Köpråd MTB

Flakmoppe

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Hej på er!

Jag och min far hade tänkt att vi skulle börja cykla mountainbike tillsammans och är ute efter varsin cykel som vi kan växa i. Farsgubben är snart 60 och är lite orolig över sina knän och funderar därför på en heldämpad cykel och jag är väl lite inne på samma spår trots mina "unga" 29 år. :)

Har kikat lite på polygon t7/t8 men dem finns inte i lager någonstans verkar det som.

Vad skulle ni välja om ni var i vår sits? Är det överkurs med en heldämpad eller vad tror ni?

Vi är ungefär lika långa runt 182-185cm

mvh

Senast ändrad:
Köpråd MTB
Kul!

Har du/ni nån känsla för hur ni vill cykla? Ut och nöta grus och stig? Utförsåkning? Teknisk körning?

Har ni någon ungefärlig budget?

Har ni några cyklar i dagsläget eller står ni helt nakna?

Köpråd MTB
Kul!

Har du/ni nån känsla för hur ni vill cykla? Ut och nöta grus och stig? Utförsåkning? Teknisk körning?

Har ni någon ungefärlig budget?

Har ni några cyklar i dagsläget eller står ni helt nakna?
Tjena!

Vill nog kunna göra det mesta, en allsidig cykel skulle vara optimalt.

Gällande budget så ligger den runt 15-25tkr per person. Vi vill gärna inte modifiera cyklarna till en början utan något man bara kan hoppa upp på och ha kul i standardutförande.

Inga cyklar i dagsläget om inte "gubbräcern" räknas ;)

Köpråd MTB
Tjena!

Vill nog kunna göra det mesta, en allsidig cykel skulle vara optimalt.

Gällande budget så ligger den runt 15-25tkr per person. Vi vill gärna inte modifiera cyklarna till en början utan något man bara kan hoppa upp på och ha kul i standardutförande.

Inga cyklar i dagsläget om inte "gubbräcern" räknas ;)
Right on, ride on!

Otur för er att jag var först på bollen… ?

…men min högst personliga inställning är att jag inte tilltalas så mycket av moderna vrålåk med heldämpning och kolfiber, men desto mer av gamla häckar eller för den delen nya cyklar utan dämpare men med fetare däck (29+ snarare än ren fatbike).

Då är ni också väl rustade att hänga på väskor och få varsin grym skjuts att bikepacka på. Det låter som att nästan vad som helst kommer att funka för era behov, och upp till ~25k kan man nog nästan säga att ju mer ni lägger desto bättre blir det, eller vad säger ni andra?

Jag gillar som sagt stela cyklar, ex Jones SWB/LWB, Surly this, that or the other med flera. Sen finns ju Pole hardtails (taival?), Stanton Switch9er och säkert massa mer.

Men detta är som sagt min personliga uppfattning. Nya moderna heldämpade cyklar är sannolikt överlägsna om ni vill köra brötigare stig och hoppa och studsa.

Köpråd MTB
Right on, ride on!

…men min högst personliga inställning är att jag inte tilltalas så mycket av moderna vrålåk med heldämpning och kolfiber, men desto mer av gamla häckar eller för den delen nya cyklar utan dämpare men med fetare däck (29+ snarare än ren fatbike).

Då är ni också väl rustade att hänga på väskor och få varsin grym skjuts att bikepacka på. Det låter som att nästan vad som helst kommer att funka för era behov, och upp till ~25k kan man nog nästan säga att ju mer ni lägger desto bättre blir det, eller vad säger ni andra?

Jag gillar som sagt stela cyklar, ex Jones SWB/LWB, Surly this, that or the other med flera. Sen finns ju Pole hardtails (taival?), Stanton Switch9er och säkert massa mer.

Men detta är som sagt min personliga uppfattning. Nya moderna heldämpade cyklar är sannolikt överlägsna om ni vill köra brötigare stig och hoppa och studsa.
Tror vi är rörande överens om att vi åtminstone vill ha dämpning fram. Att vi skulle hänga på väskor tror jag aldrig kommer hända utan det blir nog mer "hopp och studs" i vårat fall. :)

Köpråd MTB
Right on, ride on!

Lite mindre traditionellt svar (även om jag älskar stela hojjar för bikepacking/gravel) skulle vara att satsa på nått kring 140mm slag, även om slaglängd inte är allt så är de en lätt indikation på vad den är gjord för. När det var dags för sambon att handla 29" full gung så hade vi ish samma budget och in handlade en Trek fuel ex5, kändes som en bra "bang for the buck". Den har varit tillräcklig för henne att hänga med på röda DH stigar utan problem i Järvsö men vi har även vart på längre turer i Funäsfjällen (3-5 mil stig). Vår preferens är mer utförsinriktat och jag anser att jag hellre har något tyngre/kralligare hoj att släpa upp för att sedan släppa lös utför. Men i ert fall om han säger att han är osäker på knäna så kan en heldämpad vara att föredra då dessa tenderar att vara snällare när det blir lite stenigt/rotigt :)

Köpråd MTB
Lite mindre traditionellt svar (även om jag älskar stela hojjar för bikepacking/gravel) skulle vara att satsa på nått kring 140mm slag, även om slaglängd inte är allt så är de en lätt indikation på vad den är gjord för. När det var dags för sambon att handla 29" full gung så hade vi ish samma budget och in handlade en Trek fuel ex5, kändes som en bra "bang for the buck". Den har varit tillräcklig för henne att hänga med på röda DH stigar utan problem i Järvsö men vi har även vart på längre turer i Funäsfjällen (3-5 mil stig). Vår preferens är mer utförsinriktat och jag anser att jag hellre har något tyngre/kralligare hoj att släpa upp för att sedan släppa lös utför. Men i ert fall om han säger att han är osäker på knäna så kan en heldämpad vara att föredra då dessa tenderar att vara snällare när det blir lite stenigt/rotigt :)
Tack för svar. Letar som sagt något som finns i lager i dagsläget och Trek Fuel ex5 finns inte att köpa någonstans i vår storlek? Hur står sig den emot tex polygons cyklar ?

Köpråd MTB
Tack för svar. Letar som sagt något som finns i lager i dagsläget och Trek Fuel ex5 finns inte att köpa någonstans i vår storlek? Hur står sig den emot tex polygons cyklar ?
Skulle på rak arm säga att det verkar vara en bättre spec på polygon t8 men annars så är dem hyfsat lika i geometrin. Egentligen är det nog bara att ta den som finns i lager i dagsläget, men polygonsen verkade riktigt fina! :)

Köpråd MTB
Ifall 60-åriga farsan inte är så intresserad av att åka utför berg utan mer vill köra stigar, grusvägar o långlopp föreslår jag kortare slag än 140mm. Framgaffel på 100-120mm passar bättre i så fall. Beror helt på vilken typ av cykling man gillar bäst.

Köpråd MTB
Det är lättare att sitta ner mer och ha högre kadens? Kanske är lite skonsammare för knäna. Själva dämpningens effekt på knäna är nog liten.
Ja, man kan väl ha dåliga knä på olika sätt. Jag som har dåliga som i klena har inte sett någon koppling varken till HT eller helstelt. Det är relativt low impact jänfört med mycket annat.

Köpråd MTB
Ja, man kan väl ha dåliga knä på olika sätt. Jag som har dåliga som i klena har inte sett någon koppling varken till HT eller helstelt. Det är relativt low impact jänfört med mycket annat.
Låg kadens/för tung växel är klart tufft för knäna. Det fick mig att nästan behöva bryta min första cykelsemester som ”ungdom”.

Köpråd MTB
Cykelcentralen i Kristianstad har en Occam H30 i L i lager verkar det som.

Köpråd MTB
Musette I Malmö har en Fuel EX 5 i L i lager verkar det som

Köpråd MTB
Jo, det förstås, men skulle du krympa finns det en M..? kan hända att jag slarvläste som vanligt..⚡

Köpråd MTB
Polygon D7 har problem med sprickor i ram runt sadelstolpe.

Hade satsat på en T7 eller T8. Lär själv köpa en T7 när min storlek kommer in. Gillar färgkombon, priset och komponenterna duger att börja med.

Köpråd MTB
Vet inget om det men vilka år gäller det, hur omfattande isf?
Ingen aning, skummade polygongruppen på fejjan och såg några som haft sprickor. Polygon löste nya ramar utan krångel tolkade jag det som

FB_IMG_1644340364801.jpg

Köpråd MTB
Mmm, sökte lite på det och hittar även någon t7 och t8 som spruckit, känns inte som något generalfel direkt, handhavandefel kanske..?
men jag vet inte som sagt.

Köpråd MTB
Hej på er!

Jag och min far hade tänkt att vi skulle börja cykla mountainbike tillsammans och är ute efter varsin cykel som vi kan växa i. Farsgubben är snart 60 och är lite orolig över sina knän och funderar därför på en heldämpad cykel och jag är väl lite inne på samma spår trots mina "unga" 29 år. :)

Har kikat lite på polygon t7/t8 men dem finns inte i lager någonstans verkar det som.

Vad skulle ni välja om ni var i vår sits? Är det överkurs med en heldämpad eller vad tror ni?

Vi är ungefär lika långa runt 182-185cm

mvh
Rockrider Am 100s finns i L just nu!

Köpråd MTB
Köpråd MTB

Hur står sig oiz mot polygon t8?

Tillbaka
Topp