gällande cykeln så förstår jag att det är billiga detaljer. Men >10000:- blir lite mycket tycker jag. Risken finns att jag inte alls kommer cykla så mycket som jag tror. Blir jag frälst går det alltid att uppgradera. Så kan dottern eller grabben (när de vuxit på sig) ta denna till skolan

En Scott aspect 930 går att få tag på för 9999:- Är det värt mellanskillnaden? Kommer en novis som jag känna skillnad?

FÖ så är jag 188cm. Så en 29” XL ram är jag ute efter.

Tipset med 7000:- på fickan är att jaga begagnat, även det kan vara supersvårt i covid-tider. Det är inte många nya cyklar (om ens någon 2021) som håller för skogscykling i den prisklassen.

OT: Nej inte just det spelet men vissa andra med detta användarnamn. ☺️

Gällande cykeln så förstår jag att det är billiga detaljer. Men >10000:- blir lite mycket tycker jag. Risken finns att jag inte alls kommer cykla så mycket som jag tror. Blir jag frälst går det alltid att uppgradera. Så kan dottern eller grabben (när de vuxit på sig) ta denna till skolan
OT: okej :). Spelade mycket med en som nickade jejja och hon är nog född runt 1980 så tänkte det kunde varit samma ;).

I år är utbudet på cyklar katastrof. Mitt tips är att besöka en lokal handlare och se vad dom har i lager. Går det så är en luftgaffel något man gärna har. Fastnar du så blir det garanterat ny cykel nästa år.

Kolla runt där du bor så brukar det finnas grupp träningar för nybörjare som är helt gratis. Här i Borlänge kör dom varje tisdag. Bra sätt att träffa likasinnade och få guidning vart det finns bra stigar!

Om du köper och inte tycker det är kul bör du kunna få ganska bra betalt för den begagnad, mtp hur marknaden är (förutsatt att du inte kör sönder cykeln helt).

Jag har satsat på nåt runt 10, det är större chans att du tycker det är kul med en cykel med dugliga komponenter (ffa luftgaffel). Tycker du inte det är kul och säljer inom några månader skulle jag tro att du går back max typ 2000kr.

Jag köpte när jag gjorde comeback en Specialized Carve Comp (instegshardtail) för 6k begagnad, den var ett par år gammal då, kostade väl runt 12-13k ny. Den harvar jag fortfarande runt på, inte för att det blir så mycket cyklat som jag vill, men när jag kommer ut hänger jag med de andra gubbarna med dyra fullgung helt ok.

Jag trampar vidare på den fast den är en nio år gammal instegscykel, dock med bra-ish komponenter (Alivio och SLX, helt otroligt vilken kvalitet på budget jämfört med förr) - plus att jag själv byggde om gaffeln till luft, men det är en annan historia. Tänker bygga om till slanglöst och större däck (fuskgung) och köpa en dropper, så blir den lite (inbillat) bättre och motivationen att komma ut och få ont överallt kanske kommer tillbaka. :)

Vad jag vill säga är att man kommer väldigt långt med en bra begagnad instegscykel, och är ramen bara vettig, så kan du uppgradera/bygga om/byta ut efter hand. Dessutom håller de värdet bra om du nu inte blir biten och vill sälja efter ett år.

Vet att det är klent utbud på alla fronter i år pga av covid, men försök hitta en beggad hoj!

Nu var jag nere på lokala cykelhandlare och de hade en Lapiere edge samt en Scott Scale 970.
Jag fastnade för Scott pga några saker:
-Luftfjädring
-Låsbar framgaffel
-Lättare
-Monodrev fram

Nu ligger den iof högre än budget men frågan är då om det är en ok cykel? Jag vill ogärna ha en som bara blir problem om ett tag.

CA89C9B3-D82E-464F-8B1F-7A8A7D355027.jpeg

Nu blev denna skönhet. Tack för feedback och återkoppling i tråden! (Scott scale 970)

Tips är att våga variera lufttrycket i däcken (steg 1, köpa en pump med tryckmätare om du inte har det) Kan göra stor skillnad på cykelupplevelsen. Testa dig fram :)

Och rätt tryck är alltså det lägsta man kommer undan med utan att få genomslagspunkor (med slang, utan slang är det det lägsta tryck man kommer undan med utan att burpa däcket eller få genomslagspunkor).

Och rätt tryck är alltså det lägsta man kommer undan med utan att få genomslagspunkor (med slang, utan slang är det det lägsta tryck man kommer undan med utan att burpa däcket eller få genomslagspunkor).
Nja, på "stigar, traktor- och grusvägar" som TS anger så behöver det inte vara så... Jag skulle ha mer på en schysst grusväg eller om stigen är slät.

Tack för tipsen. Jag ska ut och hoja först. Hitta de områden som är kul att cykla på.
Affären ställde in däck och fjädring nu när jag köpte hojen. Kommer nog lite det vara så tills jag blir lite mer erfaren.

Tack för tipsen. Jag ska ut och hoja först. Hitta de områden som är kul att cykla på.
Affären ställde in däck och fjädring nu när jag köpte hojen. Kommer nog lite det vara så tills jag blir lite mer erfaren.
Om du inte känner till så finns Trailforks med stigar om du behöver inspiration. Även som app i telefonen.

Hej! Bumpar denna lite. Jag söker också en XL-MTB i prisklassen 9-12k. Är också jag helt ny, men tror och hoppas att jag kommer bli rejält biten. Har kikat på XXL's Scott Scale 900 comp för 12 990 kr, det jag ändå diggar med XXL är att det verkar vara fri service.

Hej! Bumpar denna lite. Jag söker också en XL-MTB i prisklassen 9-12k. Är också jag helt ny, men tror och hoppas att jag kommer bli rejält biten. Har kikat på XXL's Scott Scale 900 comp för 12 990 kr, det jag ändå diggar med XXL är att det verkar vara fri service.
XXLs 900 comp är exakt samma cykel som 970. Bara annat namn
Bra instegscykel om du vill köpa nytt och handla i butik.

XXLs 900 comp är exakt samma cykel som 970. Bara annat namn
Bra instegscykel om du vill köpa nytt och handla i butik.
Jaså! Förvirrande att de sätter olika namn på dom i olika butiker :( Men det lutar åt den (https://www.xxl.se/scott-scale-900-...Fp94q5LmnggC03tPaOcaAiTdEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Synd att den inte finns i svart bara. Tycker det är oslagbart snyggt!
Har du tips på andra cyklar kring 10-tusen strecket som är värt att jämföra med innan jag slår till på XXls 900 comp?

XXL har även denna, hur står sig den mot Scott 900 comp? Vad är det för skillnad på dom eg.?

Jaså! Förvirrande att de sätter olika namn på dom i olika butiker :( Men det lutar åt den (https://www.xxl.se/scott-scale-900-...Fp94q5LmnggC03tPaOcaAiTdEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Synd att den inte finns i svart bara. Tycker det är oslagbart snyggt!
Har du tips på andra cyklar kring 10-tusen strecket som är värt att jämföra med innan jag slår till på XXls 900 comp?

XXL har även denna, hur står sig den mot Scott 900 comp? Vad är det för skillnad på dom eg.?

utseende/färg är unikt för varje modell och år. Så man ”enkelt” ska se vad det är för cykel.
Jag hade själv gått på begagnat om min budget var på 10k.
Har köpt följande cyklar på blocket i år för 7000-11000
Scale 900 elit 2019
Scale 935 2018
Scale 950 2016

Men det hade jag kanske inte gjort om det var min första, tryggt och bra att handla i butik

Tillbaka
Topp