Köpråd - MTB för sub 5k?

Skuggan

Ny medlem
Köpråd - MTB för sub 5k?
En kompis vill börja cykla i skogen och har frågat mig om råd kring cykelköpet. Tyvärr är jag inte MTB-cyklist så min kunskap om hojutbudet är mycket begränsad. Dessutom har han en väldigt tight budget vilket gör det ännu svårare. Han vill spendera max 5000 kr - det är en stenhård övre gräns. Helst vill han komma en bra bit under 5k om det är möjligt (vilket jag betvivlar att det är).

Finns det cyklar i den här prisklassen som håller i skogen?

(Obs! Begagnatmarknaden bevakar han redan, bry er inte om den just nu)

Köpråd - MTB för sub 5k?
Jag tycker det BORDE hagla av bättre begagnade fultyskar som passar i den budgeten. Dessvärre verkar inte säljarna hålla med. Eftersom det finns riktigt fina cyklar för under 10k nya numera borde (åter detta borde) det också finnas såna cyklar med något år på nacken.

Nytt går säkert också att hitta, men känns som att det går att slippa många kompromisser genom att köpa begagnat.

Köpråd - MTB för sub 5k?
Biltema och säkert några till har nya för under 5 k. De bör hålla iaf för mindre tuff skogskörning.

Jag har en mtb inköpt 2001 på Cykelringen för 2500 kr. Den är iofs mest grusvägskörd men har faktiskt inte haft några fel alls förrän nu då vevlagret glappar. Ibland kan billigt också vara riktigt bra.

Köpråd - MTB för sub 5k?
Prästbol, Var inte elak mot den potentiella köparen.
Man nämner inte Cykelringen utanför en [OT] eller hat-tråd, och kombinera det med biltema är rent av elakt!

Köpråd - MTB för sub 5k?
Kapten_Usling skrev:
-------------------------------------------------------
> Prästbol, Var inte elak mot den potentiella
> köparen.
> Man nämner inte Cykelringen utanför en eller
> hat-tråd, och kombinera det med biltema är rent
> av elakt!

Jag ber verkligen alla om ursäkt, men jag har inget att klaga på Cykelringen, vare sig de grejer jag köpt eller de verkstadsjobb de gjort. Deras trixande med höga rabatt-procenter är inte unikt för dem även om de förvisso är en värsting på detta.

Biltema tycker jag är bra i förhållande till sitt pris.

Tillbaka
Topp