Köpråd mtb för 10-årig kille

Hej alla cykelfantaster!
Tänkte köpa en hardtail till grabben som gärna vill ut och cykla i skogen samtidigt som den bör duga att cykla till skolan med lite då o då. Kikade lite på Stadium men jag vet inte, känns som att det är onödigt besvärligt att ha 24 växlar när man ska köra i skogen så känns det iaf för mig själv. Trillade nu över en White https://www.xxl.se/white-xc-260-pro-hd-susp-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191697_1_style kan det vara nåt? Prislappen kändes iaf helt ok.
Grabben är ca 148 cm lång

Ja, ska den stå på skolan är det väl smärtgränsen. Testa storleken. Det är väl inte så mycket kvar efter 150.
Svår storlek
Ja det där med att ha stående på skolgården är ju alltid riskfyllt, men där vi bor verkar det varit rätt lugnt än så länge. Men hur är kvaliteten på White, är det nåt att ha så man inte bara köper ren skit? Och skulle just denna passa för en 10 åring?

Ja det där med att ha stående på skolgården är ju alltid riskfyllt, men där vi bor verkar det varit rätt lugnt än så länge. Men hur är kvaliteten på White, är det nåt att ha så man inte bara köper ren skit? Och skulle just denna passa för en 10 åring? Tror inte vi har en xxl nära för att åka o testa en.

Vi har en White xc240 och kvaliteten är bra. Köper du en dämpad 260 lär dämparen säker vara kass men det går inte att lösa för priset

Annars finns det ett antal 27.5 junior tex orbea laufey. Tycker själv det är för fint för skolgården

Min dotter är minst 146cm och har en 26'' som lagt för mycket pengar på. Det är lite ångest som hon växer. Som tur är finns en lillebror på tillväxt.

Vår grabb hade nån liknande som skol+"börja köra i skog"-cykel, men vi hittade en med 27.5-hjul som såg rätt bra ut när han cyklade på den. Vår var en Specialized Pitch men det finns andra modeller typ Trek Marlin etc som är i ungefär samma prisklass runt 5509-6000kr. I den åldern så var det mycket prat på skolgårn om att ha många växlar, men i praktiken spelar det nog mindre roll. Kör på den där. ?

Jag tror att om han blir biten och vill köra ofta (1-2 ggr per vecka) i skogen så kanske nästa hoj är viktigare att få ner vikten + kanske en luftfjädrad gaffel och så. ?

Vi har en White xc240 och kvaliteten är bra. Köper du en dämpad 260 lär dämparen säker vara kass men det går inte att lösa för priset

Annars finns det ett antal 27.5 junior tex orbea laufey. Tycker själv det är för fint för skolgården

Min dotter är minst 146cm och har en 26'' som lagt för mycket pengar på. Det är lite ångest som hon växer. Som tur är finns en lillebror på tillväxt.
Ok Orbea låg lite högt i pris tyckte jag eftersom jag ännu inte vet om grabben kommer fastna för cyklingen. Men att kvallen är bra på White gör att det kan vara värt att åka och kika på en. Finns några andra förslag i prisklass upp till 6000kr så tar jag tacksamt emot dom.

Ja, det är kanske bättre att gå på en av dem. Typ Marlin om han klarar höjden så det finns lite att växa i.
När vi testade 26 och 27.5 så tyckte jag grabben satt bättre på 27.5an. 26 satt han mer "uppepå" IMHO. Så 27.5an är kvar i garaget fortfarande som skol/stadshoj även om ägaren är mkt nära att växa ur den med 178cm numera. ?

Marlin 5 kostar 6700 och jag ser nu att den börjar på 26'' ja.
Vet inte om den verkligen är bättre än White om storleken är samma. Tveksamt.

Jag såg att det finns en billigare orbea än laufey också.

Sen finns White xc 275 junior men verkar inte gå att få tag i

Köpte en White XC240 förra året till min nioåring (som var åtta då). Funkar bra med stel framgaffel för lättare skogsstigar. Bytt Kenda-däcken till Schwalbe Rocket Ron som har lite större volym. Många har klagat på att XXL inte skruvat ihop sakerna rätt men här var det bra (i butiken fanns dock ett ex med helt feljusterad bakväxel). Bara flyttat vä bromshandtag så att greppet blir rätt.

Marlin 5 kostar 6700 och jag ser nu att den börjar på 26'' ja.
Vet inte om den verkligen är bättre än White om storleken är samma. Tveksamt.

Jag såg att det finns en billigare orbea än laufey också.

Sen finns White xc 275 junior men verkar inte gå att få tag i
Typiskt det inte gick att få tag på White xc 275 junior, det verkade som en riktigt fin cykel ?

260 väger 11.8 påstår de så är storleken rätt så vinner den nog

Ja, junior hade nog varit bättre. Har dock inte sett den i verkligheten

260 väger 11.8 påstår de så är storleken rätt så vinner den nog

Ja, junior hade nog varit bättre. Har dock inte sett den i verkligheten
Ja vi får nog ta o köra iväg en sväng så han får provsitta på både 26 och 27,5 för att få bättre uppfattning. Men nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter. Superstort tack till er alla för tips och förslag!

Ang White xc260. Den är bra och funkar till mtb-träning. Vill man trimma den så byter man i första hand till bra däck. Är barnet en avancerad åkare kan man smälla på en 80-100mm luftgaffel vilket går på ca 2500kr. Längden vågar jag inte säga något om. Min dotter är 135 cm och har kunnat börja använda den nu i våras (hon är i kortare spannet/starten av åkare längdmässigt).

Ang White xc260. Den är bra och funkar till mtb-träning. Vill man trimma den så byter man i första hand till bra däck. Är barnet en avancerad åkare kan man smälla på en 80-100mm luftgaffel vilket går på ca 2500kr. Längden vågar jag inte säga något om. Min dotter är 135 cm och har kunnat börja använda den nu i våras (hon är i kortare spannet/starten av åkare längdmässigt).

Edit: Sett flera xc260 på blocket för ca 2500kr i bra skick.

Hej alla cykelfantaster!
Tänkte köpa en hardtail till grabben som gärna vill ut och cykla i skogen samtidigt som den bör duga att cykla till skolan med lite då o då. Kikade lite på Stadium men jag vet inte, känns som att det är onödigt besvärligt att ha 24 växlar när man ska köra i skogen så känns det iaf för mig själv. Trillade nu över en White https://www.xxl.se/white-xc-260-pro-hd-susp-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191697_1_style kan det vara nåt? Prislappen kändes iaf helt ok.
Grabben är ca 148 cm lång
Det står inte några mått på ramen. Men en 26" till en grabb på 148!?
Låter väldigt kortsiktigt och jag ser ingen som helst fördel med 26" framför 27.5.
Jag köpte en Trek Marlin till vår minsta förra våren. Inför den säsongens skidåkning har jag antecknat att han var 141cm. En XS var på gränsen till för liten när vi beställde den och hade nog varit utväxt redan förra sommaren. Vi tog en S och den var lite stor i början. Funderade på att sätta på en kortare styrstam, men struntade i det.
Jag tror det är en mycket dålig affär att köpa en 26:a.

Tex nucleus 26 är längre än alla 27.5 jr jag hittat geo till. De är rätt kassa allihop. I den mån man kan lita på geon. Samma med många xs också.

Självklart hade det varit bäst att få upp ungen på en S men alla barn gillar inte stora cyklar
Som sagt, svår storlek

27.5 om ni ändå ska köpa nytt tycker jag. Rentav en 29”. 26 är redan litet. Båda stora hjulstorlekarna finns på riktigt fina XS-ramar för juniorer numera.

Det är ju en svår ekvation att både ha en bra lätt cykel för att ha kul i skogen men också låta ett barn låsa den halvdant på skolan hela dagarna förstås. Risk att det blir N+1 cyklar även för barnen där. En beater till skolan o en fin på helgen.

Vår då lika långa junior fick en sån i XS här förra våren, riktigt bra förutom smala däck och såklart de ständigt usla instegsgafflarna (seriöst, en skam för branschen): https://www.cykelkraft.se/mtb-superior-racer-xc-27-db-gul-1

Och du tänker rätt om växlar, det behöver juniorerna inte så många. Inte vi andra heller. En cykel med framväxel är en cykel med väldigt gamla delar på, så det ska man inte köpa idag.

Det där en period där man nästan går räkna med att en cykel bara passar ett år ?‍♂️
Vår äldsta kör 26” i år och är cirka 136. Behöver övertyga frugan att det är dags för 27,5” till nästa år. En i klubben som är precis under 140 cyklar bra på 27,5” Allebike.

Om en cykel är för liten eller för stor har väl inget med hjulstorleken att göra utan ramstorleken?! För inte alltför många år sedan fanns endast 26" och det "funkade" för alla längder då. Storleken på ramen skiljde såklart mellan någon som var 1,5m och en som var 2m.

Om en cykel är för liten eller för stor har väl inget med hjulstorleken att göra utan ramstorleken?! För inte alltför många år sedan fanns endast 26" och det "funkade" för alla längder då. Storleken på ramen skiljde såklart mellan någon som var 1,5m och en som var 2m.
Stämmer såklart, men för junior-anpassade cyklar är även ramen i de flesta fall mindre på en med 26” hjul.

Situationen på marknaden just nu är konstigt. Många tillverkare har nu hoppat på barncykelmarknaden med tillräckligt bra 20" och 24" modeller. Men 26" är helt glömt bort, alla 26" cyklar har för kort reach. Det finns några få tillverkare med 27,5", som är nästan samma storlek som 26", men dom har ofta för hög standover, som har skrivits tidigare (och konstiga storleksrekommendationer).

Orbea och Trek har endel små 27,5” cyklar. Kassa framgafflar på dem tyvärr och många av dem kostar mkt i förhållande till vad man får.

MB31 är nog en av de bättre men om jag nu minns rätt 170mm vevar och kort reach.
Droppen var att de har fel i tabellen och påstår att Small har kortare TT än JR.

Jag tyckte att den blev för dyrt men blev sen missnöjd med det jag köpte och kastade en massa pengar på det....

Nya Islabike är en annan bra cykel. De vägrar dock berätta geo. Geo är optimal. Precis som den gamla var innan de gjorde en ny...

Hur som helst är ingen av dem nåt att ställa på skolan

Vet inte ifall någon har nämnt denna i tråden. Kolla även efter White XC 275 LTD JR 21 på begagnatmarknaden (himla krånglig modellbeteckning). Får man den fö ca halva nypriset kan den ju stå på skolgården. Står ju ingen Geo kring den men liknar MB31 lite när jag har bilderna brevid varandra (fast förstås enklare komponenter).

XXL borde ju ha sålt några. Bra drivlina 1x10 med clutch. Ska man sen köra mycket skogsåkning och är petig kan ju däck och gaffel (till en luftgaffel) bytas ut och cykeln kommer ändå vara rejält prisvärd.

Jag hade lite av samma funderingar nyligen. Jag valde en 27.5 XS till min junior. Tror storlek M borde bli perfekt för din. 27.5 är nästa lite mer cykel och han satt klart bättre på den här än 24 eller 26. En liten smaksak men, föredrar 1 eller 2 framdrev och ogillar 3.
Specialized Rockhopper ligger väl ungefär i samma prisklass som den

Uppdatering! Efter svårigheter att hitta ”rätt” cykel med rätt komponenter som verkar vara i stort sett omöjligt utan att lägga en halv förmögenhet så kom vi iaf fram till att 26” var alldeles för litet, det såg konstigt ut direkt bara grabben provsatt på cykeln. Istället blev det en sån här https://www.xxl.se/white-xc-275-tra...VxkWRBR3EMQvcEAQYASABEgIbPfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vi valde storlek S, provade även M men det var för stort som gjorde att han inte kunde svänga med armarna fullt. Den är dock tung och har 24 växlar men tror ändå det känns som nåt han kan börja med.
Tack för all er input och idéer

Tillbaka
Topp