Köpråd MTB Hardtail

Köpråd MTB Hardtail
Hej! Tänkte prova detta eminenta forum för första gången för att få lite vägledning i uppgradering av min cykel.
Jag kör idag en Trek Xcaliber 9 - 2015. Den börjar få några år på nacken och funderar nu på att byta upp mig.

Jag trivs hyfsat bra med min nuvarande men skulle gärna vilja ha en cykel som är något bättre i stökig terräng. Jag har landat i att jag vill ha en XC mtb som jag upplever är mer allround än en trail. Därav kikar jag inte aktivt åt Trek Roscoe eller likande cyklar.
Nu till mig fråga, jag förstår att geometrin är viktig och söker en därav tips på en XC med som är mer förlåtande i terräng. Vad här ni för tips?
Jag har sett att Trek kommit med en ny procaliber 8 med 120 mm dämpare sedan har jag kikat på en Mondraker Chrono DC R

Köpråd MTB Hardtail
Tokrea på Cannondale Scalpel, 66,5 grader gaffelvinkel närmar sig moderna stigcyklar.

Köpråd MTB Hardtail
Köpråd MTB Hardtail
Mm, för 25k väger en mb31 nog under 11kg. Varje fall om man inte räknar så noga. De flesta väger väl samma +-300g men det är enklare om man kör xc gaffel och så är mer eller mindre max 120mm som gäller.

Tycker ändå 66° borde duga...hellre det än 63 på en xc/dc

Köpråd MTB Hardtail
Var lite det jag också tänkte.

Om det är okej med alu ram så kanske en MB31 Rescue XC med uppgraderad gaffel (ex. SID) kan vara ett alternativ. https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/mb31-rescue-xc--slx--raw

Sid, Ray och Burt. Hela gänget. Tyvärr är inte ramen jättelät men en Arc är dyr

20230722_124245.jpg

Köpråd MTB Hardtail
Det är nästan 68 grader vid sag, så långt från moderna stigcyklar. De flesta XC-HTs är dock ännu brantare. Till stökig terräng skulle jag rekommendera en trail-HT med lätta hjul och däck.

Jo fast om du tar en trail HT så har ju den också sag. Så om en trail HT har 66,5 så kommer ju den ha en liknande gaffelvinkel. Vi pratar ju HT här och inte heldämpade.

Köpråd MTB Hardtail
Scalpel är en XC-racer. Pungt slut.
Den har storleksanpassade kedjestag som är, relativt storlek, jättelånga.

Vill man ha en XC-räser så är den nog bäst. Men kanske inte som en trail-MTB.

Köpråd MTB Hardtail
Han vill ju inte ha en trail-ht, och inte ha en Roscoe. Han vill inte bröta ner för enduro-spåren utan ha en cykel som är NÅGOT BÄTTRE i stökig terräng än hans 9 år gamla x-caliber. ;)

Köpråd MTB Hardtail
Jo fast om du tar en trail HT så har ju den också sag. Så om en trail HT har 66,5 så kommer ju den ha en liknande gaffelvinkel. Vi pratar ju HT här och inte heldämpade.

Du skrev "stigcyklar", inte "stig-HT". Och min stig-HT har 64,5 (men är egentligen en enduro) och Roscoe har 65.

Men nu det är klart att TS "bara" vill har en XC-cykel som är något bättre i stök än en gammal x-caliber är det allt kanske irrelevant.

Scalpeln du länkade till verkar passande, om det räcker med 100 mm slag.

Köpråd MTB Hardtail
Du skrev "stigcyklar", inte "stig-HT". Och min stig-HT har 64,5 (men är egentligen en enduro) och Roscoe har 65.

Men nu det är klart att TS "bara" vill har en XC-cykel som är något bättre i stök än en gammal x-caliber är det allt kanske irrelevant.

Scalpeln du länkade till verkar passande, om det räcker med 100 mm slag.

Jag tänkte det goes without saying eftersom TS frågar om en hardtail och inte heldämpad. Men för att förtydliga då. Moderna Stig HT har ju ofta en gaffelvinkel på 65-66.5 grader och det närmar sig ju den Cannondale jag länkat till. OM man vill ha en XC-orienterad cykel med med flackare gaffelvinkel tror jag som sagt det är ett bra alternativ. Många renodlade XC HT ligger ju närmare 67-68 grader och det kanske inte känns jättetryggt i stök utför.

Köpråd MTB Hardtail
Jag känner inte till något 100mm XC med flackare än 66.5 och jag tror inte heller det är ett problem. 66-67 måste anses rimligt. 100mm xc dyker inte så mycket + en FS har i praktiken inte statiskt sag den heller.

Tyvärr finns det inte så många 120mm XC hardtails och eftersom många aggro HT blivit 140-150mm så finns det inte så många ramar som går att sänka till 120mm heller.

Bird har 64.3 static på 120mm. Så det är väl den om man absolut måste ha en 120mm Aggro XC...men då har den istället omodernt kort reach. (och finns ej i small)

Behöver man 63 grader HTA så kanske man ska ge sig och lägga 200gram extra på en 130-140mm pike och 10 000 SEK på ett par lätta hjul? Då är utbudet oändligt.

EDIT. Aggro XC kanske ska ha kort reach och lång stam?

Köpråd MTB Hardtail
Jag tänkte det goes without saying eftersom TS frågar om en hardtail och inte heldämpad.

Jag vet inte. Jag har undrat varför HT har mycket brantare gaffelrörsvinkel än moderna XC-FS. Jag ser inte varför dämpningen bak skulle påverka vilken gaffelrörsvinkel man vill har. Min hypotes är att det är för att eliten nuförtiden tävlar mestadels på FS och använder HT bara på enklare banor där det inte finns mycket stök.

Eller/och så är cykeltillverkare konservativ.

Köpråd MTB Hardtail
Jag vet inte. Jag har undrat varför HT har mycket brantare gaffelrörsvinkel än moderna XC-FS. Jag ser inte varför dämpningen bak skulle påverka vilken gaffelrörsvinkel man vill har. Min hypotes är att det är för att eliten nuförtiden tävlar mestadels på FS och använder HT bara på enklare banor där det inte finns mycket stök.

Eller/och så är cykeltillverkare konservativ.
Jag tror att antingen det helt enkelt blivit fel eller att det spelar mindre roll än matematiken säger bland annat för att även en FS får får förändrad geo eftersom dämparna rör sig obereonde av varandra.

lite av båda tror jag på. Det har blivit lite knas men det går bra i alla fall.

Köpråd MTB Hardtail
Jag tror att antingen det helt enkelt blivit fel eller att det spelar mindre roll än matematiken säger bland annat för att även en FS får får förändrad geo eftersom dämparna rör sig obereonde av varandra.

lite av båda tror jag på. Det har blivit lite knas men det går bra i alla fall.

Tillverkare kan väl inte vara så dumma att de inte tänker på att sag påverkar gaffelrörsvinkeln när cyklisten sitter på cykeln?

Köpråd MTB Hardtail
Jag känner inte till något 100mm XC med flackare än 66.5 och jag tror inte heller det är ett problem. 66-67 måste anses rimligt. 100mm xc dyker inte så mycket + en FS har i praktiken inte statiskt sag den heller.

Tyvärr finns det inte så många 120mm XC hardtails och eftersom många aggro HT blivit 140-150mm så finns det inte så många ramar som går att sänka till 120mm heller.

Bird har 64.3 static på 120mm. Så det är väl den om man absolut måste ha en 120mm Aggro XC...men då har den istället omodernt kort reach. (och finns ej i small)

Behöver man 63 grader HTA så kanske man ska ge sig och lägga 200gram extra på en 130-140mm pike och 10 000 SEK på ett par lätta hjul? Då är utbudet oändligt.

EDIT. Aggro XC kanske ska ha kort reach och lång stam?
cotic solaris? https://www.cotic.co.uk/order/framebuilder/solaris/

Köpråd MTB Hardtail
Ja, där ser man. Väldigt långa cs men det var det ingen som sa nåt om.
Kanske kan BRITANGO ge den en match om stål DC pengarna.

Det är möjligt det finns fler. Jag har för mig att jag uteslöt en hel del pga att storlek s inte fanns i 29'' och 27.5 hade för långt slag.

Chameleon AL hade nog varit bäst men jag hittade ingen ram. Fuse är helt ok men är inte flackare än MB om det nu är det man letar efter.
Big trial 200 är en annan favorit men det blir mycket som man får slänga om man köper en sån.

Köpråd MTB Hardtail
Tack för era tips och ert engagemang i frågan! En 9 år gammal xcaliber verkar inte vara så poppis i detta forumet?
Är något novis på XC mtb kontra Trail mtb och läst till mig skillnader. Jag vill inte enbart ”leka” i skogen utan köra mer allround och där upplever jag XC mtb som bättre även om kompromissen blir sämre egenskaper på stigar än en trail. Men ni kanske tycker jag har fel här och skall tänka om?

Köpråd MTB Hardtail
Tack för era tips och ert engagemang i frågan! En 9 år gammal xcaliber verkar inte vara så poppis i detta forumet?
Är något novis på XC mtb kontra Trail mtb och läst till mig skillnader. Jag vill inte enbart ”leka” i skogen utan köra mer allround och där upplever jag XC mtb som bättre även om kompromissen blir sämre egenskaper på stigar än en trail. Men ni kanske tycker jag har fel här och skall tänka om?

Det är svårt att säga vad en annan cyklist skulle trivas bäst på. Cannondale Scalpel är en stor förbättring jämfört med din X-caliber. Men något som en MB31 Rescue XC är mer allround.

Köpråd MTB Hardtail
Det finns ganska mycket variation inom cykeltyperna och även en del överlapp så det är inte möjligt att dra några knivskarpa gränser, men generellt sett har XC fokus på låg vikt, trampeffektivitet, aggressiv sittställning, rapp känsla — sånt jag gissar att man gillar om man vill trampa snabbt och länge. Kan vara rätt nervös utför, speciellt med lite äldre geo som har brant gaffelvinkel och kort hjulbas.

Stigcyklar är ett ganska brett begrepp och rymmer allt från lite avslappnade XC-cyklar hela vägen upp till något som mest liknar kortslagig enduro. Här ryms alternativ för mer lekfull och utförsorienterad cykling, men även långdistans och bikepacking. Det är rätt stor variation från en modell till en annan så jag tycker inte du ska sortera bort dem.

Tillbaka
Topp