Köpråd MTB till 8-åring

Köpråd MTB till 8-åring
Jag inbillar mig att skivan gör rätt mycket skillad men jag vet inte om det är mönster eller ytan.
Båda har samma pads?
Skivans material och även hur den är fräst med vinklar m.m i urtagen gör skillnad både i bromsverkan och ljud. Hade en gammal Honda MC för många år sen där förra ägaren tyckte att rostiga bromskivor såg tråkiga ut och gjorde egna i rostfritt. Varje gång man bromsade så lät det som en siren slogs på oavsett vilka belägg man hade eller om det var blött eller torrt. Fast värst var nog att rostfritt är rätt så glatt material så en gammal fälgbroms hade nog gjort mer nytta!!
Bästa bromsarna jag hade när jag tävlade var Brembos gjutjärnsskivor med nav av titan. De höll en halv säsong max och kostade nästan 10.000 att byta!! Tror dock inte att de gör samma skivor till cyklar, annars hade jag köpt dem!! :cool:

Så att Hope skivor är förmodligen tystare än Magura original beror nog mest å att Hope använder ett annat material medans Maguras enklare skivor är ju bara något stansat plåtämne där jag förmodar att de har en ganska låg järnhalt (järn har mycket friktion och ger bromsskivor bra bett och tyst gång) och ganska mycket antirost legeringar för att se snygga ut med nackdelen att de bromsar sämre och låter mer?

Köpråd MTB till 8-åring
Jag inbillar mig att skivan gör rätt mycket skillad men jag vet inte om det är mönster eller ytan.
Båda har samma pads?

I reviews skriver folk att mina Reverse skivor inte låter. Däremot skriver några att Trickstuff Power låter lite. Mina bromsar låter bara när det är blött och de flesta bromsar låter då. Magura Performance belägg verkar vara särskilt tysta, som folk också skriver i reviews.

Tillbaka
Topp