Köpråd: Nybörjar MTB XC

Calle_79

Ny medlem
Hej!
Jag sökte innan :) men tyckte inte jag hitta något vettigt.

Nu är det så här, eftersom jag inte gillar löpning så tänkte jag prova på att ta ut hojen i skogen, dock inte över stock och sten så att säga. Löparspår, stigar osv

Jag är väl medveten om att man få vad man betalar för.
Men en budget måste jag sätta och taket är absolut max 7500:- gärna bra mycket billigare...

Det jag har fiskat upp är att man bör titta på Deore växelsystem och undvika Suntour gafflar? Stämmer detta eller finns det olika bra och dåliga Suntour gafflar?

Sen vill jag köpa cykeln helst i fysik butik typ Sportex eller Cykelringen, men online, från Sverige funkar också.

Cykelringen tyckte jag hade ett par hojar som verkade OK...men vad vet jag?

http://www.cykelringen.se/products.asp?Type=Prod&PID=1859&MID=22&

Hur är Haro Flightline Comp(7245:-) och Marine Hawk Hill(7495:-) hos Cykelringen?

Kona Blast? För 4500:- http://www.cykeltjanst.com/produkt.aspx?id=1146

Kom gärna med andra tips och råd.
Tack!

Just de två butiker du nämner är utmärkta att köpa gångstavar och fyrverkerier i men ska du kika på cykel tycker jag du ska gå någonannanstans.

Jaha, är det den här nivån på detta forumet...

Kona Blast hos cykeltjanst eller Kona Blast hos någon som du gillar och tycker är bra, det måste väl ändå kvitta? Cykeln och komponenterna är väl densamma?

Samma sak måste väl gälla Haro och Marine, det är väl inte cykelringens egna märke eller?

Nivån på det här forumet är att man gärna varnar nybörjare för cykelhandlare som inte är seriösa. Dessutom finns en viss portion humor på det här forumet. Ibland gillar man den, ibland inte, och när den inte når fram blir det vanligen missförstånd.

Cykelringen är ökända för att sätta ordinarie priser som är ungefär dubbelt så höga som andras och sedan sälja merparten av cyklarna till reapris, som då hamnar i pris motsvarande vad andra märken kostar normalt. Det mest fantastiska är en reavara de har ute nu som är tillverkad omkring 1991. De hävdar att nypris är 6000 och att rea-priset är 1500 spänn.

Det finns också många gamla trådar om personer som blivit felinformerade på cykelringen och ofta köpt för stor storlek. Det finns medlemmar här som jobbat på cykelringen och skriver att det är dåligt betalt och att de inte har möjlighet att ge bra service med de villkor de arbetar. Många är unga och ett arbete på cykelringen är ofta ett genomgångsyrke.

Haro och Marin är bra märken. Marin kan med fördel köpas från www.cykelnetto.se, som är en seriös handlare. Haro importeras av Cykelringen och kan bara köpas hos dem. Jag tycker inte att utbudet av Haro hos Cykelringen är så spännande. De satsar inte på att ta in de roligaste cyklarna.

Sportex säljer endast sitt egna märke Peak som inte är en kvalitetscykel. Det är tunga ramar med ofta dålig konstruktion och undermåliga komponenter.

Cykeltjänst såg jag inte att du nämnde. Den butiken känner jag inte till. Priset på Blasten är rätt bra. Det är en hygglig instegshoj. Köp den om den finns i rätt storlek och butiken verkar bra.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nivån på det här forumet är att man gärna
> varnar nybörjare för cykelhandlare som inte är
> seriösa. Dessutom finns en viss portion humor på
> det här forumet. Ibland gillar man den, ibland
> inte, och när den inte når fram blir det
> vanligen missförstånd.

Jag tyckte bara ditt första svar var väldigt kort och kändes otrevligt. Och det kändes som du sågade allt jag skrev utan att besvara något jag frågade...
Men som du skrev, det blev ett missförstånd.

Tack för ditt svar.
Då skiter jag i cykelringen.

Ska titta på Commencal och Blast då.

Någon som känner till www.haggs.nu ?

Fler tips och råd önskas.

oxr: Inte min mening att verka stöddig, särskilt inte som den n00b på detta jag är. Men ditt svar kändes som en pungspark :) Ditt andra svar var bättre. Tack.

Atlas skrev:
> Välkommen! Häggs är välkänt och omtyckt här,
> med all rätta. Sivert Hägg hänger här med och
> kan svara på frågor. Om Häggs:
> http://happymtb.org/2008/07/04/butiksbesok-del-1-h
> aggs/
>
> Commencal:en verkar toppen. Det finns ett par bra
> nätbutiker i tyskland som ger fantastiskt mycket
> "bang for the bucks" med, om det inte känns för
> nervöst att nätschoppa från tyskland.

Du tänker på Radon @ http://www.bike-discount.de/shop/a11550/zr-team-60-2009.html eller ?
Vad kostar ev. skatter/tull och frakt därifrån.

Tja!

Som vanligt så säger jag att du ska köpa en fultysk RADON 6.0:a, ligger på 699 EUR

http://www.bike-discount.de/shop/a11550/zr-team-60-2009.html

Allt på denna är vassare än på de hojar du kollar på, framförallt är gaffeln ett par ljusår bättre än den på Konan. Om du sedan fastnar och blir riktigt biten är det bara att köpa en valfri grym ram och vips har du en helgrym hoj.

Du skrev att du kan tänka dig att köpa på nätet fast inte från utlandet, varför??

Sen hävdar många nybörjare att dom vill köpa i affären för att få service.. men för fan d köstar peanuts att betala för en vxlinställning, eller lär man sig det själv på en kvart. Köper du radonen så har du sparat så många tusenlappar att du kan ge dom till din LBS så ska du se att du få livstids service.

Ang. att man inte kan prova storlek när man köper över nätet är inte heller nån big deal. Mät lite och läs lite trådar här så kommer du franm till en alldeles ypperlig storlek. Tycker det är kul när folk testar en hoj 2 min på asfalt och känner att den är perfa. Har du inte cyklat seriöst innan så ska du se att du anpassar dig efter vilken cykeljävel som helst med rimlig storlek.

//
Trött Roffe

Jag är rätt dålig på segmentet "fultysk" själv faktiskt. Men har den bestämda uppfattningen att i ditt prissegment så kan man lika bra betala bara för kvalité och inte för rätt märke. Ramarna i segmentet kommer i allmänhet från samma tillverkare. Genom att inte promota ett särskilt varumärke kan tyskarna smälla på bättre komponenter. Därav "fultysk".

Om du frågar alternativt söker här på "fultysk" så kommer du säkert att få bra hjälp. Utmärkt årstid att köpa hoj förresten, räkna med minst 30%rabatt på årets modeller. Ring Häggs och se om han har något i butik som kan passa.

Hur lång är du? Har du några särskillda fysiska förutsättningar? (typ superlånga armar eller ben)

Rolf.A skrev:
> Tja!
>
> Som vanligt så säger jag att du ska köpa en
> fultysk RADON 6.0:a, ligger på 699 EUR
>
> http://www.bike-discount.de/shop/a11550/zr-team-60
> -2009.html
>
> Allt på denna är vassare än på de hojar du
> kollar på, framförallt är gaffeln ett par
> ljusår bättre än den på Konan. Om du sedan
> fastnar och blir riktigt biten är det bara att
> köpa en valfri grym ram och vips har du en
> helgrym hoj.
>
> Du skrev att du kan tänka dig att köpa på
> nätet fast inte från utlandet, varför??
>
> Sen hävdar många nybörjare att dom vill köpa i
> affären för att få service.. men för fan d
> köstar peanuts att betala för en
> vxlinställning, eller lär man sig det själv på
> en kvart. Köper du radonen så har du sparat så
> många tusenlappar att du kan ge dom till din LBS
> så ska du se att du få livstids service.
>
> Ang. att man inte kan prova storlek när man
> köper över nätet är inte heller nån big deal.
> Mät lite och läs lite trådar här så kommer du
> franm till en alldeles ypperlig storlek. Tycker
> det är kul när folk testar en hoj 2 min på
> asfalt och känner att den är perfa. Har du inte
> cyklat seriöst innan så ska du se att du
> anpassar dig efter vilken cykeljävel som helst
> med rimlig storlek.
>
> //
> Trött Roffe

Utan att veta något om hojen i fråga så: ETT FETT JÄVLA PLUS PÅ ALLT! Speciellt på storleksfrågan. Och rambytesfrågan. Och servicefrågan.

Nu har jag kollat hojen, den är sjukt mycket kompetentare än någon annan nämnd här.

Atlas skrev:
> Hur lång är du? Har du några särskillda
> fysiska förutsättningar? (typ superlånga armar
> eller ben)

Är ~175cm @~77kg, övrigt normal. Utan superlånga armar/ben.

Fultysken på nämnd sida finns bara i 14" och 16", frågan är hur skulle en 16" fungera för mig? Det känns lite i minsta laget...

Sen vill jag helst handla i Sverige.
Hur mycket sämre är Commencal cykeln som är nämnd här för 6995:- ?

Rolf.A skrev:
> Tja!
>
> Som vanligt så säger jag att du ska köpa en
> fultysk RADON 6.0:a, ligger på 699 EUR
>
> http://www.bike-discount.de/shop/a11550/zr-team-60
> -2009.html
>
> Allt på denna är vassare än på de hojar du
> kollar på, framförallt är gaffeln ett par
> ljusår bättre än den på Konan. Om du sedan
> fastnar och blir riktigt biten är det bara att
> köpa en valfri grym ram och vips har du en
> helgrym hoj.
>
> Du skrev att du kan tänka dig att köpa på
> nätet fast inte från utlandet, varför??
>
> Sen hävdar många nybörjare att dom vill köpa i
> affären för att få service.. men för fan d
> köstar peanuts att betala för en
> vxlinställning, eller lär man sig det själv på
> en kvart. Köper du radonen så har du sparat så
> många tusenlappar att du kan ge dom till din LBS
> så ska du se att du få livstids service.
>
> Ang. att man inte kan prova storlek när man
> köper över nätet är inte heller nån big deal.
> Mät lite och läs lite trådar här så kommer du
> franm till en alldeles ypperlig storlek. Tycker
> det är kul när folk testar en hoj 2 min på
> asfalt och känner att den är perfa. Har du inte
> cyklat seriöst innan så ska du se att du
> anpassar dig efter vilken cykeljävel som helst
> med rimlig storlek.
>
> //
> Trött Roffe

Det är faktiskt en klockren nybörjarcykel! Extremt bra komponenter för priset.

Calle_79 skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur lång är du? Har du några särskillda
> > fysiska förutsättningar? (typ superlånga
> armar
> > eller ben)
>
> Är ~175cm @~77kg, övrigt normal. Utan
> superlånga armar/ben.
>
> Fultysken på nämnd sida finns bara i 14" och
> 16", frågan är hur skulle en 16" fungera för
> mig? Det känns lite i minsta laget...
>
> Sen vill jag helst handla i Sverige.
> Hur mycket sämre är Commencal cykeln som är
> nämnd här för 6995:- ?

En hel del sämre. Skit i att handla i butik från Sverige. Du kommer att få hjälp här med ditt mek, hursomhelst måste du lära dig meka till slut. Det är i allmänhet skitenkelt om man inte har hela tummen i handen.

175cm är generellt sätt mitt emellan 16" och 18", det säkra kortet hade legat på 18" men jag är övertygad om att en 16" hoj kommer att göra sig fint i skogen. Det brukar lösa sig med att höja sadelstolpen och i värsta fall en längre styrstam.

Nu har jag kollat, "overall reach" cykelns upplevda längs från sadel till styrrör (inte handtag) skiljer sig 15mm mellan 16 och 18", det betyder att du säkert lätt kan kompensera med bara sadelhöjd/inställning. Bara köpa alltså.

Vad jag har hört har Radon cykeln en "taiwan" ram av modell sämre. Sen smäcker de dit väldigt bra komponenter.

Jag vet inte, men det är vad jag har hört. Sen har väl kanske alla cyklar "taiwan" ramar iofs men.

Tänk dock på att RADON:arna är ganska små i storlekarna. Jag tycker att dom känns grymt korta.. har dock bara testat en 18" och är 1.87. Jag har ingen själv men har hjälp 3 st polare att handla 7.0:or.

Som Atlas sa tidigare går det ju att justera med stolpe, stam och sadelflytt.. man vill ju inte se ut som en missanpassad fällekniv i skogen ;)

//
R

Calle_79 skrev:

>Vad jag har hört har Radon cykeln en "taiwan" ram av modell sämre. Sen smäcker de dit väldigt bra >komponenter.
>Jag vet inte, men det är vad jag har hört. Sen har väl kanske alla cyklar "taiwan" ramar iofs men.

---------------------------------------------------------------

Ramen är inte av sämre model än något annat i samma prisklass snarare tvärt om. 7.0:an (med samma ram) har ju nyligen vunnit tester och den cykeln är ju dyrare.
Jag har nyligen beställt min första cykel från Tyskland och jag kommer defenetivt att göra det nästa gång också.

Frågan är bara om 16" räcker för mig som är runt 175-177cm?
Känns lite för litet, särskilt när vissa här säger att de är små.

Har ju inte möjlighet att testa först.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, nu orkade jag inte titta igenom alla cyklarna men jag hoppades att det skulle finnas något intressant (o-as?) som ändå blev billigare än motsvarande i Sverige. Det lönar sig förmodligen mer om man köper dyrare cyklar iofs.

Jag har precis en Radon på väg till mig. Det är inte 150€ i frakt.

01 1 RA-99907QLT Race 4.0 2009 999,00 €
02 1 1 Porto/Verpackung 57,95 €
----------------------------------------------------------------------------
Gesamtbetrag: 1.056,95 €

För övrigt så är jag ungefär lika lång som dig Calle, och jag valde mellan 16 och 18. Blev 18 till slut.

Här är förra tråden om att köpa fultysk http://happymtb.org/forum/read.php/1/1212206/page=1
det brukar komma upp lite då och då.

Nu finns bara Radon ZR6.0 i 16" vilket är för litet för mig.

Kan någon ge mig ett tips på en cykel från t.ex cykloteket. Budget är satt till max runt 7500:- som sagt.

Någonting måste det ju finnas om man som nybörjare bara ska ut lite i skogen...inte konstigt folk tröttnar innan de ens har börjat, när det ska vara så här svårt att hitta en OK cykel som klarar lite skogsterräng?

Tack!

Är själv 175 lång och 18" passar perfekt i CUBE mått.
Men cykloteket har, Cannondale F5 på rea, men Bike Buster har annars Cube Attention (dessvärre med sunk gaffel) och någon Full Dynamix för ett OK pris. Men ring Häggs och se vad han har stående.

Men komigen nu, klart man inte vill köpa sin första cykel på nätet! Man vill ju klämma, känna och få lite tips så man sedan kan låtsas vara en expert bland polarna. Ni vet - asså de e ju en såndära xt dubbel 00 med grymma stats i sanden och med egen flip i dom mekaniska bromsarna.

Ingen cykel men väl en handlare. TCM Tyresö har bra priser och många cyklar, däribland CUBE, dessutom trevliga. Kan kanske vara värt ett besök?

Allt kretsar kring just själva cykel inköpet. Jag kan hålla med, det är utan tvekan det roligaste med hela grejen men jag rekommenderar dig att testa en cykel och se så att du verkligen gillar det. Gillar du inte löpning för att det är för jobbigt eller är det pga belastningen på knän osv? Att cykla är oxå påfrestande och tar mycket på andra delar av kroppen. Mycket att tänka på men man får prova sig fram.

/adam

Calle_79 skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> >
> http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Produc
>
> > tID=9470
> >
> > Fast tyskland är oftast ännu bättre.
>
> Den där är jag inne på...
> Vill gärna höra lite mer om den.

Enligt min mening så är det en kanon fin första cykel. Allt är funkis och har man inte cyklat så mkt innan så tror inte jag att man märker så stor skillnad mellan olika hojar mer än sittställning och ev. framdämp. Sen är det klart att det går att hitta bättre grejer för billigare pengar men frågan om det är det som är viktigast första gången man köper hoj.

Turbo skrev:
> Calle_79 skrev:
> -----
> > nisseson skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
> http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Produc
>
> >
> > > tID=9470
> > >
> > > Fast tyskland är oftast ännu bättre.
> >
> > Den där är jag inne på...
> > Vill gärna höra lite mer om den.
>
> Enligt min mening så är det en kanon fin första
> cykel. Allt är funkis och har man inte cyklat så
> mkt innan så tror inte jag att man märker så
> stor skillnad mellan olika hojar mer än
> sittställning och ev. framdämp. Sen är det
> klart att det går att hitta bättre grejer för
> billigare pengar men frågan om det är det som
> är viktigast första gången man köper hoj.

Tack, ända vettiga svaret sedan mitt sista inlägg.
Det är just det jag menar, behöver man verkligen starta med en hoj för 10k+? Borde det inte räcka att lägga sig i nedre mellan segmentet? Inte fan trillar väl gaffeln ihop om man kör lite i skogen?

Tror det blir en Commencal trots allt...

crilee skrev:
> Men komigen nu, klart man inte vill köpa sin
> första cykel på nätet! Man vill ju klämma,
> känna och få lite tips så man sedan kan låtsas
> vara en expert bland polarna. Ni vet - asså de e
> ju en såndära xt dubbel 00 med grymma stats i
> sanden och med egen flip i dom mekaniska
> bromsarna.

Nej, sånt håller jag inte på med. Jag ska inte ens köpa cykeln i fysisk butik.
Hade jag varit nåt så hade jag inte ens suttit här hos Er idag :)

Tror att den Commencalen blir perfa! Visst du kan få bättre grejjer för i stort sett samma peng men va fan du måste ju ha lite delar att uppgradera ;) Dessutom är den ju faktiskt bra mycket snyggare än en RADON...

//
R

oxr skrev:

> Sportex säljer endast sitt egna märke Peak som
> inte är en kvalitetscykel. Det är tunga ramar
> med ofta dålig konstruktion och undermåliga
> komponenter.
>
>

Sportex har faktiskt lite andra märken än Peak. Det är kanske olika i olika butiker men jag köpte precis en Giant Anthem 2 08 på Sportex i Mölndal (Sisjön) för 11999 kr. Känns som ett bra pris (eller?) och förhoppningsvis en bra hoj. Och jag tyckte jag fick bra hjälp och service.

toke skrev:
> Calle_79 skrev
> >Jag ska inte ens köpa cykeln i fysisk butik.
>
> Vart ska du köpa den? (Nyfiken)

Jag har inte bestämt vart jag ska köpa eller ens VAD jag ska köpa, den här djungeln är nästan värre en datordelar eller HiFi, det trodde jag inte.

Men det lutar åt cykeltjanst.com, cykloteket eller pedalogerna.

Jag beställde en Combi disc till min tjej i måndags, som en spontan överraskning tills hon kommer hem från semestern.

(Hon hade kollat på den innan på nätet, så hon är delaktig i bestämmandet av modell, e.)

Överraskningar skiter sig oftast, men denna gången hoppas jag på tur.
Det hjälper kanske inte dig Calle, men jag tyckte den verkade schysst.

Calle_79 skrev:
>Hur står sig denna mot Commencalen?
>Över 2000:- billigare.

Jag skulle nog säga att priserna motsvarar vad man får.
Man har med stor sannolikhet lite roligare på Commencalen men om det är värt 2000:- för dig är lite som "hur långt är ett snöre" :-)

Edit:
Jag skulle ha valt Commencalen. På Cykloteket ingår dessutom livstids service. (Om du kan vänta på en ledig service tid)

Senast redigerad av en moderator:
Vad ska man ha för hjälm?
Gärna en som finns på cykloteket då, eftersom jag troligen kommer ta en Commencal där.

Bell Faction(400:-) såg lite snyggare ut än de vanliga, frågan är bara om den uppfyller behovet som jag ska ha?

Köp en Bell Sweep den är grymt skön, om den är för dyr (1300) kan jag rekommendera Bell Alchera som jag hade innan. Såg att den fanns för 600 barkisar på cykloteket.

Den krukan du kollar på kommer förmodligen bli rätt varm då ventilationen är kass, funkar säkert om du tvunget vill ha en dirtkruka..

//
R

Har läst inläggen och funderar också på en Commencal combi disc. Står och väger mellan den och en Giant XTC 3 som jag också har ett bra pris på (9000). Hur mäter commencalen sig mot denna cykel?
/R

Tillbaka
Topp