Köpråd MTB till en nybörjare

Johan-S75

Medlem
Hej

Jag vet, här är ytterligare en tråd om vilken cykel man ska köpa. Jag har försökt läsa men det är så många komponenter jag inte känner till... så jag ber er att vara snälla och hjälpa en rådvill nybörjare :)

Jag har siktet inställt på en MTB men åkningen kommer i början att vara på grusvägar och lättare stigar då äldsta grabben är i åldern att vi kan börja åka på tur tillsammans utan att behöva stanna var hundrade meter. Framöver skulle jag vilja cykla mer skog.

Har bifogat en PDF med de cyklar jag funderar på. Samtidigt som jag förmodligen inte behöver en cykel med de värsta grejerna känner jag att jag inte vill göra bort mig med ett köp av en cykel som är halvbra och som behöver uppgraderas inom ett halvår heller. Kanske har jag valt helt fel typ av cykel och storlek så var inte rädda för att påpeka det i så fall. :)

Tack på förhand
Johan

Bilagor

Personligen så tycker jag att 29 är trevligare för väg och skog. RockShox dämpare har jag bättre erfarenhet av än Fox och så länge det står Shimano på bromsarna så kan man vara ganska nöjd. Så om jag var i ditt ställe så skulle jag:
Köpa en 29 hardtail från Tyskland med typ RockShox Reba dämpare och Shimanobromsar. Det kommer man ganska långt på och kan märka lite om vilket håll man vill gå åt sen.

Jag har en 29er hardtail, dämpare fram, men köpte en 27,5" fulldämpad förra året. Skillnaden för mig som kör Medium-ram är att jag känner att jag sitter *i* cykeln mer på 29:an och mer normalt *på* hojen på 27,5:an. 29ern känns bättre på grusväg och enklare stigar medan jag gillar 27,5 bättre när det är knepigare terräng. Jag cyklade bara 29er mina första två år.

whipe skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpa en 29 hardtail från Tyskland med typ
> RockShox Reba dämpare och Shimanobromsar. Det
> kommer man ganska långt på och kan märka lite
> om vilket håll man vill gå åt sen.

+1 på det det är en bra start.

Kniper det ekonomiskt kan en RockShox Recon gaffel funka fint.

Jag kunde inte läsa pdf:en för den blev "suddig". Men det var ambitiöst.:)

Köper du nån Radon eller Canyon "får du vad du betalar för" på ett bra sätt om man säger så.

Jag är 178 cm själv och snäppet korta ben. Typ 31" i jeans. Har Medium-ram både på min Scott Scale Elite 29 och Transition Bandit 27,5. Du skulle bli nöjd med båda men känslan är annorlunda mellan stooora hjul och lite mindre tycker jag.

Hjulstorlek gör skillnad men det är inte prio ett för en nybörjare. 29-storleken är lite mer förlåtande så det är mitt generella råd för nybörjare.

Är du lite rundare än genomsnittet kan det också vara skönt med den lite mjukare gången som de större hjulen bjuder på.

175cm är väl hugget som S/16" eller M/18" men det får även andra råda om. M skulle jag luta åt.

Liten uppdatering då.

Var och testade en Trek X-Caliber 9 idag. Kostar 9500kr hos lokala handlaren.

http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/cross_country/x_caliber/x_caliber_9/#

Kikar fortfarande på Cube Race one http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashyellow-238104/wg_id-117

och Radon ZR Team 29 8.0 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-117

Gah... jobbigt svårt det här. Cuben är väl bäst specad om jag inte läst helt galet.

Någon som kan komma med en rekommendation? :)

Nu har cykeln kommit. Det blev Cuben.

DSC_0699.JPG

Nu till frågan, är den lagom stor eller för stor?

DSC_0683.JPG

Tillbaka
Topp