Köpråd Multiverktyg

Lonewolf

Ny medlem
Köpråd Multiverktyg
Behöver lite goda råd och omdömmen i ämnet!

Har hittils kört med Wictorinox Swiss Army Knife som fickverktyg (förutom insexkitet för såna saker) men har saknat en tång och tänker nu skaffa ett Multiverktyg med tång som även har kraftig avbitarfunktion.

Kommer att använda den både till hojandet och till övriga friluftsaktiviterer som fiske och båtliv så den måste tåla såna miljöer och användning, avbitaren ska klara att knipsa av en trasig eker, vajer eller en fiskkrok som fastnat på fel ställe och måste kapas för lättare borttagning, samt att knivblad och andra verktyg spärras i utfällt läge av säkerhetsskäl.

Så vilka fabrikat och modeller använder Ni och kan rekomendera och vad bör jag undvika??

Tack på förhand
Bosse

Köpråd Multiverktyg
Grymt nöjd med min Leatherman Charge, kapa eker är inget problem men att komma åt att kapa en krok kan ju göra ont. ;)

Något jag verkligen uppskattar är att komma åt kniven utan att öppna tången, dessutom med bara en hand.
Bits är rätt bra ibland men 'räckvidden' på de olika mejslarna blir lite lidande.

Kvalitén är i topp, garantin har jag haft nytta av flera gånger (25år(var senast i alla fall)), priset är väl inte det billigaste i Sverige men går att hitta på webshoppar för ok pris, Komplett.se har jag för mig var relativt billiga för att vara 'inrikes'.

Glömde nämna att alla verktyg låser i utfällt läge!

http://www.leatherman.com

Oj, nya Skeletool såg ju übermyko ut!

bnr-skeletool.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd Multiverktyg
HeHe ja den Skeletool måste ju vara kanon för alla gramjägare här på Happy ;-)

Låter bra att Du är nöjd och Leatherman är ju kända och visst är det 25 år garanti än och det skulle dem väl knappast våga ge om dem inte litade på sina grejor.

Vad har hänt när Du fått utnyttja garantin??

Klart det gör ont att plocka loss krokar som sitter i en själv men en bra avbitare gör iaf processen något mindre plågsam, jag har provat både med avbitare och med endast kniv tillgänglig så jag vet att en avbitartång är guld värd i det läget, men som sagt ont gör det oavseett men det får man ta som en man ;-)

Bosse

Köpråd Multiverktyg
SOG´s tänger är ruskigt bra. Jag har själv en Powerplier som är 10+ år och jag har inte några bekymmer med den. Jag skulle rekomendera en som heter Powerlock.
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=347

SOG har skruvar istället för nitar vilket innebär att man själv kan justera tängerna och det är även möjligt att i viss mån flytta om verktygen. Skulle nåt gå sönder så ska det finnas lösa delar att köpa så om man bryter av knivbladet tex så behöver man inte kassera tången. Powerlock har dessutom låsning på all verktyg och har SOG´s patenterade utväxling på tången.

Köpråd Multiverktyg
Någon som var med på samma tur där mitt billiga verktyg pajade när Johnny skulle rikta Christophers växelöra sa att Gerber tydligen har bredare käftar, vilket säkert både kan vara bra och dåligt. Men är det inte tight får man kanske mer kraft med en sådan.

Edit: Här är någon som har gjort ett subjektivt test/recension. http://www.knifecenter.com/knifecenter/leatherman/opinion.html

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd Multiverktyg
Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------

> Så vilka fabrikat och modeller använder Ni och
> kan rekomendera och vad bör jag undvika??

Jag har en Victorinox Swiss Tool, och den är visserligen oförstörbar -- jag misstänker starkt att den är byggd av samma material som en Terminator T-1000 -- men den är _tung_. Så tung att jag väldigt sällan har med mig den.
Min Leatherman Mini är däremot med överallt, och har ställt till med mycket otyg. För cykelbruk kompletterar jag den med en Topeak Alien II, som har allt utom just en tång.

/s-o

Köpråd Multiverktyg
Min röst faller på Leatherman CORE, uppföljaren till Supertool 200, som i sin tur var uppföljaren till Supertool.
En stadig pjäs med skönt grepp, bra tyngd och alla verktyg jag behöver. Leatherman klassar den som XL så den är inte det nättaste av verktyg, men i jobbet (snickare) prioriterar jag hållbarhet och vill att den ska vara greppvänlig.

core.jpg ht=494

Innan denna så avverkade jag två stycken SOG Switchplier inom loppet av ett år. Rent skräp.

Köpråd Multiverktyg
Jag har en Leatherman Wave som jag har använt både i yrket och på fritiden i två års tid, har aldrig haft några problem med tången. Rekommenderas starkt.

Köpråd Multiverktyg
Martin O skrev:
> Gerber 800 Legend. Den tången har jag till
> ekerklippning på jobb. Den har utbytbara
> hårdmetallskär som gör att man inte sticker sig
> på avklippta ekrar.
> Sågbladet är utbytbart och följer Black &
> Deckers och Skils standard för sticksågsblad.
> Ett rejält verktyg som håller för
> proffessionellt bruk.
> http://www.gerber-tools.com/Gerber-Multi-Plier-800
> -Legend-8239.htm
>
> //Martin

Jo den kollar jag också på och det som tilltalade mig med den var just dem utbytbara skären samt att tången är fjädrande vilket underlättar hanteringen men också sticksågsbladet som kan bytas beroende på behov och användningsområde.

Klarar den att klippa rostfria ekrar yrkesmässigt så borde den ju klara grova krokar någon enstaka gång samt lite annat klippjobb, samt klämma och vrida på div saker.

Hur är saxen på den, ordentligt vass eller??

Har sett den med två olika benämningar MP800 Legend och MP800 "Gator Jaw" Legend vad är skillnaden annat än ca 250kr i pris??

Bosse

Köpråd Multiverktyg
Vet inte vad det är för skillnad mellan Mp800 Legend och Mp800 "Gator Jaw" Legend. Undrar om det inte är samma ;)
Vad som är riktigt bra är Tången, kniven och sågen. Övriga verktyg ger inte så bra ergonomi. Jag har alltid en Victorinox Swiss Champ i fickan också och dess sax är överlägsen Gerbers när man klipper papper, tyg och naglar. Dessa två verktyg kompletterar varandra riktigt bra.

//Martin

Köpråd Multiverktyg
Martin O skrev:
> Vet inte vad det är för skillnad mellan Mp800
> Legend och Mp800 "Gator Jaw" Legend. Undrar om det
> inte är samma ;)
> Vad som är riktigt bra är Tången, kniven och
> sågen. Övriga verktyg ger inte så bra ergonomi.
> Jag har alltid en Victorinox Swiss Champ i fickan
> också och dess sax är överlägsen Gerbers när
> man klipper papper, tyg och naglar. Dessa två
> verktyg kompletterar varandra riktigt bra.
>
> //Martin

Mmmm.. tror också det är samma produkt men vill kolla, den i länken heter ju LegendT kanske en ny variant och om man läser produktbeskrivningen på länksidan så låter det ju som rätt verktyg för mina behov:

saxat från länken:
Product Description:
The Multi-Plier 800 LegendT is an entirely different kind of Multi-Plier. Designed for the user who needs extreme wire cutting ability, quick access to the components, spring loaded pliers, and a secure ergonomic grip, the new Multi-Plier 800 LegendT dominates the multi-tool category. Continuing the tradition of innovation, the new Gerber LegendT is the first multi-function tool with replaceable tungsten carbide wire cutter inserts. Much harder than any stainless steel, the Legend T wire cutter will cut through #2 hard carbon steel fishhooks, 1/16" piano wire, and 278lb stainless steel offshore fishing leader. In the event of damage, the triangular cutter can be rotated to a new edge with a Torx head wrench. When quick access to the components is a necessity, the LegendT has no equal. All components can be used without opening the tool, solidly locking into place once rotated out for use. The Multi-Plier 800 LegendT has a knife blade, scissors, Phillips screwdriver, small, medium, and large screwdriver, bottle opener, and patented saw coupler with RemGrit blade. The spring-loaded Fiskars scissors are the best scissors found on any multi-tool, being able to cut all braided fishing lines, hemmed denim, Cordura, and leather.

Klipper tången pianotråd så är den bra och härdad fiskekrok nämner dem med och dem är grymt hårda och saxen är Fiskars och dem är ju kända för sin skärpa och klipper saxen flätlina utan att fransa den så är den vass för det är inte många saxar som klarar såna!!

Nåväl det får bli efter stora julhysterin som jag gör något åt detta ;-)
Bosse

Köpråd Multiverktyg
Hittade en Leatherman Skeletool CX på blackfriday. Väldigt trevligt. Man kan köpa till bitsats så har man fler möjligheter att skruva. Men då man använder hela verktyget rakt ut så är det begränsad åtkomlighet på vissa ställen när man skruvar. Annars väldigt bra multiverktyg måste jag säga. Vikt 145 gram.

_1010748.jpg

Köpråd Multiverktyg
Sjukt nöjd men min Charge TTi men kunde inte hålla mig när jag såg ARC. Få se om den övertygar efter ett tags användande, känns riktigt bra så här långt.

Försökte med Free P4 men saknade vitsen för mycket.

IMG_20231026_172531-01.jpeg

Tillbaka
Topp