Köpråd Oreba Alma H30

Köpråd Oreba Alma H30
Hej! Jag har tänkt köpa mig en Oreba Alma H30 från 2024. Problemet jag har med den är att det endast är T32 fram. Ska använda den delvis för pendling men också skog och gruscykling. Det verkar som att den nya standarden är 11T bak och 32T fram. När jag köpte cykel sist (2018) köpte jag en Crescent freke comp. Denna har 11T bak och 36T fram vilket har varit bra tycker jag.

Är det någon som varit i samma sits som jag? Jag har polare som säger att man kommer ångra sig att köpa en med 32T fram för utväxlingen kommer sänkas ganska mycket (och det förstår jag).

En annan sak, vet någon om det går att byta klingan fram på den cykeln? För det känns som att man borde kunna byta det utan att det ska kosta skjortan?

Och när jag ändå har någon som fortfarande kanske läser :) finns det något bra alternativ till Alma H30? Någon som har erfarenhet? Jag har läst lite om den och det verkar vara en cykel värd sin prislapp. Min budget är ca 10k.

Med vänlig hälsning

Köpråd Oreba Alma H30
Det går säkert få plats med 34T och kanske även 36T av samma märke och kompatibel serie på klinga. Borde stå i manualen eller fråga tillverkaren, om inte någon här vet.

Edit: Max 36T rund, max 34T oval står det i manual alma hydro 2021 (samma som 2024 tror jag):

Senast ändrad:
Köpråd Oreba Alma H30
Det går säkert få plats med 34T och kanske även 36T av samma märke och kompatibel serie på klinga. Borde stå i manualen eller fråga tillverkaren, om inte någon här vet.

Edit: Max 36T rund, max 34T oval står det i manual alma hydro 2021 (samma som 2024 tror jag):

För jag snackade med en på en nätfirma som säljer cyklar och han var osäker på om det gick överhuvudtaget

Okej för jag pratade med en på en cykelaffär på nätet förut och han va osäker på om det ens går. Kollar man specifikationerna så står det bara "Forged alloy 32T". Vet inte vad det betyder och om man får ut något av det. Grejjen är att 32T vet jag är alldeles för litet så det måste gå att ändra, annars får jag ge bort cykeln 😁

Köpråd Oreba Alma H30
Det är vevarmar som är något noname forged alloy, sen kan man välja olika klingor, fast ska vara en klinga som passar klingfästet och är för 1x12.

Det är en gammal ram från 2021, så troligen bättre ram med nya alma h30 2026 som har lite mer modern geometri som inte tippar över styret riktigt lika lätt när det går nedför på stig:

Edit: Såg att butiken skrivit att max är 32T, men det står att max rund klinga är 38T i manual. En XC cykel som bara tar 32T skulle ju vara extremt dumt.

Senast ändrad:
Köpråd Oreba Alma H30
Det är vevarmar som är något noname forged alloy, sen kan man välja olika klingor, fast ska vara en klinga som passar klingfästet och är för 1x12.

Det är en gammal ram från 2021, så troligen bättre ram med nya alma h30 2026 som har lite mer modern geometri som inte tippar över styret riktigt lika lätt när det går nedför på stig:

Edit: Såg att butiken skrivit att max är 32T, men det står att max rund klinga är 38T i manual. En XC cykel som bara tar 32T skulle ju vara extremt dumt.
Okej! Ja jag har kollat på den också. När man kollar OREBAs manual så har den gamla ramen en max Tstorlek på 36T och den nya ramen en max på T38. Det är ju bara att lista ut vilket fäste som används. Verkar vara svårt att list ut utan att ha drevet fdramför sig. Men det verkar vara en trevlig cykel i sig. Aldrig ägt en OREBA men alltid gillat deras cyklar. Alman är väl en beprövad modell?

Köpråd Oreba Alma H30
Hej! Jag har tänkt köpa mig en Oreba Alma H30 från 2024. Problemet jag har med den är att det endast är T32 fram. Ska använda den delvis för pendling men också skog och gruscykling. Det verkar som att den nya standarden är 11T bak och 32T fram. När jag köpte cykel sist (2018) köpte jag en Crescent freke comp. Denna har 11T bak och 36T fram vilket har varit bra tycker jag.

Är det någon som varit i samma sits som jag? Jag har polare som säger att man kommer ångra sig att köpa en med 32T fram för utväxlingen kommer sänkas ganska mycket (och det förstår jag).

En annan sak, vet någon om det går att byta klingan fram på den cykeln? För det känns som att man borde kunna byta det utan att det ska kosta skjortan?

Och när jag ändå har någon som fortfarande kanske läser :) finns det något bra alternativ till Alma H30? Någon som har erfarenhet? Jag har läst lite om den och det verkar vara en cykel värd sin prislapp. Min budget är ca 10k.

Med vänlig hälsning
Inte för att ifrågasätta dina kompisars expertis.

Men hade de andra mtb'erna som hade ett perfekt större framdrev, möjligtvis även 26' hjul?

Cyklar du ofta mtb i över 40km/h?

Köpråd Oreba Alma H30
Inte för att ifrågasätta dina kompisars expertis.

Men hade de andra mtb'erna som hade ett perfekt större framdrev, möjligtvis även 26' hjul?

Cyklar du ofta mtb i över 40km/h?
Förstår vad du menar! Saken är den att jag är ganska van 36T. Att gå ner till 32T blir ju en sämre utväxling när man kör asfalt/grus, särskilt i nedförsbackar. sen ökar kadensen. Det är väl igentligen mitt användningsområde som är svårt att anpassa med en utväxling som är bra överallt då jag jobbpendlar, skogscyklar och kör grus, även längre sträckor. Beroende på hur dyr den är så kanske jag köper 34T för att testa och se om det funkar. 36T blir ju lite sämre i skogen just men bättre på det andra. har du erfarenhet av olika utväxlingar så dela gärna! Jag är mottaglig för att ändra mig :) Saken är just bara att man är väldigt van 36T också.

Köpråd Oreba Alma H30
Utväxlingen berör på terrängen och dina preferenser. Jag kör 11-delat med max 42t bak som jag nästan aldrig använder. Andra använder ofta 50t bak. Om det inte är särskilt kuperad där du cyklar borde det inte vara nån problem med 36t fram. Obs att du kanske behöver en lite längre kedja.

Köpråd Oreba Alma H30
Utväxlingen berör på terrängen och dina preferenser. Jag kör 11-delat med max 42t bak som jag nästan aldrig använder. Andra använder ofta 50t bak. Om det inte är särskilt kuperad där du cyklar borde det inte vara nån problem med 36t fram. Obs att du kanske behöver en lite längre kedja.
Precis. Säg att jag har 30% skog, 30% grus, 40% jobbpendling så blir 36 (det jag har) mest motiverat. Visst jag kommer tappa i de värsta stigningarna i skogen men vinna mer på platten. Det är svårt med singelklinga att få en sweetspot. MEn beroende på avad det kostar så kanske jag testar 34T först och ser.

Tillbaka
Topp