Köpråd: Orange P7 Pro HT MTB med långt slag

tcognito

Ny medlem
Nu tror jag att jag bara har två alternativ kvar inför cykelköpet, antingen en Orange P7 Pro som jag kan få för 17kkr i grundutförandet:

http://www.orangebikes.co.uk/2009bikes/bike.php?model_id=93

eller bygga en själv på en Cotic Soul-ram med ungefär samma komponenter (vilket lär bli lite dyrare).

Om jag skulle gå på Orange P7 Pro så får jag på beställningssidan ovan välja olika tillval. Jag hade tänkt välja till en Fox 32 Float R-dämpare (minst), men sedan blir jag osäker. Vad tycker ni, vilka tillval är bra att ha och vilka är prisvärda? Vad är det för faktorer som påverkar om en Bottom Bracket är bra eller mindre bra?

Ett mindre bra vevlager har kortare livslängd än en bra. Dock kan man köpa en ny hope vevlager för runt £60 så denna tillval är inte prisvärd.

Float-gaffeln är nog en bra uppgradering men de andra tillval känns inte nödvändiga. Kanske Hope bromsar...

Det blir nog ganska mycket dyrare om man bygger en Cotic med samma spec. P7:an ser fin ut!

Tycker nog att Fox 32 Vanilla R 140mm QR15 gaffeln är ett bättre val, en stålfjäder är alltid mer responsiv och känslig(plush). Kräver minimalt med justeringar och fungerar året om.

Märkligt ändå att det är såpass bra pris på hela cykeln, 17kkr. Med tanke på att en Cotic Soul ram kostar 6000kr hem till dörren så slumpar nog Orange ut ramen riktigt billigt när man köper hela cykeln komplett. Vet du annars vad en P7 ram kostar löst?

/Leo

Och så var det det här med storlek på cyklar som man inte kan få provcykla... Vad tror ni om det? Jag pratade med en kille på Orange, han sa att han var lika lång som jag och körde en 17". En annan sa att han med sin 183 cm provåkt en 19" och inte skulle kunna tänka sig en mindre. Jag har ingen jättevana av mtb-cyklar men med min lilla erfarenhet har jag trivts bättre på mindre cyklar.

Någon som har erfarenhet av en Orange P7-ram (som jag inte redan har trakasserat med privata meddelanden) och har någon åsikt?

Tillbaka
Topp