KÖPRÅD ny Gravel för pendling

JGSSON

Medlem
Hej! söker lite köpråd. Jag har haft en MTB som jag kört med på lite stig/grus men tänkte nu sälja av den och köpa en Gravel för att pendla med vår/sommar/höst. Jag har 2 mil enkel resa på mestadels landsväg men även lite grus och stadsmiljö. Taken är att jag ska ha cykeln för pendling och lite träning på landsväg/grus/lättare stig.

Har kollat på dessa i prisklassen 10-15K, ungefär där någonstans jag kommer landa. Kommer dock gärna undan så billigt som möjligt med en hyfsad cykel. Vilken skulle du välja och varför? Finns det något bättre alternativ? Stort tack på förhand!
White GX ltd
Ridley Kanzo
Triban
Scott Speedster
Nishiki DeTour
Diverge E5
Bergamont

Hej! söker lite köpråd. Jag har haft en MTB som jag kört med på lite stig/grus men tänkte nu sälja av den och köpa en Gravel för att pendla med vår/sommar/höst. Jag har 2 mil enkel resa på mestadels landsväg men även lite grus och stadsmiljö. Taken är att jag ska ha cykeln för pendling och lite träning på landsväg/grus/lättare stig.

Har kollat på dessa i prisklassen 10-15K, ungefär där någonstans jag kommer landa. Kommer dock gärna undan så billigt som möjligt med en hyfsad cykel. Vilken skulle du välja och varför? Finns det något bättre alternativ? Stort tack på förhand!
White GX ltd
Ridley Kanzo
Triban
Scott Speedster
Nishiki DeTour
Diverge E5
Bergamont
Reade XXL-cyklar är svåra att slå på pris (speciellt under reor), men det är bra om man är lite händig för att korrigera (ofta) bristfällig montering. Kanske smart att börja billigt och lära dig vad du gillar/saknar innan du klämmer i med name brand på nästa cykel? Det kommer alltid en nästa cykel.

White GX ltd
Ridley Kanzo
Triban
Scott Speedster
Nishiki DeTour
Diverge E5
Bergamont
Av de du listar skulle jag ta någon av cyklarna från XXL eftersom de har hydraulisk skivbroms av bra kvalitet. Mekanisk skivbroms blir något av en chansning med sti-reglage. Ridley Kanzo är snyggast så den hade jag valt.

Men då börjar man också komma nära i pris till en Canyon Grizl som var det jag faktiskt valde för ca 6 månader sedan men den är ju lite mer åt bikepacking/offroad-hållet.

Har inte kollat så noga, men t.ex. White:en verkar ha mycket "fästen" för att kunna hänga på grejor (jag vet, dålig beskrivning). Men jag köpte en Trek CrossRip LTD för ett antal år sedan, typ en gravel med drag från touring. Tycker den funkar bra som gravel, och för pendling. Men framförallt funkar den jättebra för cykelsemester. Den har fästen för allt, t.o.m. stöd (jaja jag vet, men det är väldigt praktiskt).

Om den är för pendling så antar jag att du inte är ute efter en raket, och då kan det vara en fördel med många fästen, om du någon gång ska cykelsemestra, eller bara att det är smidigt att hänga på väska när du pendlar.

Är den avskalad funkar den även som racer.

Det har nämnts ovan men köp inte Whitecyklar till ordinarie pris. De har regelbundet kampanjpriser och det är då man ska slå till.

Just nu har de kampanj på en Ridleyhoj. Tror dock inte den är något jättekap. Den kostade en tusenlapp mer än dyra Whitegraveln o verkade likvärdig vid en snabb koll.

Här på Happy har White GX Ltd av många ägare recenserats som ”prisvärd men livlös” när den köpts på kampanj för 8-10.000, och skall du pendla på den varje dag känns det ju som att du vill ha något med (rätt) feeling.

Hej, jag har ungefär samma frågeställning som JGSSON så får tacka för inputen ovan.

Är helt ny på cykling men vill börja pendla till jobbet 27 km enkel väg 2 dagar i veckan. Testade med biltema-bettan igår, och går det med den (cykelväg/grusig cykelväg/stadstrafik) så tänker jag att jag kanske klarar mig med en gravel istället för en elcykel?

Om man får passa på när det finns folk med erfarenhet omkring - vad skulle ni generellt ge för rekommendationer till en nybörjare, baserat på egna erfarenheter? Antingen specifik cykel, eller mer generellt som bra märken, bra prisklass vs. kvalitet&funktion, vissa komponenter, eller sätt tänka...?

Köpte white gx lite för 5år sedan bytte kedja och vajrar iår annars bara tuffat på året runt :)
Gav 4700isch på rea.
Vitus substance finns också allt från 899euro uppåt

Hej, jag har ungefär samma frågeställning som JGSSON så får tacka för inputen ovan.

Är helt ny på cykling men vill börja pendla till jobbet 27 km enkel väg 2 dagar i veckan. Testade med biltema-bettan igår, och går det med den (cykelväg/grusig cykelväg/stadstrafik) så tänker jag att jag kanske klarar mig med en gravel istället för en elcykel?

Om man får passa på när det finns folk med erfarenhet omkring - vad skulle ni generellt ge för rekommendationer till en nybörjare, baserat på egna erfarenheter? Antingen specifik cykel, eller mer generellt som bra märken, bra prisklass vs. kvalitet&funktion, vissa komponenter, eller sätt tänka...?
En gravel är perfekt för ändamålet. Har den hydrauliska skivbromsar så kommer även övriga komponenter att hålla acceptabel kvalitet. Det betyder att man får räkna med minst 15-20k ber. på märke, White-cykeln som nämns ovan kan ofta köpas billigare på kampanj.

Hitta en cykel som känns bra, märke är inte så viktigt egentligen. De flesta som säljs av "riktiga" cykelhandlare är åtminstone ok. Går du till en lokal handlare kan du ju få hjälp och guidning. Köper du från en stormarknad som XXL eller beställer på nätet så bör du vara bekväm med att montera ihop styre/pedaler osv samt göra vissa justeringar (ibland kommer cykeln inte perfekt justerad från fabrik).

Men om det bara är asfalt som är aktuellt så kanske inte en gravel är ett måste, en racer eller kanske "allroad"-racer funkar lika bra. Dock bra om det går att montera skärmar så man inte stoppas av lite blöta vägar.

Också viktigt att tänka på hur cykeln parkeras, en cykel för 20k ställer man helst inte fastlåst på stan utan den bör förvaras inomhus.

White GX ltd
Ridley Kanzo
Triban
Scott Speedster
Nishiki DeTour
Diverge E5
Bergamont

Som flera redan har skrivit så är CX/gravel den ultimata pendlarcykeln. Personligen gillar jag inte mekaniska skivbromsar, men det finns av skiftande kvalitet. Har du cyklat MTB så utgår jag från att du har haft hydrauliska bromsar och då kommer mekaniska att kännas som ett riktigt nedköp.

Någon refererar till att White GX ltd skulle kännas livlös. När det gäller den är det viktigt att vara medveten om att geometrin ändrades radikalt 2022. Det är den årsmodellen som säljs fortfarande. Det är samma ram som GX lite, men med en bättre gaffel enl uppgift. Jag har cyklat både grusväg och asfalt med GX liten och tycker att den är förvånansvärt bra. Nu var det länge sen jag cyklade Scott speedstern, men den vill jag avråda från. Det är en tråkig och livlös cykel. @Peth delar nog den bilden.

Tvärtemot vad en del skriver så kommer inte alla Whitecyklar på (någon betydande) rea. Efter att ha cyklat på GX liten så är jag öppen för att köpa GX ltd som andragravel (jag har en kolfiber CX), men den har inte kommit på rea trots att det är föregående års modell. Jag har redan en andragravel som i så fall skulle pensioneras, men 14 tkr tycker jag är för mkt för en andracykel. Då spar jag hellre pengarna och köper en finare förstacykel.

Jag skulle råda dig att provcykla. White GX ltd har en snäll sittställning. Jag misstänker att Ridleyn har en mer racig sittställning.

Ska du bara pendla behöver du inte en massa fästen. Var dock noga med att säkerställa att cykeln har fästen för skärmar. Det går att lösa ändå, men av egen erfarenhet vet jag att det kan bli ganska krångligt och då drar man sig för att ta bort skärmarna när man väl har fått dem på plats.

Senast ändrad:

Se mitt svar ovan. Tillägg till det - ett mer välkänt märke betyder normalt en sämre utrustad cykel givet samma prisnivå.

Ja du borde klara dig med en gravel. Börja om möjligt att bara cykla ena vägen. 54 km på en dag är mycket om man inte är tränad för det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp