[Köpråd] Ny FR/DH -gaffel

Cuprinol

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp att hitta en lämplig gaffel till min Quake 7.3, svårt segment att leta i tycker jag. Ska vara förhållandevis lätt och palla med riktiga DH-slingor men ändå funka till den mysiga skogsturen. Freeride skulle man kunna kalla det. Det får inte vara för lågt AC-mått. Totem är rätt hög och det känns som det ska.

Just nu sitter det en Totem solo air monterad. Haft en del strul med den, fast nu verkar allt finemang. (Det gällde bara att hitta rätt person att meka med den). Oavsett om den kommer fungera bra i framtiden eller ej hänger dom dåliga vibbarna kvar i bakhuvudet trots trots att den funkar toppen just nu.

Gaffeln får gärna inte kosta en hel arm.

Vad jag har har hittat för alternativ än så länge:

* Marzocchi 66 ATA -07 och -08 - (luft, ställbart slag, konstig snabbkoppling)

* Marzocchi 888 ATA (lika som ovan fast DC?)

* Manitou Travis (Manipoo?)

* Manitou Sherman Breakout+ (billig)

* Boxxer Ride (U-turn, om man lyckas hitta nån, tung)

* Magura Wotan (Finns med luft, bara 160mm, ball, lätt, AM?)

* Specialbeställa gaffel typ en Brunn (jättedyrt och jättekonstigt/omständigt)

Snälla bullen, hjälp mig

Låter som att du ska behålla din Totem faktiskt. Annars Boxxer Team/WC. Fungerar alltid och relativt lätta.

Senast redigerad av en moderator:
Än så länge har du inte listat nån (i mina ögon) intressant konkurrent till Totem. Kör själv en Solo air och den är superbra. Vet inte vad du haft för problem med gaffeln? Ge tåtempålen en chans till, där lägger jag min röst.

Det låter precis som att du efterlyser den gaffel du redan har. Den enda gaffeln jag kan tänka mig har något att säga till om i samma klass är just 66:an. Men då vet vi ju båda att den gaffeln väger mer.

Skulle nog hålla mig ifrån DC-gafflar i det här läget om jag va du.

// Fischer

Manitou travis är den dåligaste gaffeln du någonsin kan hitta den suger verkligen hästballe, bottnar på en dirtramp gör den och dämpningen är skitkass så köp faan ingen manitou iallafall för då får du skylla dig själv :P

Tjopp! Här var det ju unisont värre. Skönt!

Låter som att jag ska inhandla lite smör till min Totem då om ni får bestämma... Kanske sådana där enduro fork seals.

Var kan man skicka RS-gafflar på riktigt bra service? Skulle ju kunna operera själv, men vore kul om det fanns nått t ex TFT skulle kunna göra med den. Kanske byta till mer driftsäkra packningar mm.

TFT RS Totem
Lyrik, Domain, Totem Forks

Price
Lyrik, Domain or Totem Coil or Solo Air,

TF Tuned Service - Clean, Inspect, New O-rings, Oils & Samurai Wiper Seals £75.00
Lyrik or Totem 2-Step, TF Tuned Service - Clean, Inspect, New O-rings, Oils & Samurai Wiper Seals £85.00
Add... Totem, Domain or Lyrik, Replace bushings & re-size £35.00
Add... Spring to match rider's weight on Lyrik or Domain U-turn - all springrates in stock £35.00
Add... Spring to match rider's weight on Totem - all springrates in stock £25.00

Eller menade du bygga om?

Senast redigerad av en moderator:
Jo jag såg det där på sidan, var ju att bygga om den eller typ uppgradera/trimma den med eftermarknadspackningar och sånt som vore lite intressant. Får väl mejla dom om det.

Annars har jag funderat lite på att köpa en lite mindre gaffel till åkningen här hemma i sthlm och en begagnad fetare kanske dc till de allt mer frekventa liftassisterade bergsbesöken. Svårt att få en vettig kompromissgaffel nu när man blivit lite vassare i stöket.

Tillbaka
Topp