Köpråd - Mtb till snabbt växande 12-åring...

Hej!

Jag står i begrepp att köpa en mountainbike till min 12-åring och hittade först Trek Marlin 5 via google och tyckte att det verkade vara en bra hoj för en godtagbar slant. Men min vana trogen så googlade jag lite mer på denna cykel och hittade hit där den blev ganska hårt åtgången. Köpråden som istället dök upp var Grand Canyon 5/6/7 och Trek X-Caliber 7/8/9 som tydligen ska vara mycket bättre (och något dyrare). Så långt så väl!

Det jag dock blir osäker på är storlek på cykel och då framförallt gällande Grand Canyon eftersom den beställs online. Min 12-åring är just nu 165 cm lång, men det är ju något som förändras snabbt. Hans storebror som är 1½ år äldre är redan 185 cm, så hur ska man tänka gällande cyklar för någon som troligen kommer att växa en decimeter per år de närmsta åren?

Sedan så vet jag inte hur pass bra cykel/mycket pengar som man bör lägga på en cykel för en p12:a? Jag vet inte om han kommer att tycka att det är roligt med moutainbiking? Cykeln ska ju även fungera att pendla till skolan på (2 km enkel resa) och liknande vardagsturer.

Det kanske finns andra märken/modeller som jag bör överväga? Helst vill jag inte lägga mer än 6-8 tusen på cykeln, lite beroende på hur länge den räcker när han växer.

Vi bor i Linköping så det finns ju ett gäng mer eller mindre bra handlare i närområdet, någon som rekommenderas? För er med lokal kännedom så är tanken att han ska trampa runt i mtb-spåren i Vallaskogen, det känns som att de skulle passa en glad junior?

Stort tack på förhand!

/D

Tycker att begagnad skulle bara bäst, om man kan hitta något lämpligt.

Kan man parkera en fin cykel vid skolan? En Canyon Grand Canyon 5 verkar lämpligt för ändamålet, största nackdelen är stålfjäder i gaffeln och billiga däck, men i den prisklassen får man inte bättre. Canyon rekommenderar för små cyklar. Jag skulle rekommendera M, då funkar den lite längre.

Hej.
Paradoxen i din fråga e att du vill ha en bra hoj, som går att använda till skolpendling. Fel :-). En bra hoj kan han inte pendla till skolan med för då blir någon annan lycklig ägare till den. Skogshoj, eller skolhoj. Marlin är inte en mtb, det är en hoj som ser ut som mtb. X-caliber börjar likna skogsmtb och kan i snälla fall klassas som instegs-mtb för skog.
Pga att han e ett barn, lång men fortf barn, så rekommenderar jag att du håller dig till 27,5" iaf. 29" passar från ca den längden men kräver lite mer teknik av piloten. Iaf i skogen.
För skog spelar märke inte så stor roll, dock ska du satsa på en hoj som har bakväxel med clutch och helst rockshox gaffel. Där hamnar du redan på ca 11000 kr för lägsta nivån i hierarkin. För skolpendling funkar 29" utmärkt och där spelar inte bakväxle o gaffel så stor roll om din grabb bara vill se cool ut. Utbudet för coolhet e stort.

Om du köper en något för stor cykel kan du krympa den tillfälligt med en kort styrstam. Sen byter du tillbaka till den längre styrstamen när han växt en bit. Skillnaden i längd mellan två ramstorlekar brukar vara ca 25 mm. Det har funkat bra för oss. Det är ändå snart vinter och till våren har han säkert växt en bit till.

Stort tack för de första mer eller mindre konstruktiva svaren!

Gällande storlek på cykel så efterfrågar jag ju som sagt tips, jag cyklar inte själv och kan inget kring detta så jag vet inte hur mycket en cykel kan växa tillsammans med sin ägare. Spontant så tänker jag att sadeln/stången kan höjas och då hänga med ett tag till? Men det kanske finns andra parametrar att ta hänsyn till?

Begagnat skulle absolut kunna vara intressant men då ska jag ju också veta vad jag ska leta efter. Och det vet jag ju inte. Jag har ej heller koll på vilka delar som slits snabbare än andra och vad som blir svårt/dyrt att byta ut.

Gällande stöldrisk så är väl den ganska hög i Linköping så att investera i bra lås och kedja/kätting/bygellås är ju ett måste. Några köpråd även här? Funderar även på om det finns gps-skydd som man kan spåra cykeln med?

Jag förstår att många av er som är hardcore-cyklister aldrig skulle glo på en cykel under 100 kkr och att ni jagar gram både här och där, men för att hitta en cykel som passar en blivande tonåring och med en inte allt för tjock plånbok så måste jag förhålla mig till verkligheten. Jag cyklar som sagt inte själv men jag vill gärna sporra min sons nyfunna intresse för detta så gott jag kan.

Jag har full förståelse för att en mtb i efterfrågad prisklass inte erbjuder det bästa som går att finna men man måste börja någonstans.

Gällande utseende så efterfrågar jag en funktionell cykel, coolhet är ingen faktor som varken jag eller min son efterfrågar om det kunde misstolkas i trådstarten?

Vänligen,
D

Gå till decathlon, köp en mtb som inte är billigare än 4k, sälj den och köp en ny när grabben är för lång. Min dotter har en cykel därifrån, och jag skulle säga att kvaliteten är långt över priset om du jämför med märkescyklarna i samma prisklass.

Annars verkar Marin Bob Cat kunna vara något för ungdomar, men då är det internet eller möjligen Bikester i Stockholm.

Mitt råd efter att ha gjort precis samma resa är:
Köp begagnat.
Han kommer förmodligen slita något överjä*ligt på cykeln men inte på ett sånt sätt som du tror. Den kommer stå utomhus hela dagar, gärna lutad med ramen mot ett cykelställ. gaffeln kommer klegga ihop, ramen kommer skavas ned överallt, han kommer inte tvätta cykeln. Han kommer cykla lillklinga-minsta i bak, så drivlinan kommer låta tröskverk efter 6 månader. Finns det saker som går att pilla bort tex. en justering på gaffeln, så kan du ge dig tusan på att någon avundsjuk kommer bryta av den. Sadeln kommer efter ett tag se ut som att någon gått lös på den med kniv.

Men det här kanske bara är mina erfarenheter. Vad vet jag.

Mitt råd efter att ha gjort precis samma resa är:
Köp begagnat.
Han kommer förmodligen slita något överjä*ligt på cykeln men inte på ett sånt sätt som du tror. Den kommer stå utomhus hela dagar, gärna lutad med ramen mot ett cykelställ. gaffeln kommer klegga ihop, ramen kommer skavas ned överallt, han kommer inte tvätta cykeln. Han kommer cykla lillklinga-minsta i bak, så drivlinan kommer låta tröskverk efter 6 månader. Finns det saker som går att pilla bort tex. en justering på gaffeln, så kan du ge dig tusan på att någon avundsjuk kommer bryta av den. Sadeln kommer efter ett tag se ut som att någon gått lös på den med kniv.

Men det här kanske bara är mina erfarenheter. Vad vet jag.

Då behöver man ett 1x12 drivlinan och en kevlar sadel. Har ingen lösning för gaffeln förutom stel.

Beggad 26a och du kan få ganska mycket cykel för pengarna.
min grabb cyklar på min gamla cannondale , jag 180 cm han 140 , kortare stam smalare styre å kortare vevar , men till skolan får han ta ett biltemavrak som jag fick av en granne.
Mange

Stjäls det verkligen så mycket cyklar sub 10kkr på skolgårdar? Jag själv körde alltid med mina mtb till skolan och än så länge har det gått bra för mina barn med woom och early rider.. tänkte fortsätta så.

Vi köpte en Scott Voltage 26 tum begagnat till då 11åringen.Och det visade sig att han verkligen ville cykla i skogen. Hoppar på allt han ser osv men även längre turer.... och nu ett år senare, framdämparen är i princip slut(den pallar inte detta). Sen på slitagesidan är det nästan bara ovansidan av bromshandtagen som tagit stryk så ett handtag och bromsklossar har bytts ut.

Nu eftersom han verkligen gillar detta så letar jag efter något tåligare....antagligen en Vitus någon modell run 10k i medium 27.5

Om ingen annan har något spännande tips. Luftfjädring är ett måste dock

Tillbaka
Topp