Köpråd ny single speed

Köpråd ny single speed
Hej,

Jag skulle vilja ha lite köpråd, eller råd generellt om en ny single speed.

Jag har kört single speed de senaste 20 åren eller så. Jag har haft två cyklar, båda egenkonverterade MTB. 42/16 T, spacers till kassetbodyn bak, kedjespännare, osv.

Nu har ramen spruckit på min nuvarande, för andra gången, och jag känner att det nog är dags för en ny cykel eller ram. Lite ambivalent dock - det är ju "bara" ramen som spruckit och jag har hyfsade komponenter på cykeln i övrigt så det känns på ett sätt onödigt att köpa en komplett cykel. Men ss-ramar växer inte direkt på träd, och är ganska dyra (hittade en för 1500 men det luktar lite för bra...).

I och med att jag kört med konverterade MTB:er så har jag som sagt kört med kedjespännare, vilket är lite störigt. De bråkar alltid efter ett tag, kedjan hoppar eller skippar i alla fall ibland, trots rak kedjelinje, osv. I perioder har allt funkat perfekt och i perioder har det bråkat. I vilket fall så tänker jag att en ram/cykel med vertikala drop-outs vore bra, för att slippa spännare. Jag kommer ändå aldrig att köra med växlar igen.

Det finns förstås en massa alternativ - bygga egen från gamla delar eller nya delar eller köpa ny. Just nu lutar det mot att köpa en komplett cykel, då jag inte orkar mecket och kan ha otur med kedjelinjer och annat. Har tröttnat på sånt...

Krav:

- Helst vertikala drop-outs/slippa kedjespännare.
- Bromsar både fram och bak, helst v-bromsar, men kan även tänka mig u-broms om de har liknande verkningsgrad. Kan acceptera fotbroms och till och med ett nav med ett fåtal invändiga växlar (ja, jag vet, det blir ingen single speed då)
- Det skall gå att ha riktiga skärmar som täcker bra. Jag har fått hacka lite på min nuvarande som inte har alla fästpunkter.
- Plats för att sätta fast hållaren till ett bygellås.
- Sportig snarare än upprätt sittställning.
- Så lätt som möjligt.
- Hållbar. Kör minst 400 mil om året i alla väder som Göteborg bjuder på.
- Så underhallsfria komponenter som möjligt. Tänker att det finns olika varianter av nav och lager som är olika lämpliga för dåligt väder.

Jag har surfat runt en hel del och hittat två kandidater, som är ganska olika, i alla fall prismässigt:

CITYCYKEL SINGLE SPEED 500 GUL, Decathlon, 4000 kr

- https://www.decathlon.se/p/306292-1...-demodelsize-200xl/39387-demodelcolor-8550383

Cinelli Tutto Plus från Urban Bike Wear, 12000 kr

- https://www.urbanbikewear.com/cykla...ixed-gear-cyklar/cinelli-tutto-plus-2021.html

Rätt stor skillnad i pris för något som på ytan är samma sak, en avskalad cykel. Den första har fått hyfsade betyg och den andra också, om än få. Det är svårt att tolka betyg, de som är nöjda kanske inte cyklar alls lika mycket som jag ("varje dag" till jobbet, 8 km en väg, året runt, i princip oavsett väglag, i Göteborg)

Jag är snål som fan ? men kan tänka mig att "fläska på" för en gångs skull, jag har ju mina cyklar länge och gör mycket av meckandet själv.

Problemet är att jag inte har en aning om kvalitet och prestanda på den dyrare cykeln. Dyrt, i vissa fall, betyder bättre, men inte alltid. Jag tänker att det kan vara en rejäl skillnad i kvalitet i detta fall, men har som sagt egentligen ingen aning. Det är ju inte som att välja mellan Shimano XT eller Alivio på den gamla goda tiden...

Just det, hittade en intressant på Blocket också:

Cambridge - Fixie - Nybyggd! 6500

Kan noll även om det märket. Den är ju lite dyrare, men inte som ovanstående. Ser lite för fancy ut för mig, och jag vill nog ha ett annat styre, men i grunden verkar det vara en okej modell.

Sen finns ju alternativet att köpa en hyfsad MTB eller citybike och slakta växlar, men då är jag där med kedjespännare igen och potentiellt en massa meck...

Tips, kommentarer?

Tack!

PS. Bifogar bild på min nuvarande, min gamla älskling och fuskbygge som har delar från minst två cyklar ?

Bilagor

• PXL_20240129_060730281.jpg
    PXL_20240129_060730281.jpg
    725.8 KB · Besök: 216
Köpråd ny single speed
SS kan man köpa billig. Det fanns diskussion kring en SS ram i en tråd för några månader sen, men jag minns inte märket.

En viktig fråga är hur breda däck du vill kunna köra. Lvgbromsar är riktigt bra, men begränsar däck till kring 35 mm.

Köpråd ny single speed
SS kan man köpa billig. Det fanns diskussion kring en SS ram i en tråd för några månader sen, men jag minns inte märket.

En viktig fråga är hur breda däck du vill kunna köra. Lvgbromsar är riktigt bra, men begränsar däck till kring 35 mm.

Tack!

Jag kör rätt mycket med Continental Contact Plus City E-50 26x1.75 (47-559), så 47 mm antar jag. Men det är egentligen inte så viktigt. Jag kör aldrig med dubbat (bromsa och sväng aldrig så klarar man sig bra även om det är halt... ?) och sällan med grova gumminabbar heller. Kör 95 % på asfalt.

Antar att "Lvgbromsar" = "landsvägsbromsar" ?

Angående billigt så har jag inget mot det, men det skall vara hållbart också ?

Om du kommer ihåg vilken tråd det är så dela gärna. Jag skall försöka söka fram den själv.

Köpråd ny single speed
Jag minns inte vilken tråd det var, men kanske hade den landsvägsbromsar, så då skulle det inte funka. Det finns många tråd om SS-cyklar.

Jag vet inte om man (fortfarande) kan köpa SS-ram till 26" med fälgbromsar. Surly har trevliga SS-ram, men de är alla 27,5" eller 28" till skivbromsar (om man vill kunna köra breda däck).

Köpråd ny single speed
Jag är ganska dåligt bevandrad egentligen, men horisontella dropouts och fälgbroms innebär nog alltid att du måste justera om bromsarna när du spänner kedjan. Väl?

Hur stort problem det är i praktiken kanske kan diskuteras, men om du har 12000 i budget finns det ju ganska stora valmöjligheter kring vilken cykel du faktiskt kan köpa (*host* köp en med skivbromsar *host host*). ?

Gällande de där riktiga lågbudgetcyklarna får du tänka på att de saker som ändå slits på samma sätt som på vilken cykel som helst - hjullager, vevlager, bromsar, ytskikt osv - ofta är av extremt låg kvalitet. Ska du ha en cykel som rullar varje dag tycker jag du förtjänar en cykel som också är trevlig och långsiktigt hållbar.

Inga konkreta tips, men lite allmänt tyckande åtminstone..

Köpråd ny single speed
Har fått äran* att mecka med en del av dem där Decathlon cyklarna och jag kan direkt säga att hjulen brukar vara taskigt byggda varken speciellt raka eller runda och dem absolut billigaste componenterna i övrigt, frihjul och lager som packar ihop rätt fort i vintersaltade vägar.
Sedan brukar dem vara rätt dåligt injusterade också.
Med det sagt så har man bara kunskapen att gå igenom och åtgärda det efter man köpt den så är det nog fortfarande en slant man spar över cinellin.

Marknadsvärdet för en lös stål eller aluminiumram är fortfarande runt 8000-10000 och det sättet man kommer runt det på är att bara producera ohyggligt många av dem.

Köpråd ny single speed
Håller med om att fälgbroms låter onödigt bakåtsträvande för en cykel vars primära syfte är att funka året runt i utmanande förhållanden. Ett set Shimano-skivbromsar kostar inte många hundralappar, och brukar vara otroligt driftsäkra.

Den dag min Straggler dör eller blir stulen lurar jag på en sådan här ram:

Lagom ful/billig för att förvaras låst på stan, samtidigt som det borde kunna bli en ganska rolig cykel av det hela.

Köpråd ny single speed
Jag är ganska dåligt bevandrad egentligen, men horisontella dropouts och fälgbroms innebär nog alltid att du måste justera om bromsarna när du spänner kedjan. Väl?
Bra input som jag nog aldrig hade tänkt på tidigare. Det borde vara ett hyfsat litet problem efter man har kört in kedjan tänker jag. Att ha i åtanke!
Hur stort problem det är i praktiken kanske kan diskuteras, men om du har 12000 i budget finns det ju ganska stora valmöjligheter kring vilken cykel du faktiskt kan köpa (*host* köp en med skivbromsar *host host*). ?
Jag har aldrig haft och är inte helt emot skivbromsar. Lockad av att inte ha problem med bromsandet när det regnar eller snöar, samtidigt som jag är rätt van efter 25 års cykling med fälgbromsar i Göteborg... ? Dock inte lockad av att få ett tjutmonster som vissa har. Det sägs att om man väl får tjutande skivbromsar kan man få svårt att få bort ljudet, men det kanske är en skröna.
Gällande de där riktiga lågbudgetcyklarna får du tänka på att de saker som ändå slits på samma sätt som på vilken cykel som helst - hjullager, vevlager, bromsar, ytskikt osv - ofta är av extremt låg kvalitet. Ska du ha en cykel som rullar varje dag tycker jag du förtjänar en cykel som också är trevlig och långsiktigt hållbar.

Inga konkreta tips, men lite allmänt tyckande åtminstone..
Det lutar mot en lite dyrare, alternativt köpa en juste ram som någon tipsade om här. Eller vänta in en annons här eller på Blocket, det säljs en hel del ss verkar det som.

Tack för dina kommentarer.

Köpråd ny single speed
Har fått äran* att mecka med en del av dem där Decathlon cyklarna och jag kan direkt säga att hjulen brukar vara taskigt byggda varken speciellt raka eller runda och dem absolut billigaste componenterna i övrigt, frihjul och lager som packar ihop rätt fort i vintersaltade vägar.
Det lät inte lockande ? Jag har nog aldrig haft problem med ett lager på ett hjul i hela mitt liv. Dock har det blivit några vevlager, men de brukar hålla ganska många år...
Med det sagt så har man bara kunskapen att gå igenom och åtgärda det efter man köpt den så är det nog fortfarande en slant man spar över cinellin.
Trots kommentarer här är det liiite lockande med en budgetvariant för att se om det håller. Men det verkar som ganska hög risk att jag ångrar mig med tanke på hur mycket jag cyklar.
Marknadsvärdet för en lös stål eller aluminiumram är fortfarande runt 8000-10000 och det sättet man kommer runt det på är att bara producera ohyggligt många av dem.
Ja, de jag sett är rätt pricy...
Tack!

Köpråd ny single speed
Håller med om att fälgbroms låter onödigt bakåtsträvande för en cykel vars primära syfte är att funka året runt i utmanande förhållanden. Ett set Shimano-skivbromsar kostar inte många hundralappar, och brukar vara otroligt driftsäkra.

Den dag min Straggler dör eller blir stulen lurar jag på en sådan här ram:

Lagom ful/billig för att förvaras låst på stan, samtidigt som det borde kunna bli en ganska rolig cykel av det hela.
Tack, bra tips! Jag har sökt rätt mycket efter ramar men denna har inte kommit upp. Verkar prisvärd. Den har utgått där men verkar finnas på andra ställen.

Köpråd ny single speed
Ganska mycket pengar för en (för mig) okänd ram etc. Vita fälgar kommer se ut som kriget. För smala däck för pendling. Storlek 58 behöver man normalt vara längre än 175 cm för att passa optimalt, men den ser väldigt låg ut framtill (många kan tycka det blir lite för raceigt att pendla på med låg front).

Sålde nyss en helt magisk cykel som var närapå den optimala pendlaren för en bit över 5000 kr. I min värld hade den minst det dubbla värdet gentemot den du länkade till. Perfekt skick, perfekt byggd, creddighet i form av att vara en Miyata, väl valda komponenter, snygg etc. Säger kanske mer om mig och vad jag hade uppskattat som en pendlare förvisso, men just den där cykeln riktar sig mot icke-cyklister som letar efter en "känsla" snarare än ett pendlingsvapen. Du kan bättre tycker jag!?

Köpråd ny single speed
Ganska mycket pengar för en (för mig) okänd ram etc. Vita fälgar kommer se ut som kriget. För smala däck för pendling. Storlek 58 behöver man normalt vara längre än 175 cm för att passa optimalt, men den ser väldigt låg ut framtill (många kan tycka det blir lite för raceigt att pendla på med låg front).

Manga SS har gammaldags lvgcykel geometri. Det blir riktigt kort med rakt styre. Så ofta är en lite större storlek bra. För mig skulle fronten vara lite för högt, men det är en smaksak.

Håller med att den inte är prisvärt. Som velovin skrev finns det många liknande nya som är billigare. Mina kostade 3500 men har mindre bling.

Köpråd ny single speed
Manga SS har gammaldags lvgcykel geometri. Det blir riktigt kort med rakt styre. Så ofta är en lite större storlek bra. För mig skulle fronten vara lite för högt, men det är en smaksak.

Håller med att den inte är prisvärt. Som velovin skrev finns det många liknande nya som är billigare. Mina kostade 3500 men har mindre bling.
Ah, bra input!

Har ju mörkat mina åsikter ganska mycket i tråden tidigare, men en gammaldags mtb med renoverade/nya komponenter är en jäkla bra pendlarcykel på de flesta vis om man vill köra rakt styre. Ombyggda landsvägscyklar med rakt styre är ganska sopiga på många sätt rent generellt..

Köpråd ny single speed
Ah, bra input!

Har ju mörkat mina åsikter ganska mycket i tråden tidigare, men en gammaldags mtb med renoverade/nya komponenter är en jäkla bra pendlarcykel på de flesta vis om man vill köra rakt styre. Ombyggda landsvägscyklar med rakt styre är ganska sopiga på många sätt rent generellt..

Ja, övervägde att SS-fiera min gamla lvgcykel, men tyckte att det inte skulle blir bra.

Min billiga SS är dock en bra pendlare. Storlek 58 isf 56 med slammad stam ger rätt geometri för mig. Och billiga long-reach Tektro caliper-bromsar bromsar bra och ger utrymme till 32 mm däck.

Köpråd ny single speed
Tack igen för värdefulla kommentarer. Jag håller mig från i alla fall den där Blocket-cykeln ? Intressanta kommentarer om ramgeometry. Mina två senaste cyklar, som sagt båda ss, har haft old skool MTB-ramar, mer eller mindre. Passar mig bra men slipper gärna att konvertera en "vanlig" ram en gång till. Skall ha lite utkik på Köp & Sälj här, det ploppar ju upp fler ss/fixie här verkar det som...

Köpråd ny single speed

Som en ägare av decathlonhoj (dock xc) kan jag hålla med. Mitt ena hjul var också monterat med en extra distans vilket gjorde av vevarmen åkte av titt som tätt :D

Köpte nya fälgar för runt 1300kr/st och det var som natt och dag.

Tillbaka
Topp