[köpråd] Pendlarcykel 4000-8000kr, 10km ToR

arren

Medlem
Söker cykel för vardagsbruk, men pga dålig kunskap i ämnet har jag svårt att skilja på bra och dåligt - mao vilse i cykeldjungeln. Vänder mig till er entusiaster med bättre koll

Ska användas till:
- pendla till jobbet, stadsmiljö, 10km ToR
- övriga kortare utflykter, ej mer än ett par mil och mestadels asfalt

Vill gärna ha pakethållare och stänkskärmar, tänkt mig 3 eller 7 växlar för att minimera underhåll. Jag är 180cm lång och väger ca 75kg. Cykeln kommer stå inomhus vid vardagspendling, och endast lämnas utomhus vid utflykter osv. Kommer ofta cykla i skjorta/kostym så söker inget alltför sportigt

Kanske får man mer för pengarna genom att köpa en begagnad men med tanke på min dåliga kunskap känns det lätt att bli lurad/betala överpris för begagnad cykel, samt att om (läs: när) den blir stulen funkar försäkringen inte lika bra. Därav lutar det mer åt en ny cykel. Har relativt stort spann på budgeten och kan tänka mig betala allt från 4000 till 8000kr. Är mest rädd för att inte våga lämna en för stöldbegärlig cykel fastlåst vid en park eller liknande.

Har kollat på lite på nedan från Stålhästen och gillar stilen, men misstänker att man kan få mer kvalite för pengarna
https://www.stalhasten.se/shop/herrcyklar/fixie/sport-bla/

Uppskattar all hjälp - ser fram emot att känna vinden i håret ljumna vårmorgonar istället för att trängas på bussen!

//Arvid

Bor du i stor-Stockholm kan jag varmt rekommendera ATR på Åsögatan. Där får nybörjare fin-fin hjälp. Kanske lite över budget. Men det är det värt vill jag påstå.

IMG_20200904_165344.jpg
Mer vill jag inte säga ??

Bor du i stor-Stockholm kan jag varmt rekommendera ATR på Åsögatan. Där får nybörjare fin-fin hjälp. Kanske lite över budget. Men det är det värt vill jag påstå.

Det gör jag - dit får jag gå och ser vad de har att säga, tack för tipset!

Den var frän @Elgstrand ;)

Fler tips välkomnas!

Rejält över budget, kolla på en med kolfiberrem i stället för kedja. Och lämna aldrig cykeln utan uppsyn.

Varför inte en Nishiki?

Låter iallafall som du vill ha en hybrid med 7 delad navväxel.

Skulle vara optimalt med remdrift också men jag vet inte om det finns budget till det.

Om du ska pendla 10km så bör du ju klara dig med vilken cykel som helst.
Jag kör 20km per dag med cykelvagn på en gammal skrotig damcykel utan växlar. Ibland nu på vintern så skulle jag kunna tänka mig 3-växlat för att komma upp för vissa backar.
Ställer den olåst utanför affären utan att oroa mig.
Har dock investerat i nya pedaler, däch och slang

Om du ska pendla 10km så bör du ju klara dig med vilken cykel som helst.
Jag kör 20km per dag med cykelvagn på en gammal skrotig damcykel utan växlar. Ibland nu på vintern så skulle jag kunna tänka mig 3-växlat för att komma upp för vissa backar.
Ställer den olåst utanför affären utan att oroa mig.
Har dock investerat i nya pedaler, däch och slang

Klara sig gör man väl alltid. Men ska man cykla varje dag så tycker jag det är värt att investera i en bra cykel.

Jag tycker att en minimumbudget för en Stockholmare iaf är SL-kortet x dom månader man ska cykla. Vill man ha en cykel som håller över några år och dessutom är rolig att cykla på tycker jag man kan lägga till 2-4 år gånger månadskostnaden för SL-kortet (950 kr).

Kanske konstig logik - men det är så jag rättfärdigar en finare pendlingscykel ?

Samma modell något billigare och dessutom fri frakt här:
Inte för jag behöver någon men blev sugen på att köpa den ändå och sälja en gammal cykel.

Om man räknar in några framtida kedjebyten hos cykelreperatör så kan trådstartaren med en gnutta självbedrägeri få in cykeln ovan i budgeten.

Jag tycker att en minimumbudget för en Stockholmare iaf är SL-kortet x dom månader man ska cykla. Vill man ha en cykel som håller över några år och dessutom är rolig att cykla på tycker jag man kan lägga till 2-4 år gånger månadskostnaden för SL-kortet (950 kr).
Så tänker jag också, men är det uppe i 950 nu? Då kan jag ju lägga ännu mer pengar på mina skrotbyggen. Härligt!

Till TS, om du kommer cykla i skjorta o kostym vill du just ha något sportigt, så att den blir lättcyklad och du slipper svettas av minsta lilla. 5 km är så kort att vad som helst funkar, men med tanke på kostymbyxorna kan det vara skönt med antingen remdrift eller ett kedjeskydd utanför framklingan, men det behövs inte kedjeskydd hela vägen bak.
Och skärmar såklart.

Så tänker jag också, men är det uppe i 950 nu? Då kan jag ju lägga ännu mer pengar på mina skrotbyggen. Härligt!
lite som smygalkoholisten som hela tiden hittar anledningar till att dricka! Nu var ju ts:s budget 4000-8000 kr, hur skulle det vara att hålla sig inom budget för en gångs skull?

Merida är också hyfsat prisvärda. City Urban 20 kostar 6799 kr behövs bara läggas till skärmar och kedjeskydd för några hundralappar.

Kanske konstig logik - men det är så jag rättfärdigar en finare pendlingscykel ?
Helt klart inte konstigt alls :) håller egentligen helt med dig. Men eftersom ts nämnde att han inte ville oroa sig om han låste den utomhus och skulle pendla relativt kort så menar jag bara att budgeten absolut räcker till. Jag hade nog till och med lagt mig närmre 4k än 8 om jag vart i samma sits

Jag har haft min Pilen Supersport i ca 5 år och är väldigt nöjd. Den motsvaras Idag av Pilen Gtv vilket inte håller sig inom din budget. Men det är en väldigt hållbar och framförallt rolig cykel. Spänstig och förlåtande. Helt annan känsla än en stum aluminiumram. Dessutom väldigt snygg. Och byggd i Småland (inte ramen dock).

Skit i sportigheten om du ska pendla 5km till jobbet. Köp en upprätt hoj med stänkor, pakethållare och ljus förmonterat så du slipper hålla på och jaga sånt. Klassisk vuxencykel alltså. Den här tycker jag var fin, men har ingen aning om kvaliten. Den lär ju hålla för några glidarmil på asfalt iaf.

Vad gäller stöldrisk så finns inga andra sätt än att ta in cykeln nattetid och helst ha den under någorlunda uppsikt dagtid.

Stort tack för alla tips, jag beger mig till en cykelbutik imorgon med all nyfunnen kunskap i bagaget!
Ni har hittat många fina cyklar, beslutsångesten smyger sig tillbaka ;)

Till TS, om du kommer cykla i skjorta o kostym vill du just ha något sportigt, så att den blir lättcyklad och du slipper svettas av minsta lilla. 5 km är så kort att vad som helst funkar, men med tanke på kostymbyxorna kan det vara skönt med antingen remdrift eller ett kedjeskydd utanför framklingan, men det behövs inte kedjeskydd hela vägen bak.
Och skärmar såklart.

@Der Kaiser Kanontips, detta ska jag tänka på!

Tillbaka
Topp