[Köpråd]MTB fullgungs XC

sjooons

Medlem
[Köpråd]MTB fullgungs XC
Sitter å skissar lite på vad för MTB man ska köpa efter vättern, krav specen är:

- FS
- Lätt
- Racig (Blir kanske ngt lopp till hösten)
- <50 kkr (gärna kring 40)
- Relativt driftsäker
- Relativt underhålls fri

Frågor:

1. Kolfiber vs Aluminium? Gillar verkligen känslan i kolfiber, men hur ömtåligt är det vid krasher? Kyla?

2. UST eller annan slanglös lösning? Behövs det, vad är enklast?

3. Finns det någon anledning till att inte använda en sådan här cykel året runt?

4. Vilken sådan här cykel skulle du välja? Och vart kan man klämma på den (Eller ngn med samma geometri)

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Sture Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Scott Spark Scott Spark Scott Spark Scott Spark
> Scott Spark Scott Spark

Instämmer.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Scott Spark, Giant AnthemX eller Canyon Spectral om det är race som gäller. Senaste generationens Epic har fått bra betyg när man kombinerar den med Specialized egna framgaffel.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
MTBiker skrev:
> Sture Stelben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Scott Spark Scott Spark Scott Spark Scott Spark
> > Scott Spark Scott Spark
>
> Instämmer.

+1

Hade jag haft råd så skulle jag köpt en Spark... riktigt trevlig XC-cykel :)

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Jag har tittat en hel del på Spark. Jag har en del reservationer. Både norska terrengsykkel och tyska bike har testat spark och då gick den sönder i baktriangeln.
Bakdämpar konstruktionen lägger upp till att den bobbar mycket. Man skulle vara frestad att byta bakdämparen till en Fox RP32 direkt, (vilket ju känns fel på en ny cykel)

Jag kollar istället efter FS race cyklar med horst link. Trek Fuel, Beggad Epic, Cube AMS HPC, Stevens. Just nu lutar det åt en Cube AMS HPC.

Visst är Sparken läcker och klart lättast men jag tvekar.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Om du vill ha Horst link så kan du göra fynd på en begagnad NRS. En Anthem är egentligen en vidareutveckling av horst-linken men den gungar mer än en NRS.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Giant Anthem (eller AnthemX), jag kom på (igen, och efter alla mil på racer hittills i år) efter dagens vända hur otroligt jäkla nöjd jag är med min Anthem.
Helt underbar cykel!

[Köpråd]MTB fullgungs XC
und3ad skrev:
> Specialized Epic, helt klart en underbar hoj..
> Marathon Carbon går att få för runt 40, och då
> får du BRAIN i gaffeln också.

+1

Cyklar på en S-works Epic 2009 > 50 kkr

[Köpråd]MTB fullgungs XC
jag hade tittat på http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=778 eller en ny cannondale scalpel.

för de pengarna kan man även bygga en mycket fin hoj i delar. kolfiber, ja om det inte sker på bekostnad av nå andra delar, heller en fin aluram me fina hjul än en kolfiber ram me skithjul så att säga.

UST, självklart, men då me notubes gegga :D spara vikt.

köra på vintern? beror på vad du menar me köra på vintern, köra på slaskvägar där de saltat, aldrig. jag personligen tycker man ska ha en skithoj på vintern, en vinterhoj. men det är jag det :D

Senast redigerad av en moderator:
[Köpråd]MTB fullgungs XC
ething skrev:
> Om du vill ha Horst link så kan du göra fynd på
> en begagnad NRS. En Anthem är egentligen en
> vidareutveckling av horst-linken men den gungar
> mer än en NRS.

Du menar att Anthem fungerar. Jag hade en Giant NRS Composite som jag inte riktigt gillade. Om man körde den med "no sag" fick man en så snabb bakretur. Ramen väger också rätt mycket, 2.5 kg för en L. De flesta horstlänkar låser sig vid bromsing, vilket inte Anthems VPP-system. Med Propedal eller dylikt får men gungdämpning så det räcker.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
s skrev:
> Valet står alltså mellan Ubernice ram, underbar
> hoj, underbar cykel...
>
> ;-)

Ja det är ett svårt problem =)

Cannondale blir det inte, kalla mig ytlig men jag står inte ut med utseendet på lefty gafflarna

Hur är det med servicen på dämparna på Specialized och Scott, de är ju märkes specifika, måste man serva dem på speciella ställen, eller kan "vem" som helst göra det?

Vart kan man prova cyklarna, typ Giant och Specialized osv i sthlm trakten? (Eller ngt liknande)

Vad väger en Anthem 1 och en Epic Marathon Carbon?

Canyon är ju alltid mkt bang for the buck, men är lite tveksam till att beställa från dem efter allt man hört..

[Köpråd]MTB fullgungs XC
giant har väll pedalogerna va? o specialized, har väll cykloteket, eller minns jag fel?

skulle gissa på att både anthem 1 o Epic Marathon Carbon väger runt 10,5 kg, om inte lite mer till o med.

canyon har man hört en hel del skit om, absolut. men man kommer itne ifrån att om du köper t.ex. en specialized låser du dels in dig i ett hörn me deras egna dämpare osv. du betalar även en STOR slant för namnet. men det är en riktigt fin ram, o den nya verkar riktigt intressant.

scalpel säljs för övrigt me vanlig gaffel i vissa modeller i sverige/europa. men ska man ha den, ska man ha lefty, så den går ju som sagt bort.

Robert: vetefan om det ä läge att klaga på att NRS i large väger 2,5 kg, o samtidigt hylla anthem, för den ä då inte lättare :D däremot har den en annan fördel gentemot NRS, NRS länkage ska ta bort tramrelaterat gung, men gör även att den blir nästan helstel när man står upp utförs. anthem är mer aktiv, oavsett om man står eller sitter. o jag upplevde då inte att nrs gunga mindre så som nämnts tidigare, snarare mer.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Vikten på Epic Marathon Carbon varierar ju lite utifrån ramens storlek och materialmängd vid tillverkning, men någonstans mellan 10,4 - 10,6 kg skulle jag tippa att hojen landar på.

Sen så kan jag inte berömma BRAIN tillräckligt, det är otroligt skönt att inte behöva bry sig om lockout eller att tappa kraft uppför/på asfalt. Justering ute i skogen är inga som helst problem heller.

Jag har dessvärre inte testat Anthem 1, men det är säkert en grüm cykel den också!

Rekommendationen är alltså att du testar båda hojarna själv, och sedan inser att jag har rätt. ;)

[Köpråd]MTB fullgungs XC
det tråkiga me trekarna är dels att de kostar väldigt mycket sett till vad man får, sen så tycker ja det är märkligt att de petar på bakdämpare som enbart har låsning nere på dämparen. jag tycker då att antingen ska det vara en som låser lite själv eller så har man det på styret, i alla fall på en hoj för 40-50000 kr. hade väll funkat utan om den vorre gungfri, men det är det ju inte.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
hehe, resultatet kommer forst efter vattern.. Har dock borjat fundera pa att gora avsteg ifran kravet pa fulldampat, men lovar att jag ska posta resultatet nar det finns =)

[Köpråd]MTB fullgungs XC
morkeleb skrev:
> Hur står sig Ghost RT Lector Worldcup i detta
> sammanhang?

Den står sig väldigt bra tror jag, körde på en sån förra året och var helnöjd, mycket skön cykel med följsam fjädring. Dom har till i år kapat en del vikt på ramen oxå, men den ska vara både styvare o starkare än fjolårsramen, samt ha en lägre tyngdpunkt. Det sitter en annan gafell i år mot Maguran som satt på min, men RS Sid WC är en grymt bra gafell det oxå, är helnöjd med den jag har. Priset hos CC är riktigt bra om man jämför med tex Giant, Scott o Trek för lika utrustade hojar.

/Johan

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Känns som läge att väcka liv i denna tråd igen, resultatet blev....

en cykel cross (inte för 40 kkr dock)

Varför, jo för jag kunde inte bestämma mig om HT vs FS, så jag säkrade vinter träningen nu, och detta inköp får bli till nästa säsong.

Men kan någon ge mig ett enkelt svar vad ska man ha FS eller HT? ;-)

Näe, men seriöst, finns det någonstans där man kan hyra eller låna bra FS och/eller HT hojar att prova i riktig teräng sas?

Körde endel på en relativt dåligt HT hoj tidigare, och det var då jag tänkte att FS måste vara the shit, men nu funderar jag på om bättre teknik från mig och bättre gaffel på en lättare cykel är vad jag letar efter...

Fråga med lite mera objektivt svar, hur stor skillnad är det i svårighet och tidsåtgång på servicen för en FS hoj jämfört med HT?

[Köpråd]MTB fullgungs XC
sjooons skrev:

> Fråga med lite mera objektivt svar, hur stor
> skillnad är det i svårighet och tidsåtgång på
> servicen för en FS hoj jämfört med HT?

En HT ram behöver man naturligvis inte serva. En FS ram har ett antal lager/bussningar som kan behöva ses över/bytas/efterdras samt en bakdämpare som man oftast lämnar in på service till någon som kan.

I övrigt är det ingen skillnad på servicegrad av resterande komponenter. Men det visste du nog redan.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
Jag kan tveklöst säga att min teknik förbättrats avsevärt sedan jag köpte fullgung. Mycket tack vare hojens förmåga att anpassa sig till väglaget - känns som HT på asfalt/grus och som FS på stök.

[Köpråd]MTB fullgungs XC
har man otur kan man behöva serva en bakdämpare ofta, precis som en dämpad gaffel. men precis som me dämpade gafflar så är så oftast inte fallet. visst kan man behöva serva en FS mer, men kör man xc o sköter sina grejer o inte gör nå fel, så skulle ja säga att det är obetydligt med mer service. men går ju inte komma ifrån att det är mer.

Tillbaka
Topp