Köpråd pedaler

webguide1

Medlem
Köpråd pedaler
Jag skall investera i en ny cykel, mest troligt en Trek Procaliber 6. Men vad skall jag ha för pedaler? Jag vill gärna ha en kombo, spd och flat. Det finns ju så många att välja på, jag antar att en stor del av skillnaderna har med design/utseende att göra och det är absolut inte oviktigt. Men kvalitén väger tyngre. Så vad tänker, tycker ni? Priset är intte superviktigt, men vill nog inte lägga mer än max 2000.
När det gäller flat så har jag inte så mycket kunskap, har bara kört SPD och då en av Shimanos egna pedaler, ej kombi så nör det kommer till flat vet jag ju inte vad jag skall titta på riktigt. Har 42 i skor, antar att det spelar viss roll...

Köpråd pedaler
Finns det kombipedaler för 2000 kr ens? Låter som en rejäl budget för en pedal som väl mest används som nödvändigt ont på pendlarcyklar för man ibland cyklar utan riktiga skor. Vad är anledningen till att du vill ha just kombi? Eller syftar du på spd-pedaler med plattform? Sådana ska nog fungera även för vanliga skor. Att ha två olika sidor som på en ren kombipedal resulterar förmodligen i att pedalerna är lika fippliga som lvg-pedaler samtidigt som plattformen inte är lika bra som på "riktiga" platta pedaler.

Jag cyklar själv med spd på alla cyklar förutom dirtcykel. Alla Shimanos spd-pedaler är i princip bombsäkra oavsett prisklass, så jag förmodar att det gäller kombipedalerna också.

Köpråd pedaler
Exempel på kombipedaler som möjligen är i närheten av vanliga platta med pins på ena sidan och spd på andra sidan är Shimano XT PD-T8000 som bl.a. finns här med nedsatt pris just nu.

Köpråd pedaler
Det finns, eller fanns, plattformer som man kan klicka fast på spd-pedaler för de gångerna man måste ha det.

Edit: finns att köpa på decathlon för 149kr.

Köpråd pedaler
Exempel på kombipedaler som möjligen är i närheten av vanliga platta med pins på ena sidan och spd på andra sidan är Shimano XT PD-T8000 som bl.a. finns här med nedsatt pris just nu.

Jag har kört ett par sånna. Helt okej grepp på plattissidan. Men lider av samma problem som alla/många kombipedaler, har alltid fel sida upp. ;)

Köpråd pedaler
Ja, det är samma skor men andra klossar till CB.

Men mallet E är ingen kombipedal, du kan behjälpligt trampa runt på gatan utanför huset, inte cykla runt i skogen eller till affären ens utan sko med kloss.

Köpråd pedaler
Köpråd pedaler
Jag har kört kombi (SM-SH56) i flera år, på den city-hybrid jag pendlar ca 14km (7+7) om dagen på.
Det är lite praktiskt när man bara ska hoja ner och köpa mjölk eller nåt på Jula och inte orkar byta till cykelkorgen ...men de är inget jag skulle välja för att köra med i skogen.

Mina tenderar att ställa sig i ett obelastat läge där spd-sidan är bakåt... har jag för mig. Slår jag fötterna frammåt, så att säga är det i allmänhet inga större problem att klicka i hyfsat fort. Men ibland kommer de åt fel håll.
Det är däremot svårare att få upp vanliga skor på plattformsidan. Då får man dra foten framifrån och bakåt och det känns avigt och lite svårt.
Plattformsidan har ganska dåligt grepp oxå. De någon länkade ovan hade skruvar, så där är nog greppet ok.

Men jag hade aldrig gett mig ut i skogen med kombipedaler Där kör jag dubbelsidig spd, men jag hade hellre tagit ren plattis om jag av någon anledning inte haft tillgång till spd.

Har du inte tidigare goda erfarenheter av kombi i skogen (och testat båda de andra alternativen) är min rekommendation att tänka om, för då tror jag att du får det roligare.

Köpråd pedaler
Jag skulle heller aldrig sätta på ett par kombipedaler på en sådan cykel. Hur mycket skall du cykla asfalt egentligen? Jag ser två alternativ

1. Köp ett par vettiga spd pedaler, funkar bra med ett par 520 för ett par hundralappar. Sen sätt på dessa när du vill använda vanliga skor. https://www.cykelgear.se/reservdela...v3RR4KBCM0ISd-Bdr4EXA6rC2mfLOBQcaAv0zEALw_wcB
2. Cykla bara i platta skor och pedaler för detta.

Tillbaka
Topp