Köpråd: MTB ca 5k

• Trådstartare Trådstartare jac
  • Start datum Start datum

jac

Medlem
Hej!
Jag letar cykel för pendling, även under vintern i snömodd och lite sommarcykling på grusväg och även asfalt ibland. Vad är skillnaden mellan hybridcross och mtb, vissa verkar likartade? Jag bor där kullersten finns och är riktigt sugen på en dämpad gaffel på cykeln. Då dom saltar satan och många cyklar blir snodda i området vill jag ej lägga mer än runt 5k. Såg även denna, är den nåt att ha? Tack på förhand och hoppas ni har en go sommar!
https://www.xxl.se/white-xc-290-comp-1x10-23-mountainbike-hardtail-herr-svart/p/1194848_1_style

även denna?

Det tråkiga svaret vad gäller dämpad gaffel är att de billigaste, som sitter på denna typ av cykel, mest adderar vikt. För den pengen är nog cykel utan dämpad gaffel att föredra.
Bortsett från det är väl XXL-cykeln ett mycket cykel för pengen. GT:n har mekaniska skivbromsar, vilket jag tycker är lite tråkigt. Å andra sidan har den 3*7, sämre för MTB men kanske lite bättre för att pendla då du har en högre växel.
För pendling hade jag föredragit något mindre MTB-igt, typ en enkel hybrid. Båda cyklarna funkar utmärkt för enklare pendling om det inte är så långt.

Okej, då får jag leta vidare. En gravel vore kanske bra, men jag är less på att halka runt i slask med smala hjul under vinterhalvåret och vill därför testa hur en MTB fungerar. Får se om jag annars lägger en beställning på XXL-cykeln. Tack för hjälpen!

Något att tänka på kanske inför eventuella uppgraderingar är antal växlar.
7-växlad kassett skall undvikas imho.
Anledningen är att det krävs nytt nav/hjul om växlarna skall uppgraderas.
8, 9 och 10-delat passar på samma hjul så det blir färre delar att byta om du vill uppgradera.
Det är såklart tycke och smak där, men jag upplevde en nackdel med 7-delat pga det på en av ungarnas cykel.

En gravel vore kanske bra, men jag är less på att halka runt i slask med smala hjul under vinterhalvåret och vill därför testa hur en MTB fungerar.
Krävs ju inte nödvändigtvis en MTB för att få in breda däck. White AX290 till exempel rymmer hela 2.1". Se weldions inlägg i tråden White AX 290 FF 21!

Med det sagt är det helt klart ett bra pris på XC 290 COMP just nu, billigare än White AX+ för 4999kr som "bara" har ADVENT (utan X) 1x9. Kom ihåg att rengöra och serva dämpargaffeln så att den inte rostar igen. Se till att köpa ordentliga stänkskärmar om du skall pendla på vintern. Bak har XC 290 fästen för en ordentlig permanent skärm (typ SKS BLUEMELS 65 eller liknande) medan framgaffeln saknar fästpunkter och kräver en MTB specifik stänkskärm (typ SKS Mudrocker eller liknande).

Senast ändrad:
Okej! Jag överväger ändå att slå till på white xc 290 comp. Gällande storlek på mtb: jag är 187 cm lång, funderar mellan L och XL. Enligt diagram kvalar jag in på XL, men jag undrar om det är bättre med L- varianten då jag på så sätt kanske får en mer upprätt ställning för pendling, gentemot vad man annars vill ha i skogen? Tyvärr inget XXL i närheten av mig för att prova den. Är det bättre att gå ner en strl för säkerhetsskull?

Okej! Jag överväger ändå att slå till på white xc 290 comp. Gällande storlek på mtb: jag är 187 cm lång, funderar mellan L och XL. Enligt diagram kvalar jag in på XL, men jag undrar om det är bättre med L- varianten då jag på så sätt kanske får en mer upprätt ställning för pendling, gentemot vad man annars vill ha i skogen? Tyvärr inget XXL i närheten av mig för att prova den. Är det bättre att gå ner en strl för säkerhetsskull?
Ser att du inte fått svar. Jag upplever att Whites storlekar är något större än ex. Rockrider (decathlon). Har du mot förmodan ett Decathlon i närheten, eller en polare med en av deras hojar i storlek L så kan du jämföra. Är den alldeles för liten - kör xl. känns det rätt nära kommer Whites L funka med stor sannolikhet. Kan bero på benlängd osv. men skulle tro att båda funkar när du är 187cm. Men jag på 175cm tycker att deras L kan vara rätt bekväm..

Tillbaka
Topp