Köpråd MTB

Paavola

Medlem
Köpråd MTB
Tjena,

jag är grymt sugen på att köpa en mountain bike för träning och rekreation. :)

Tanken är att cykla mest i skogen på stigar, både uppför och nerför, men kanske även lite längre sträckor på diverse underlag även om inte det är huvudanledningen till köpet.

Är ca 190cm och matchvikt på 95 pannor.

27,5” 29”? Märke? Modell? Att tänka på, osv.

Jag har försökt spana begagnatmarknaden också, men det verkar ganska segt där. Kan väl också tilläggas att jag kan tänkta mig att betala typ 8-12k för en cykel.

Ni verkar ha stenkoll på det här, vilka cyklar lämpar sig bäst?

/Kalle

Köpråd MTB
Hej,

Allt här inne är nytt för mig, men ska spana efter de ”nya länkarna”.

Jag tycker jag beskrev användningsområdet ganska bra, mycket bättre än många andra forumtrådar jag läst här inne. Då jag inte har en cykel ännu, eller cyklat i modern tid kan jag inte precisera mig bättre än så.

/Kalle

Köpråd MTB
Jag missade just det stycket, mitt fel. Men du vill ha en helt vanlig mountainbike med andra ord. Rätt storlek är viktigt, efter det är att DU ska tycka att cykeln är snygg för då använder du den mer.
Det spelar ingen roll vad enstaka komponenter är på cykeln. Ram och gaffel ska du satsa på. Gaffel med luft (inte fjäder). Nu är det snart helg så åk runt och kolla lite och provcykla vettja. 29" ska du ha. :)

Köpråd MTB
Vill bara tillägga att jag googlat väldigt mycket, och läst på osv osv.

Men det är roligt om man kunde få nå direkt input från folk som vet mer än en själv och har erfarenhet.

Men det kanske är fel forum(?)

Köpråd MTB
Vitus och Rock Machine är två märken som verkar ha prisvärda cyklar just nu.
Har ingen erfarenhet av någon av dem, men har sett att de rekommenderas frekvent. Men klippen kan vara slutsålda nu.

I den prisklassen du letar brukar det rådas att köpa en hardtail (endast dämpning fram). Vill man ha fullgung brukar man behöva gå upp några tusenlappar till.

Köpråd MTB
Ok, Sentier... bra tips, men kändes lite sådär att beställa från en sån sida? Men kanske är bra..

Och vad jag har förstått så är ”less is More” när det gäller antalet växlar... det är inte som när man var liten och skulle ha 24 eller 27 växlar, nu verkar det vara typ 9-12 växlar? Mindre problem och bättre kvalité på grejerna antar jag?

Har en cykelbutik i närheten som säljer Trek, tänkte åka förbi där imorgon och prata med dem. Är det något att se upp med med det märket?

Köpråd MTB
Sixten Fors sa:
+1 på Sentier 29 ovan i största storlek 52 cm.

Även Votec VC i stl XL är bra köp https://www.bikester.se/562154.html

Välj någon av dem så får du en modern och kul mtb till rätt pris.

Ok, tacksam för alla svar.

Votec har jag faktiskt spanat in. Ser fin ut.

Men det som jag läser om i många trådar är typ ”köp inge gammal skit” alltså gammal teknik?

Hur vet jag om cykeln är modern och inte bara ett paintjob typ?

Köpråd MTB
Paavola sa:
Sixten Fors sa:
+1 på Sentier 29 ovan i största storlek 52 cm.

Även Votec VC i stl XL är bra köp https://www.bikester.se/562154.html

Välj någon av dem så får du en modern och kul mtb till rätt pris.

Ok, tacksam för alla svar.

Votec har jag faktiskt spanat in. Ser fin ut.

Men det som jag läser om i många trådar är typ ”köp inge gammal skit” alltså gammal teknik?

Hur vet jag om cykeln är modern och inte bara ett paintjob typ?

Här är en sökning: https://happyride.se/forum/search.p...atch_dates=30/match_forum=ALL/match_threads=0

Läs alla trådarna. Finns mycket skrivet senaste månaden.

Köpråd MTB
Paavola sa:
Ok, Sentier... bra tips, men kändes lite sådär att beställa från en sån sida? Men kanske är bra..
Det är en välkänd och respektabel sida. Inget att oroa sig för. När jag beställde därifrån för några veckor sedan klantade något fraktbolag sig, så paketet studsade vid svenska gränsen och skickades tillbaka. Jag fick pengarna tillbaka på mitt konto utan att ens behöva kontakta kundtjänst.

Paavola sa:
Och vad jag har förstått så är ”less is More” när det gäller antalet växlar... det är inte som när man var liten och skulle ha 24 eller 27 växlar, nu verkar det vara typ 9-12 växlar? Mindre problem och bättre kvalité på grejerna antar jag?
Typ så ja. Har man tre klingor fram blir man mobbad av de coola cyklisterna. Men många växlar bak är fortfarande tufft.

Paavola sa:
Har en cykelbutik i närheten som säljer Trek, tänkte åka förbi där imorgon och prata med dem. Är det något att se upp med med det märket?
Ett av världens största cykelmärken. De har antagligen allt mellan billigt skräp och proffscyklar.
Man får alltid mer cykel för pengarna om man köper via nätet. Om du köper i butik så måste du känna att du är villig att betala mer för någon form av mervärde. Annars är det inte värt det.

Köpråd MTB
Enligt denna info kommer Bikester (kanske) att fylla på med Votec VC i stl. XL https://happyride.se/forum/read.php/1/3330308/3332114#msg-3332114 men man vet aldrig

Vitus däremot vet jag inte om de kommer att fylla på med fler Sentier 29 och Sentier 29 VR. Wiggle har sålt slut på alla och produkten har "utgått" ur sortimentet, systerföretaget CRC som tar >1000 kr mer för samma cyklar har några enstaka exemplar kvar:
5 st Sentier 29 i stl 52 http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766
3 st Sentier 29 VR i stl 52 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-sentier-29-vr-ht-bike-sram-nx-1x11-2018/rp-prod159768

Köpråd MTB
Sixten Fors sa:
Enligt denna info kommer Bikester (kanske) att fylla på med Votec VC i stl. XL https://happyride.se/forum/read.php/1/3330308/3332114#msg-3332114 men man vet aldrig

Vitus däremot vet jag inte om de kommer att fylla på med fler Sentier 29 och Sentier 29 VR. Wiggle har sålt slut på alla och produkten har "utgått" ur sortimentet, systerföretaget CRC som tar >1000 kr mer för samma cyklar har några enstaka exemplar kvar:
5 st Sentier 29 i stl 52 http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766
3 st Sentier 29 VR i stl 52 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-sentier-29-vr-ht-bike-sram-nx-1x11-2018/rp-prod159768

Tjena,

jag har maialt och frågat bikester om de kommer att få in fler XL, jag såg också den tråden om att han hade frågat. Får se vad de svarar.

Sentier legade jag precis mellan två storlekar, är 190 och innerben 86 cm... Har med andra ord en ganska lång rygg.

Om vi tänker renodlad stigcykling, är det helt fel med en 27,5+ ?

till exempel den här

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/roscoe/roscoe-9/p/21618/

Köpråd MTB
Paavola sa:
Trek's bakaxeln är icke-standard QR 5x141 mm, undvik som pesten!
Lite snålt med Ø32 RS Recon 120 mm slaglängd i den prisklassen.
13000 kr och 13,5 kg är lite tungt och dyrt kan jag tycka.

Här är en annan 27+ cykel med som känns lite hetare:
Riktig Boost 12x148 mm genomgående axel bak som följer industristandard, alla hjul passar.
Lyxigare Ø32 mm Reba RL gaffel med 140 mm slaglängd.
30 mm fälgar och 2,6" breda Maxxis däck
Väger 12,5 kg.
http://vitusbikes.com/products/sentier-vrs-2018/ samt http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-mountainbike-2018-slx-1-x-11/ finns kvar i 52 cm som är rätt storlek.

Finns även i ännu ballare utförande med en kraftigare Ø35 mm RS Revelation RC gaffel http://vitusbikes.com/products/sentier-vrx-2018/ och http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrx-mountainbike-hardtail-xt-1x11-2018/ vilket inte är så dumt då du väger 95 kg. Finns kvar i stl 52 cm. Men den har "bara" 27 mm fälgar och 2,3" breda däck vilket inte är "plusdäck". Det går iofs. att sätta 2,6" däck på fälgarna när originaldäcken är utslitna. Riktigt fin cykel.
SenVRX.jpg

Vitus har också heldämpade cyklar som är riktigt bra och prisvärda, dessa tre modeller finns i lager i rätt storlek. Två 27,5" och en 29".
esc2.png

Köpråd MTB
Paavola sa:
Sentier legade jag precis mellan två storlekar, är 190 och innerben 86 cm... Har med andra ord en ganska lång rygg.
Vilken sadelhöjd sitter du på när du har sadeln på effektiv höjd för att sitta och trampa? Avstånd från centrum vevparti till topp av sadel? Jag gissar på 78,0-78,5 cm.

Köpråd MTB
Sixten Fors sa:
Paavola sa:
Vilken sadelhöjd sitter du på när du har sadeln på effektiv höjd för att sitta och trampa? Avstånd från centrum vevparti till topp av sadel? Jag gissar på 78,0-78,5 cm.

76-77 cm lite beroende på hur jag mäter. Satte i centrum på vevparti och upp mot sadeln, sedan beror det på var på sadeln jag ska sluta mäta, blir ju en liten vinkel.

Köpråd MTB
Paavola sa:
Sixten Fors sa:
Paavola sa:

76-77 cm lite beroende på hur jag mäter. Satte i centrum på vevparti och upp mot sadeln, sedan beror det på var på sadeln jag ska sluta mäta, blir ju en liten vinkel.
Anledningen till varför jag fråga är för att räkna ut hur långt sadelrör du kan ha.
Vitus XL har 52 cm sadelrör, Vitus L 48 cm. Onödigt långt, något som Vitus fått kritik för.
Dropperns slaglängd 15 cm + dropperbeslag/sadel 10 cm = 25 cm.
Sadelhöjd XL 52 + 25 = 77 cm, Large 48 + 25 = 73 cm.
Ungefär. Alltså, 52 cm sadelrör är i längsta laget om 15 cm dropper används.
Två alternativ: 1) Köpa Large. 2) Köpa XL och kapa sadelröret 2 cm med en vinkelslip/kaptrissa, vilket är vad jag hade gjort :)

Köpråd MTB
Utrustningen. Från VR till VRS:
Från Recon till Reba, lättare gaffel med rör i alu istf. stål.
Från 11-42T till 11-46T kassett, större omfång.
Från 30 till 32T klinga fram, högre högsta vxl.
Lite lyxigare grupp/bromsar.
Från fast till dropper stolpe.

Från VRS till VRX:
Från 32 mm Reba till Revelation RC med 35 mm diameter gaffelben.

Sentier 29 finns inte i VRS eller VRX utförande.

Med din längd skulle jag nog köpa 29" om HT. Billigaste Sentier 29 i stl. XL från CRC räcker långt.

Köpråd MTB
Alltså... jag blir inte klok på det här med storlek på Sentier.

Jag kollar både på 29:an från CRC och VR+ från Wiggle... (storlek på hjulen för mig känns som skit samma #nybörjare)

Jag ligger alltså precis mellan 19" L och 20,5" XL.

Innerbensmått är precis 86, och jag kontrollmätte mig själv bara för sakens skull, 189cm (säkert skit samma, men man börjar väl bli så gammal så man har börjat krympa)

Jag blir lite extra fundersam efter att jag läst en review på CRC där en kille skriver såhär om 29":aren

"Should have ordered one size smaller, I am 6'2" and got large"

6'2 är enligt mina beräkningar i princip exakt 189cm, och han tyckte en L, dvs 19" var för stor, känns ju helt vrickat. (?)

Då tänker jag att en XL blir helt fel (?)

Det är ju som trist när man inte har möjlighet att provcykla dessa fina cyklar.

VR+ modellen har dessutom 471 i reach, istället för 29" som har 468 på samma storlek XL.

Är det så att man med hjälp av kortare styrstammar kan få cykeln att kännas ungefär lika stora, eller vad kommer skillnaden vara mer förutom avståndet till styret? Bör man alltid välja den större när man är ganska precis mellan två storlekar?

Mycket frågetecken just nu... :-)

Och tack än en gång för all hjälp, det här är verkligen ett grymt härligt forum!

Köpråd MTB
Paavola sa:
Alltså... jag blir inte klok på det här med storlek på Sentier.

Är det så att man med hjälp av kortare styrstammar kan få cykeln att kännas ungefär lika stora, eller vad kommer skillnaden vara mer förutom avståndet till styret? Bör man alltid välja den större när man är ganska precis mellan två storlekar?

Mycket frågetecken just nu... :-)

Och tack än en gång för all hjälp, det här är verkligen ett grymt härligt forum!

Sentier 29an är rolig kan jag intyga, jag har den enklare varianten. Vilken storlek du skall välja beror väl lite på vad du har för preferenser. Jag vill inte att cykeln skall kännas för stor och jag vill inte krossa familjelyckan mot överröret så jag har nog en fallenhet mot att välja cyklar som är lite mindre. Sen är jag inte alls lika vetenskaplig som Sixten Fors, nog för att jag alltid sneglat på geometritabellerna genom åren och jämfört mina cyklar och så.

Men är du helt grön blir ju allt detta geometri-siande lite överkurs. Så frågan är väl om du står ut med en cykel som känns lite för liten eller en som känns lite för stor. Båda har sina nackdelar och du kommer inte veta förrän du provat, jag misstänker att Sixten rekommenderar den större. En sanning med modifikation är att det är lättare att anpassa en lite för liten cykel än en som är för stor.

Köpråd MTB
Precis, det känns inte som att jag hade gillat en cykel som känns lite för stor, heller lite mindre då... kanske...

Hur som helst verkar man kunna göra lite åt saken om man skulle uppleva den som lite för stor eller liten. Men vad jag har läst här på forumet är det som att de flesta kör på en större storlek om man ligger mellan två.

Men vad f*n vet jag egentligen... har cyklat på en 28” biltemacykel för 990:- senaste tio åren... :-D

Köpråd MTB
Det där med storleksrekommendationer går efter trender och tyckare. Det var inte alls länge sedan happy tyckte att man skulle välja den mindre storleken. Går trender i allt.
Nu är det Sixten som berättar för nytt folk vad han tycker är bra och prisvärt så köps det. Bra köp hittar han ofta om man vill ha fulmärken dock. Geometri och storlekar... Ja det är väl en annan femma...
Men kudos att han orkar svara vitus eller rock machine i tre nya trådar per dag.

Xl bör ju fungera utan att ha jämfört måtten. Du har korta ben och lång överkropp så då är det bättre med en lite längre cykel kan jag tycka.

Köpråd MTB
Paavola sa:
Alltså... jag blir inte klok på det här med storlek på Sentier. Innerbensmått är precis 86, och jag kontrollmätte mig själv bara för sakens skull, 189 cm
Skillnaden i reach mellan 29" och 27,5+ kan du bortse ifrån, de är så lika stora som de kan bli. Jag hade valt 29" hjul för att de är större.

Jag tycker att storlekstabellen på Sentier stämmer rätt bra. L för 180-190 cm och XL för 190-200 cm så du bör kunna cykla på båda. Medium blir helt fel. Det är dock ett rejält hopp upp från L till XL. Cykeln blir ca 25 mm längre. Sadelröret 37 mm längre. Stack 9 mm högre.

Sadelröret på XL är 520 mm, med en 150 mm dropper (om du sätter dit en sådan) hamnar sadelhöjden på 77-78 cm. Vet inte exakt hur sadelröret på cykeln ser ut, men jag misstänker att den går att kapa 15-25 mm med vinkelslipen och flytta ner sadelklämman om så behövs.

Jag är 194 cm lång och trivs med att ha styret på ca 535-550 mm framför vevpartiet. För mig skulle det innebära en styrstam på 89-104 mm på Sentier 29 Large eller 67-82 mm på Sentier 29 XL. För mig är det absolut XL som gäller. Min Scale 900 XL har 530 mm långt sadelrör vilket funkar utmärkt, min sadelhöjd är typiskt 81-82 cm.

Köpråd MTB
Sixten Fors”] Vet inte exakt hur sadelröret på cykeln ser ut sa:
350304[/ATTACH]

Blir nog lite mer jobb än att bara kapa då man måste såga eller fräsa ner nya spår för att sadelklämman ska kunna greppa sadeln.

På gamla goda tiden hade man ingen sådär sofistikerad sadelklämma. :-)

Bilagor

• 99E25F7D-E9B8-40BC-B2D1-A25DB4CFF7F4.jpeg
    99E25F7D-E9B8-40BC-B2D1-A25DB4CFF7F4.jpeg
    41.8 KB · Besök: 137
Köpråd MTB
Sixten Fors sa:
Då ramen är alu är det lättjobbat. Kaptrissa på lilla vinkelslipen. Kapa, förläng spåret, flytta ner klämman :)

Ok, vi siktar på XL då... låter ändå mer coolt än L... :) jag kommer att vänta med droppern ett tag, måste lära mig cykla först! :-D

Återkommer...

Köpråd MTB
Det fick bli en VR+ (XL) från wiggle, beställde igår. (tror jag klicka hem den sista)

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-2018/

Magkänslan säger 27,5+ efter allt jag försökt läsa på och NÖRDA ner mig, så för mig som oerfaren känns det som att det kvittar, oavsett min längt mm. Sedan att det känns som att man får lite mer för pengarna från wiggle då det var lite billigare där.

Den lär ju gå att cykla på, annars är det bara att byta! :-)

Så tack än en gång för all hjälp och matnyttig information.

/Kalle

Köpråd MTB
Jag är 184 och har 86 långa ben. Kör en Vitus Sentier 27,5 2017 L med samma sadelrörslängd som den modellen du köpte. Sadeln sitter på 77 cm och jag har 57mm tillgodo med en Brand-X 120mm. Om XL är 37mm längre får du alltså plats med en 140mm lång dropper.
One-Up's nya bygger mindre i höjd och går ju justera hur man vill i längd och verkar lovande!

IMG_20171101_082752_966.jpg

Senast ändrad:
Köpråd MTB
dnleriksson sa:
Jag är 184 och har 86 långa ben. Kör en Vitus Sentier 27,5 2017 L med samma sadelrörslängd som den modellen du köpte. Sadeln sitter på 77 cm och jag har 57mm tillgodo med en Brand-X 120mm. Om XL är 37mm längre får du alltså plats med en 140mm lång dropper.
One-Up's nya bygger mindre i höjd och går ju justera hur man vill i längd och verkar lovande!

Ok, tack för info.

Då är vi nästan lika stora då, förutom att min överkropp är 5cm längre då. Tror du jag funkar på en XL? :)

Köpråd MTB
MysteriousMike sa:
Trevligt tråd och mkt bra info för en nybörjare på MTB! :-)
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att själv klicka hem en Sentier 29 när jag springer på denna;
http://www.wiggle.se/fuji-tahoe-13-mountainbike-29-tum/
Hur står den sig i jämförelse? Är rädd att jag lockas av rabatten!
mvh/Mike
Jättekul, sluta trolla nu... :)

Kolla geotabellen, här största storleken:
Tahoe 29: Styrhuvud 71°, sadelrör 533 mm, hjulbas 1112 mm, reach 403 mm.
Sentier 29: Styrhuvud 66,5°, sadelrör 520 mm, hjulbas 1208 mm, reach 468 mm.

Ser du någon skillnad? Vilken av dem är kort/hög/brant och vilken är long/low/slack? Vilken av dem är en cykel för asfalt och vilken är för skogen? Vilken suger och vilken äger?

Bilagor

• vs.png
    vs.png
    78.3 KB · Besök: 88
Köpråd MTB
Sixten Fors sa:

Ser du någon skillnad? Vilken av dem är kort/hög/brant och vilken är long/low/slack? Vilken av dem är en cykel för asfalt och vilken är för skogen? Vilken suger och vilken äger?

Till och med jag börjar fatta det här med geometrin nu, på de där två så ser man med blotta ögat en grymt stor skillnad om man växlar mellan dem i två flikar på browsern. Kul, man borde nästan få högskolepoäng för det. :D

Köpråd MTB
Sixten Fors sa:
MysteriousMike sa:
Trevligt tråd och mkt bra info för en nybörjare på MTB! :-)
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att själv klicka hem en Sentier 29 när jag springer på denna;
http://www.wiggle.se/fuji-tahoe-13-mountainbike-29-tum/
Hur står den sig i jämförelse? Är rädd att jag lockas av rabatten!
mvh/Mike
Jättekul, sluta trolla nu... :)

Haha! Oerhört ledsen att min okunskap trollar dig :-)

Dock väldigt tacksam att du tar dig tid att dela med dig :-)

Två till frågor från en novis;
Vilken skillnad på komponenterna kommer jag uppleva på Sentier 29 och Sentier 29 VR HT?
Blir asfaltsergonomin väldigt lidande pga denna geometri? (jag har 20km asfaltscykling enkel väg till "bästa" mtb-spåren)

mvh/Mike

Köpråd MTB
MysteriousMike sa:
Haha! Oerhört ledsen att min okunskap trollar dig :-)
Dock väldigt tacksam att du tar dig tid att dela med dig :-)
Två till frågor från en novis;
Vilken skillnad på komponenterna kommer jag uppleva på Sentier 29 och Sentier 29 VR HT?
Blir asfaltsergonomin väldigt lidande pga denna geometri? (jag har 20km asfaltscykling enkel väg till "bästa" mtb-spåren)
mvh/Mike
Det går utmärkt att cykla 20 km asfalt till skogen med en Sentier 29, på inget sätt är det sämre än med Fuji Tahoe. Min XC-racer är lika long/low som Sentier men mindre slack. Tahoe är en extremt kort cykel med styret i knät, upprätt körställning, komfortgeometri med god uppsikt över trafiken, inget att snabbcykla med ens på grusväg. Det är inte en XC racer.

Skillnaden mellan 29 och 29 VR:

10 eller 11 växlar. Från fabrik samma utväxling på lägsta och högsta vxl. Men på VR går det att byta kassetten från 11-42T till 11-46T vilket ökar utväxlingens omfång (skillnad mellan lägsta och högsta vxl) från 382% till 418%.

Framgaffeln på VR har innerben i aluminium istället för stål, gör gaffeln kanske 200-300 gram lättare, i övrigt ingen skillnad. Alla fina gafflar har innerben i aluminium, det är aldrig någon nackdel om man sköter service av gaffeln, alltså ser till att byta/fylla olja i gaffelbenen minst 2 ggr per år i alla fall så att de inte går torr. Ett servicejobb som kräver en insexnyckel och 1 dl olja, jobbet tar ca 10 minuter.

Färgen.

Priset.

Tillbaka
Topp