Köpråd nybliven pendlare

Zedsdead

Medlem
Köpråd nybliven pendlare
Hej!

Efter ett jobb med lång pendling med tåg/bil och samtidigt ett nytt samboförhållande har kilona dragit iväg och nu när jag fått ett trevligare jobb mycket närmre hemmet är det perfekt läge att ta tag i det på riktigt. Dags att börja cykelpendla! Har kollat igenom forumet och lärt mig mycket, men alla case är unika och många cyklar som länkats till i tidigare trådar är slutsålda/döda så tar gärna emot nya tips.

Jag: Man i 30-åren. Liten och rund... 170 cm med korta ben, ca 75kg. Otränad för tillfället men van att ta mig manuellt till tidigare jobb (50 min promenad i ur och skur) så förstår vad jag ger mig in på. Är inte sen att anta utmaningar och när jag ger mig fan på nått blir det oftast så.

Behov: Cykel för pendling 18km enkel väg på vad som till 95% verkar vara fina cykelbanor i förortsmiljö. Resten på asfalt i villaområde. Bor på en kulle så blir en rejäl uppförsbacke innan jag är hemma.
Budget: Lite flexibel. Skulle vara glad om jag klarar under 10k för cykel+hjälm+ryggsäck+lås men kan lägga ett par tusen till om det gör att jag får mycket bättre grejer. Så 6-8k för cykeln hade varit guld.
Funkar hybrid eller måste jag in i bockstyredjungeln? Hur är det med pedaler man sitter fast i, bättre eller onödigt för landsvägscykling?
Några handlare/sidor jag absolut ska undvika?

Tack på förhand!

Köpråd nybliven pendlare
om cykeln skall parkeras ute köp en som buset ratar. brukar flagga för 26 tum (ja), eller brompton vikcykel som kan tas med in i alla lägen.

det finns inga säkra lås sedan batterivinkelsliparna kom. 400 sek på lidl.

Köpråd nybliven pendlare
Jag är inte tillräckligt nördig för att hjälpa till med detaljer. Det skall inte gå sönder i onödan. Det skall inte vara krångliga speciallösningar. Man skall sitta bra och det skall inte vara för tungt. I övrigt bör man väga in att det är ett transportfordon som sköter arbetsresorna. Sopor här blir dyrare och mer irriterande än önskat. Sen är ju två hjulpar eller två cyklar ett sätt att gardera sig mer året runt.

Köpråd nybliven pendlare
Jag kan varmt rekommendera vitus energie vr, köpte den i november/december och kört varje dag sedan dess och kan egentligen inte klaga på något. Jag köpte en mindre modell än vad dom rekommenderar då jag jämförde med min racer istället för att gå på deras rekommendation. Så har du någon cykel som du tycker passar dig så jämför med den istället, finns bra sidor på nätet där man kan jämföra geometrier. Känner du någon som handlar mycket på wiggle kan d även få 12% rabatt, kan ju vara värt.

Köpråd nybliven pendlare
Kan du och är du beredd på att duscha och klä om varje dag på jobbet är räser/gravel/cx med plats för skärmar ett utmärkt val. Vid något lugnare cykling kan jag rekommendera en stel hybrid med rakt styre och platta pedaler som går att cykla på med vanliga kraftiga skor. Remdriven är inte heller fel ur underhållningssynpunkt.
Motion får du ändå. Och kanske så småningom lust på ytterligare en cykel för hårdare motionskörning.

Köpråd nybliven pendlare
Jag cyklar på en sådan här och är nöjd, går att få med både rakt eller bockstyre.
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road

Tycker man borde få in hjälm,pedaler,stänkskärm och lås för under 10k om man tar den med rakt styre. Fast om du skall ha SPD skor också så kommer inte budgeten hålla.

1. Får plats breda vinterdäck
2. Får plats rejäla stänksärmar
3. Skivbromsar
4. Går att sätta på pakethållare om man vill.
5. singeklinga fram, slipper underhålla en framväxel

Nackdelar:
1. den skickas från england då du måste ha insexnycklar för att vinklastyret rätt efter du packat upp den.
2. Brexit?
3. mellandyr
4. Inte roligaste hjulen men funkar.

Man behöver nog vara ganska vältränad om man skall cykla 18km enkel utan att behöva duscha?(Man vill ju komma fram till jobbet så man får åka hem i tid också)

Senast ändrad:
Köpråd nybliven pendlare
Grymt bra tips! Tack!

Dusch finns på jobbet så det är definitivt tanken att bli lite svettig.

Nu har jag lite att fundera på.

Senast ändrad:
Köpråd nybliven pendlare
axlpxl sa:
https://www.canyon.com/en-se/road/endurace/2019/endurace-al-6-0.html
Här får du en enkel cykel med kvalitet rakt igenom för under 10kkr.

Inte ens jag som gillar fälgbromsar skarpt skulle vilja allväderspendla med en fälgbromsad racer. Säkert en jättetrevlig solskenscykel, men Urban allväderscykling är faktiskt ett område där lite bredare däck och skivbromsar gör sig bra.

25mm däck med klent punksskydd.... Visst på landsvägen efter sopbilen varit ute, men på en universal pendlare....?

Tillbaka
Topp