Köpråd pendlarcykel

PLTS

Medlem
Köpråd pendlarcykel
Hej!

Är en glad cykelamatör som skulle vilja ha lite köpråd då tyvärr någon annan tydligen ansåg sig behövda min cykel mer än mig i höstas

Söker en lämplig cykel för pendling mellan hem och arbete samt motionsrundor, så gärna lättcyklad/snabbare cykel.

Prisklass 0—8000

Cyklar oftast bara på asfalt, fördel om cykeln klarar grusvägar iallafall.

Inget behov av pakethållare så slipper gärna det.

Gärna hydraulisk skivbroms

Är 188cm lång så lämplig storlek bör finnas

Kom med förslag ?

Finns få större återförsäljare där jag bor, egentligen bara XXL, men finns det bra alternativ att beställa online är det inget problem för mig

Köpråd pendlarcykel
+1 på White GX, verkar råda stor konsensus om dess förträfflighet trots att det är en (för ett entusiatsforum) relativt ”enkel” cykel, iaf Pro-modellen. Dessutom kan du prova den på XXL.

Köpråd pendlarcykel
Pro modellen har de väl inte haft sen modellår 2020? Om du tänker på GX LTD (GRX & hydraulik) så är den tyvärr slutsåld. Antagligen också utgången eftersom att det inte ens går att navigera till den på hemsidan längre...

I övrigt så kan jag bara stämma in i kören om GX Lite med tanke på veckans extrapris! (7490 kr)

Hade köpt en GX själv om jag haft råd (att låsa en sån cykel utomhus...)

Senast ändrad:
Köpråd pendlarcykel
Pro modellen har de väl inte haft sen modellår 2020? Om du tänker på GX LTD (GRX & hydraulik) så är den tyvärr slutsåld. Antagligen också utgången eftersom att det inte ens går att navigera till den på hemsidan längre...

I övrigt så kan jag bara stämma in i kören om GX Lite med tanke på veckans extrapris! (7490 kr)

Hade köpt en GX själv om jag haft råd (att låsa en sån cykel utomhus...)
Sant, LTD var det jag menade. Har sett den i butik i Göteborg rätt nyligen vill jag dock minnas.

Köpråd pendlarcykel
Såg fin ut. Tyvärr verkar den helt slut just nu. Är inte super förtjust i bockstyre, men har använt det för lite.

Kom gärna med fler tips ifall den jag länkade inte var nått att ha ?

Köpråd pendlarcykel
Det tyckte jag också.
Besökte XXL idag, tyvärr fanns inte rätt storlek framme men den enda säljaren vid cykel avdelningen var helt ointresserad av att sälja, mer intresserad av att prata i telefon och surfa på datorn bakom disken så efter 25 min väntan begav jag mig hemåt.

Blir att beställa lämplig cykel så tar gärna emot lämpliga tips ?

Senast ändrad:
Köpråd pendlarcykel
Har kikat på specialized Sirrus X 2.0 som jag tycker verkar vettig men kan ha helt fel.
Tyvärr har den inte funnits i rätt storlek än

Såg även att denna cykel dök upp och den finns i min storlek.

Vad tror ni om dessa cyklar?

Köpråd pendlarcykel
Lånar den här tråden lite ;)

Jag har kört på en Nishiki PRO SLD i ett par år. Runt 40 min fram/tbx till jobbet - alltså sparsamt använd. Ganska nöjd. Cykeln har tyvärr varit förhållandvis dyr i drift. Under de senaste tre åren har jag tvingats reparera den för ca 4000 kr (bromsklossar, däck osv..), och nu föreslog en cykelreperatör att byta kedja, kugghjul osv. Så under 3-4 år har jag snart betalat mer i reperation än vad cykeln i sig kostar.

Är det rimligt att förvänta sig reperationskostnader på runt 2000 kr / år?

Kan olika cykeltyper vara mer stryktåliga: ex. "White GX LTD" vs Nishiki PRO SLD?

Såg att "White GX LTD" storlek L finns i Göteborg: https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22/p/1179896_1_style

Jag antog att det var XL som var relevant för mig då jag är 190 cm lång - men enligt White's storleksguide så så rekommenderar dom storlek L för Cyclocross & Gravel för personer med en längd 180-190 cm.

Jag är förmodligen också på jakt efter en ny pendlarcykel, behöver dock pakethållare och föredrar förmodligen oxå rakt styre.

@PLTS blev det något köp?

Köpråd pendlarcykel

Jag har kört på en Nishiki PRO SLD i ett par år. Runt 40 min fram/tbx till jobbet - alltså sparsamt använd. Ganska nöjd. Cykeln har tyvärr varit förhållandvis dyr i drift. Under de senaste tre åren har jag tvingats reparera den för ca 4000 kr (bromsklossar, däck osv..), och nu föreslog en cykelreperatör att byta kedja, kugghjul osv. Så under 3-4 år har jag snart betalat mer i reperation än vad cykeln i sig kostar.

Kan olika cykeltyper vara mer stryktåliga: ex. "White GX LTD" vs Nishiki PRO SLD?

Såg att "White GX LTD" storlek L finns i Göteborg: https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22/p/1179896_1_style

Jag antog att det var XL som var relevant för mig då jag är 190 cm lång - men enligt White's storleksguide så så rekommenderar dom storlek L för Cyclocross & Gravel för personer med en längd 180-190 cm.

Jag är förmodligen också på jakt efter en ny pendlarcykel, behöver dock pakethållare och föredrar förmodligen oxå rakt styre.

Slitdelar (nästan allt utom ram och styre) och service kostar ju. Arbete är svindyrt i Sverige och du kan minska dina servicekostnader år efter år genom att stegvis lära dig att göra saker själv med hjälp av youtube och Happy ?

Köpråd pendlarcykel

Det som slits mest och som man får räkna med att byta oavsett märke på cykel är komponenterna dvs drivlina (kedja, kransar och kassett), bromsklossar samt däck.
Det sitter ofta samma komponenter på White och Nishiki - det kan skilja litegrann men generellt är det troligen ungefär samma. Det som skiljer mest är namnet och priset.

Köpråd pendlarcykel

Spontant - ja, om man cyklar mycket. En cykel sliter inte märkbart mer däck eller bromsar än en annan, sen kan det finnas skillnader mellan kvalitet på originalmonterade kedjor och drev men byte efter 3-4 år och... ett antal hundra mil låter inte orimligt för mig.

Edit: att byta delarna ser jag inte som orimligt men att låta byta dem kan förstås bli påfrestande dyrt. Det mesta, för att inte säga allt, kan du byta själv med enkla verktyg och Youtube.

Köpråd pendlarcykel
Har man tiden är det lätt och roligt att meka med cyklar. 1000kr per år blir det nog för mig som servar själv, däck (inkl dubbdäck) av bra kvalitet är den största kostnaden.

En ny cykel kommer inte att ge dig lägre service-kostnader, möjligen om du väljer en cykel med navväxlar eller remdrift att du kan få ned underhållet av drivlinan. Men däck och bromsar kommer fortfarande att behöva underhåll.

Köpråd pendlarcykel

Det du nämner är slitdelar som behöver bytas på alla cyklar och kör du vintertid så ökar slitaget ytterligare.
Delarna är billiga, bromsbelägg någon hundring, kedja, däck och kassett ett par hundralappar per del kanske. Att byta de här delarna är enkelt och det finns gott om videos på YouTube om man behöver vägledning.
Det spelar ingen roll vilken cykel delarna sitter på utan slitaget sker oberoende av detta.

Tillbaka
Topp