Köpråd MTB till en nybörjare

MTB Newbie

Ny medlem
Vilken MTB ska man satsa på som nybörjare? Med en budget på cirka 15-16 000:- Enstaka komponenter kan man byta ut senare t.ex. bromsar. Har snöat in på Grand Canyon AL SL 8.0 men den verkar lite tung? Hur är geometrin och komponenterna på den? I brist på SLX 8.0 och att AL SL 9.0 är över min budget, och inte viljan att invänta AL SLX 8.0 (om den överhuvudtaget kommer). Hur låter era synpunkter? Jag kommer köra stigar och grusvägar. Är tacksam för ALLA synpunkter, men i synnerhet de konstruktiva... :-) Tack på förhand.

I det här läget brukar Sixten kliva in och skriva om geometri, fälgbredd och axelstandarder.

Cykeln ser helt OK ut med bra prylar.

13kg är en del, men 2x11 och dropper adderar. Performance gummiblandning på däck är det enda som känns okarakteristiskt småsnålt. Fälgarna är inte heller lika feta som på 9.0.

Utan att jämföra i övrigt är jag bara mer positivt överraskad över min Vitus Sentier 29. Min är den simplaste versionen för 10k men den över har lite bättre komponenter.
Du behöver en dropper för att ”matcha” Canyon.

Finns den inte på CRC kanske Wiggle har den i din storlek.

https://www.chainreactioncycles.com...-vr-mountain-bike-slx-1x11-2019/rp-prod173162

om det är din första mtb, är det här ändå rätt mycket pengar för något som du troligen snart kommer att vilja byta till något annat; lättare hardtail eller mer sannolikt heldämpat.

första hojen är lärpengar oavsett. man vet inte riktigt i vad för terräng och medvilka medåkare man kommer att trivas.

mitt råd brukar vara att förlora mindre pengar på att pröva på en begagnad av känd modell och stabilt tredjehandsvärde.

ännu bättre; låna av någon du känner:)

om det inte är din första mtb, och du vet att detta är det du vill ha; köp.

kais01 sa:
mitt råd brukar vara att förlora mindre pengar på att pröva på en begagnad av känd modell och stabilt tredjehandsvärde.

Tjena!

Helt klart vettigt även om man kanske får en något omodern är cykel, men dom är för fullt cykling svara även dom. Dessutom så fungerar äldre geometri alldeles perfekt på grusväg och lättare stigar.

Jag har en stål HT (On One 456 Evo 2 med Rockshox Sektor gaffel) från 2015 som väger 14.4 kg och cyklar överallt på den. Lokala stigar, trail centers och senast igår var jag på en bikepark. Så stirra dig inte blind på det nyaste eller vikten. Om du bor i sthlm och är en Large så kolla in Sonder transmitter som är till salu här. Den ska vara kanon.

Tack för alla svar. Jag är väl lite påverkad av kompisar som åker Canyon och är nöjda, så det är väl därför man snöat in på Cayon. Ja, det är ju en del pengar för en första hoj, men jag gillar bra grejor. Sen får man kompensera dålig teknik och lår som en piprensare med hyffsade prylar, det borde bättra på chanserna att tycka det är roligt att cykla. :-) Jag hade kunnat tänkt mig AL SL 7.0 om det inte vore för 1x12, på nåt sätt tror jag 2x11 passar mina lår bättre, borde vara lättare att hitta rätt moment. Jag skulle mycket gärna även vilja ha Sixten Fors synpunkter också, han kan pm:a om han inte vill ha mothugg ;-) Tack igen. Vi får se vad det blir... :-) Är lite sugen på jämförbar Scott också...

Tjena!

Ingen större skillnad på att hitta moment med 1*12. Finns inget större behov av 2 klingor fram när man har såpass bred spännvidd på kassetterna som man har idag.

Kneecap sa:
Tjena!

Ingen större skillnad på att hitta moment med 1*12. Finns inget större behov av 2 klingor fram när man har såpass bred spännvidd på kassetterna som man har idag.

+1 efter att gått från 2x till 1x så känner jag att det är mycket enklare att hitta rätt växel. Går snabbare att växla upp och ner inför klättring eller nedstigning. Personligen väljer jag hellre 1x12 än 2x11 just av den anledningen.

Tillbaka
Topp