[Köpråd] Ny fs mtb för tungviktare

Är nybörjare och håller på att kolla på en begagnad heldämpad mtb i prisklassen < 10000 men blir inte riktigt klok. Är rätt tung (105kg) och måste därför ha grejer som klarar min vikt.

1. Vad ska man tänka på som tungviktare när det gäller fjädringen?
2. Är det bättre att köpa en 7-8år gammal mtb vars nypris var 30' eller en några år gammal som kostade 15' ny? Vad har hänt med utvecklingen under dessa år?
3. Hur lång fjädringsväg ska man ha om man tänker rotiga och steniga stigar i Stockholmstrakten. Har också eventuellt planer på att köra cykelvasan.
4. Någon som vet en hos som passar? Har kollat lite på en Canondale prophet och en Scott Genisus.

Senast ändrad:
centertanksen skrev:
-------------------------------------------------------
> Är nybörjare och håller på att kolla på en
> begagnad heldämpad mtb i prisklassen < 10000 men
> blir inte riktigt klok. Är rätt tung (105kg)
> och måste därför ha grejer som klarar min
> vikt.
>
> 1. Vad ska man tänka på som tungviktare när det
> gäller fjädringen?

Att det skall vara luftgaffel och luftdämpare så du enkelt kan anpassa efter vikt.

> 2. Är det bättre att köpa en 7-8år gammal mtb
> vars nypris var 30' eller en några år gammal som
> kostade 15' ny?

Köp en ny. Online-handeln i EU har inneburit att priserna pressats ner, så en cykel för 30k listpris hos handlare för åtta år sen skulle troligen vara avsevärt billigare idag, om du förstår logiken.

Vad har hänt med utvecklingen
> under dessa år?

En del på geometri och bakfjädring/trampeffektivitet samt även vikt och styvhet. En del nya "standarder".

> 3. Hur lång fjädringsväg ska man ha om man
> tänker rotiga och steniga stigar i
> Stockholmstrakten. Har också eventuellt planer
> på att köra cykelvasan.

Stig: 100-140

CV: 80-100

> 4. Någon som vet en hos som passar? Har kollat
> lite på en Canondale prophet och en Scott
> Genisus.

Är du stor och tung titta på Cube. Deras Stereo-ramar är styva i absoluta tal. Iaf enligt BIKE Magazin.

Genomgående axel isf QR, taper/koniskt styrhuvud är också att föredra.
Breda fälgar (inte 19mm utan hellre 23-25 ca)

Några alternativ, nya, i 10k-segmentet.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2653326/2653394#msg-2653394

Lycka till!

Tack ett mycket bra svar! Tänkte nästan att priserna pressats och att de hojar som är 7-8år kanske inte skulle kosta lika mycket idag.

Vad är ett konat styrhuvud?

Hur ska man tänka med storlek på hjulen? Har väldigt korta ben för att vara 182. När jag tidigare hade en 29er så hade jag väldigt svårt att nå ner till marken och slog i de heliga delarna i ramen när jag grenslade över den.

Tillbaka
Topp